Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er problemet for "Udkantsdanmark"?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Apr 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Susanna Solgreen Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

hvad er problemet med "Udkantsdanmark"?

I øvrigt foretrækker jeg udtrykket "GuldkantsDanmark" :0)



Jeg kan forstå at der skulle være færre penge tilråde der?

Men handler det ikke mere om at de lokale skal mere igang med at udvikle deres egne områder?

Eller hvordan?

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Susanne_:
Men handler det ikke mere om at de lokale skal mere igang med at udvikle deres egne områder?

Borgerne i de fleste udkantsområder gør meget selv og jeg tror du kan få blodet i kog hos rigtigt mange med ovenstående usaglige generaliserende påstand.

I Gedser er stopklodsen ofte: Dårlige lånemuligheder, for lille lokalt kundeunderlag og/eller naturklager, hvis det er et projekt, der nærmer sig vandkanten.

På den lange bane har virksomheder i vækst i udkantsdanmark meget svært ved at tiltrække kvalificeret og veluddannet arbejdeskraft.

Tilmeldt 11. Apr 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Susanna Solgreen Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var bestemt ikke ude på at få blodet i kog hos nogen, jeg tænkte mere på at man generelt selv skaber sine muligheder, ligemeget hvor man er.

Hvor er den kvalificerede arbejdskraft henne?

Mangler der uddannede folk generelt, eller tager al kvalificeret arbejdskraft til København/udlandet, eller hvordan?

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

De højtuddannede bosætter sig typisk tæt på, hvor der er mange muligheder, hvis de skulle få behov for at søge job igen.

Forskellen i huspriserne og dermed den mulige fortjeneste/opsparing i husets værdi er ofte også afgørende, når folk fravælger udkantsdanmark.

Selv større byer i udkantsområder har svært ved at tiltrække højtuddannede. Der er f.eks. stor mangel på læger i Nykøbing Falster, både som selvstændige og i det offentlige.

For nogle er der meget prestige i at have det rigtige postnummer.

Der er kort sagt mange årsager.

---

Min vurdering er at der ofte mangler en fælles professionelt styret markedsføring af alle de gode ekstra ting, som det enkelte lokalområde kan tilbyde.

I Gedser kan jeg nævne: Naturbørnehave, Fællesskaber i det fri, nybygget fælleshus/idrætshal, en masse frivillige projekter, stranden etc.

http://www.guldborgsund.dk/da/Nyt/2014/okt/Faellesskaber_i_det_fri_igang.aspx 

http://www.guldborgsund.dk/da/Borger/Teknik_og_miljoe/Bygge_og_Vejprojekter/Nyt_idrats_og_Medborgerhus_i_Gedser.aspx 

---

En god start kunne være at tiltrække "rige" pensionister. Deres hus i det "rigtige" postnummer kan byttes til en godt hus på landet + et par millioner i hånden.

Det vil give arbejde til lokale håndværkere, butikker m.m.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Susanne_:
Men handler det ikke mere om at de lokale skal mere igang med at udvikle deres egne områder?

Jo nogle steder skal de da, men andre steder går det nu ikke så dårligt. 

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der er jo mange "problemer" på det område, man kan kigge på

som det allerede er nævnt, er det svære i disse tider at låne penge et hus, som ligger i det som vi så groft kalder udkants Danmark. Der er mange billige lejemål, som er i dårlig stand, som må sige at til tider at tiltrække bunden af samfundet (som vi i disse år udbygger desværre). Handle kraften er mindre lokalt osv.

Men fra politisk side, er der også skabt problemer. Lukning af skole, børnehave, lægehuse, lokale hospitaler, færre politi folk i oplandet osv. gør at disse folk, netop trække mod de større byer, hvor de kan finde jobs, børnefamilier søger mod de større byer hvor de kan finde de tilbud, som kan hjælpe dem i deres hverdag.

Dertil kommer transport muligheder for større virksomheder. Det er ganske simpel billigere og ligge tæt på motorveje, havne eller større hovedveje, da fragten for mange virksomheder, udgør en stor del af deres samlet drift. Dermed søger mange virksomheder mod større byer, som så bliver belønnet med bedre og større veje pga. den større trafik.

Der er sikkert mange flere faktorer der spiller ind, alt efter hvilken øjne der kigger på det.

Venlig hilsen og god weekend
Henrik

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at det største problem for Udkantsdanmark er at tiltrække højtuddannet arbejdskraft. 

Jeg har jævnligt hørt, at selv et stort kendt brand som Bang & Olufsen har svært ved at trække ingeniører ud til Struer. Jeg ved ikke om de stadig har det, men de har ihvertfald tidligere haft udvikling i både København og Århus - sikkert af samme grund.

Højere uddannelser får man i storbyerne, og når man så har boet der i en del år, har sit netværk i det område etc. trækker Udkantsdanmark nok ikke specielt meget.

Mvh Carsten

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
Jeg har jævnligt hørt, at selv et stort kendt brand som Bang & Olufsen har svært ved at trække ingeniører ud til Struer

Måske en sandhed med modifikationer, foor Danfoss og Linak  på Als kan da åbenbart godt skaffe højuddannede.  I øvrigt bliver der jo nu akademikere mange steder i landet Ålborg, Odense, Sønderborg, Esbjerg, Kolding. 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

De mangler mobil dækning Wi-Fi internet ;)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Carsten Jacobsen:
Jeg har jævnligt hørt, at selv et stort kendt brand som Bang & Olufsen har svært ved at trække ingeniører ud til Struer

Måske en sandhed med modifikationer, foor Danfoss og Linak  på Als kan da åbenbart godt skaffe højuddannede.  I øvrigt bliver der jo nu akademikere mange steder i landet Ålborg, Odense, Sønderborg, Esbjerg, Kolding. 

Jeg studerede på Aalborg Universitet, og arbejdede ikke langt fra Struer i nogle år (helt derude hvor alle var i familie med hinanden Smile). Jeg oplevede selv hvordan folk boede der nogle år, og så flyttede derfra igen. Nogle pendlede fra Århus og Aalborg. Så jeg tror nu nok at problemet eksisterer i visse egne af Danmark.

Mvh Carsten

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)