Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Lang historie, men min kæreste har arbejdet hos en person der havde en enkeltmandsvirksomhed. Vi finder ud af hun ikke har meddelt skat min kæreste har arbejdet hos hende i 2013, skylder feriepenge, sh-penge, manglende tillæg osv osv. Sagen gik til 3F og advokat. Nu har jeg så fundet ud af at retten har erklæret hende konkurs. Men har min kærestes tidligere arbejdegiver egentligt en hæftelse for min kæreste? Hun skylder hende omkring 30.000 - 40.000 kr. Er det taktisk at hun lukker firmaet, så hun undgår at betale min kæreste, og opretter evt et nyt om en uge? Tænker mest på om retten kan gå ind og tage af hendes private formue? Kan se en del steder at man hæfter privat for en enkeltmands ejet virksomhed?

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

i enkeltmandsvirksomhed hæfter hun med hele sin private formue som retten kan tage i - Jeg går ud fra at arbejdsgiveren trods alt har trukket skat af din kærestes løn så det ikke kan se ud som om hun godt vidste, der ikke blev indeholdt skat - og så er det alvorligt at arbejdsgiveren så ikke har indbetalt den skat hvis det er tilfældet

Feriepenge og andre krav 3F og advokat kører - vil hun, hvis de er korrekte - hæfte personligt for at konkurs er HUN og ikke hendes enkeltmands så OM der er nogen formue at tage af, er jo nok mere end tvivlsomt - men enkeltmands = total personlig hæftelse

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Fuldstændig enig med John. Hvis hun er skyldig i at skulle betale de forskellige ting, så har hun ingen skjule steder - heller ikke selvom hun lukker sit CVR nr. 

Hun vil stadig være 100% ansvarlig for perioden, hvor virksomheden har været i drift. 

Kommer til det yderpunktet og hun ikke har nogle penge pludseligt - så kan de så erklærer hende konkurs, og tage pant eller sælge hus / bil, hvis der er nogle værdi i dette - som ikke allerede er pantet. 

Men - Søg professionel hjælp. Du kan smide opgaven op på Agera, og få det løst. 

Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Mange tak for svarene. Det er ikke opgivet til skat at min kæreste har arbejdet der i 2013 fx, så det er ret alvorligt vil jeg mene. Advokaten har været inde over sagen i nogle måneder nu, men fik bare en mail fra ham idag, at retten har erklæret hende konkurs. Han snakkede noget med at Lønmodtagernes Garantfont skulle vurdere sagen. Så spurgte jeg om hun så ikke fik alle de penge som hun skyldte min kæreste, men det vill han ikke helt svare på. Jeg troede egentligt bare at når man havde en enkeltmandsvirksomhed, og blev erklæret konkurs af retten = Man tager personlige værdier, eks bil, hus etc etc som skal dække udgifterne til kreditorene.

Mvh Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg hænger ikke helt med for hvis ikke det er opgivet til skat - så mangler din kæreste vel at betale skat - hvis hun har fået alt udbetalt uden skattetræk.

Hvis arbejdsgiveren har trukket skat fra kæresten og så ikke indbetalt det, ja så er det jo alvorligt og noget skat så må tage med arbejdsgiveren - bare I kan vise skat, at kæresten HAR fået trukket skat

Lønmodtagernes garantifond bør bestemt kunne svare på hvad hun får når hun indsender sit konkrete krav med begrundelser til dem - og giver dem CVR for den konkursramte

JA hus osv ryger i princip med hvis den der går konkurs med personlig virksomhed hvis denne ejer det (eller måske med en halvdel osv) men alt denne ejer går med - ikke ægtefællens og den fordeling laver skifteretten på baggrund af konkrete oplysninger, det er ikke noget man selv opfinder

Mange gange skylder der jo mere i huset end det er værd i handel så det er ikke så ligetil, og man må også beholde det mest nødvendige som vil være TV, møbler osv - så man ender jo ikke nøgen på gaden. Kreditorene vil så når kravet er indgivet til skifteretten (advokaten må kunne sige hvilken og hvordan - men pas på ikke at bruge for mange penge på ham - så du kan også selv søge konkurser og så CVR nummeret) eller lønmodtagernes garanti fond betaler (op til en vis grænse men alm løn osv fuldt) og så har de kravet mod boet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret john. Jeg var også bare lige nysgerrig. Jeg lader advokaten ordne det. Det er igennem 3F, så vi betaler ikke advokat regninger, ellers ville det vidst ikke kunne betale sig.

God Weekend

Hilsen Mads

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)