Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til lov. Snydt af håndværkerfirma!

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper du skal ikke hæfte dig så meget ved ordet "konkurs". Problemet er at tabet skal være konstateret. Prøv at søge på lov og retspraksis for hvad der skal til skattemæssigt, at et tab er konstateret. Før det er konstateret overgår det ikke fra at være et krav på en ydelse til at være et krav på en fordring. Og det samme gælder fradragsretten. Virksomheder har samme problem med debitortab. Det er ikke nok, at man ikke får sine penge til at give fradrag. Tabet skal være konstateret og det sker f.eks. ved konkurs eller lignende retsligt forsøg på at få sine penge. Forgæves forsøgt inddrivelse via et incassobureau kan dog (måske) være nok - og meget billigere.

Så spørger er nødt til at restforfølge håndværkeren og så opstår problemet med om det kan betale sig.

Se f.eks. http://www.ret-raad.dk/Offices/Randers/Business/Articles/Article%20list/Hvornaar_kan_kreditor_fradrage_sine_tab_paa_debitorer.aspx#.VQx6wRCG89Y der blot er et tilfældigt link jeg fundet.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra København S
Tilmeldt 9. Aug 06
Indlæg ialt: 8
Fra  Peercraft Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Som sælger kan det som du nævner være en sej proces at få konstateret et tab. Det er det dit link refererer til.

Men trådstarter er her køber, og kan hæve handlen, hvis han kan dokumentere at sælger ikke kan levere inden for en rimelig tidsfrist og ikke besvarer henvendelser om dette. Hvorledes dette præcist skal gribes an, bør køber nok diskutere med sin advokat. Men hvis handlen hæves står køber vel så netop tilbage med en fordring på tilbagebetaling af det indbetalte beløb. Se f.eks. denne summariske gennemgang af emnet.

Men om fordringen så er skattemæssigt fradragsberettiget, når købet er af privat karakter, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tvivler på at køber her får skattemæssig fradragsret for tabet ved at ophæve handlen alene faktisk - beløbet er jo stort nok til at en revisor måske betaler sig og evt bindende svar fra skat

Det er vel i øvrigt ikke så totalt ualmindeligt at man forudbetaler mindre del ved byggeri - materialer osv-  ofte mod de leveres på ens adresse - men at der her er snyd i billedet virker jo ret sandsynligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ulykkelig situation, og det kan være svært at få pengene.

Hvis I har handlet med et ApS så er ejerne beskyttede mod personlige krav, så pengene følger værdierne i firmaet. Der er dog helt specielle regler hvis direktionen/ejerne har ageret uhæderligt. D.v.s. hvis de har indgået kontrakt uden at have intention om at levere - eller det var åbenlyst at de ikke kunne levere.

Det lyder til at  at virksomheden kan have haft enhver intention om at levere og at udenforstående ting (3F) har medført situationen. Hvis det er tilfældet så kan I kun gå efter firmaet - er det bedrageri -så åbner der sig andre veje men det er langt fra sikkert at I får andet end tab ud af at forfølge det.

MVH jens

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:

Jesper du skal ikke hæfte dig så meget ved ordet "konkurs". 

Jeg hæftede mig ikke ved ordet konkurs, før du selv bragte det op i et af dine egne indlæg.

Jeg er lige præcis af den holding, konkurs i den konkrete sammenhæng slet ikke er relevant!

Henrik Statsaut. revisor:

Problemet er at tabet skal være konstateret. 

Det er kun rigtigt, hvis du kommer ned i kursgevinstlovens § 17, hvor du skal følge reglerne i statsskatteloven. En fordring der er erhvervet i næring eller som led i virksomheds drift skal være konstateret. I øvrigt omhandler den artikel du henviser til netop hvornår virksomheder kan tage et skattefradrag!

 

I den konkrete sag har vi med en fysisk person at gøre, som ikke er opstået efter kursgevinstlovens § 17, derfor kommer den skattemæssige behandling ikke længere end til kursgevinstlovens § 14 og der skal statsskattelovens bestemmelser for driftstab ikke følges.

Så Henrik du er nød til at skille en fordring for en fysisk person fra en fordring som er opstået i en erhvervs- og virksomhedsmæssig sammenhæng fra hinanden. Kravene for at opnå fradrag er ganske enkelt ikke identiske. Fysiske personer skal ikke have erklæret skylderen konkurs ej heller er det et krav at tabet skal konstateres ved udtømmende inddrivelse, men blot som jeg skriver tidligere (og i øvrigt jf. skats holdning) at fordringshaver skal kunne gøre kravet gældende ved domstolene.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:
Det kan hverken du eller jeg sige noget om uden at kende kontraktens indhold - det er ikke unormalt at forudbetale en del af kontraktsummen ved større arbejder.

 Man godt nok også naiv hvis man  forudbetale så stort et beløb - Alle normale mennesker ville da stille en bankgarantid da der jo altid vil være en eller anden risiko for at entreprenøren går konkurs.   I øvrigt tvivler jeg på at nogen seriøs advokat vil anbefale at man forudbetaler beløb i den størrelse da det altid indebære en risiko for køber.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
I den konkrete sag har vi med en fysisk person at gøre, som ikke er opstået efter kursgevinstlovens § 17, derfor kommer den skattemæssige behandling ikke længere end til kursgevinstlovens § 14 og der skal statsskattelovens bestemmelser for driftstab ikke følges.

Jeg er i princippet enig med dig, Jesper. Spørgsmålet er dog om der - på nuværende tidspunkt - i det hele taget er tale om en fordring som er omfattet af kursgevinstloven. Køber har betalt og sælger påstår at der er sket levering. Det spørgsmål skal afklares før der opstår en fordring - og dermed at kursgevinstloven kan komme i spil.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Spørgsmålet er dog om der - på nuværende tidspunkt - i det hele taget er tale om en fordring som er omfattet af kursgevinstloven. Køber har betalt og sælger påstår at der er sket levering. Det spørgsmål skal afklares før der opstår en fordring - og dermed at kursgevinstloven kan komme i spil.

Helt enig med dig i det. Vi kender ikke alle detaljer i sagen.

 

Der er ingen anden vej for trådstarter end at få et svar fra Skat, måske endda et bindende ligningssvar. 

Tilmeldt 16. Mar 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad var det cvr. Nr. Firmaet brugte?

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)