Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlanske leverandører og dollar kurs

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 74
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

De fleste har nok bemærket at dollaren stikker af for tiden. 
Hvordan gør I som køber varer som betales i USD?

Jeg står selv og skal bestille varer for ca 4500$ i Taiwan. Sidste år da jeg bestilte var kursen ca 5,45. Nu står jeg og skal bestille igen og nu er kursen på 7,05.
Kineserne tjener jo fedt på den stigning og de er ikke meget for at sætte prisen ned når man beklager sig.
Hvordan forholder i Jer til problemet?

Mvh
Michael 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Verden er ikke helt så enkel som du gerne vil gøre en til.

Der er ikke USD der er steget. Det er EUR der er faldet. Og da vi i DK har EUR (ja,je... Vi kalder dem kroner, og har en omregningsfaktor. Men fastkurspolitikken gør at vi lige så godt kunne kalde dem Euro) så falder den danske krone med.

Derfor er HKD og CNY (HongKong og kinesisk valua) faktisk steget lige så meget som USD. Set fra vores side. - Set fra deres side har USD samme værdi som den hele tiden har haft, og derfor skal de selvfølgelig også have lige så mange af dem for produkterne.

De virksomheder der eksportere har derimod kronede dage. Hvis de altså eksportere ud af EU.

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har bemærket det, og det er ikke sjovt Crying  -  Jeg afregner selv mine samarbejdspartnere i USD, og sælger videre til fast timepris i dkk, så denne stigning gnaver unægteligt i min avance - men når en del af min forretningsmodel er at jeg tager bl.a. den risiko, så er der jo ikke meget andet at gøre end at "hoste op".

Min strategi her er at jeg begynder at skifte over og ansætte mine underleverandører på en række fastprisaftaler. Disse aftaler har jeg så mulighed for at funde up-front, på den måde kender jeg min cost pris fra starten af, og jeg udbyder mine ordre løbende, hvilket også gerne skulle holde prisen ned.

Nu arbejder vi jo sikkert i forskellige brancher, så om du har den mulighed ved jeg ikke.

//Morten

Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 74
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja så lærte jeg også lidt idag. Men jeg forstår alligevel ikke helt at du siger dollaren ikke er steget, men at det er euroen og dermed kronen som er faldet.

I medierne hører/læser man jo netop at det dollaren stiger, og at der går bedre i usa osv.
Jeg siger ikke at du tager fejl, jeg erkender blot at jeg mangler viden om hvordan valutakurserne er skruet sammen...
 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen.

Det er fordi diverse medier selvfølgelig udtaler sig i forhold til danske kroner.

Jeg har lige regnet lidt.

Hvis vi ser et år tilbage er følgende gældende:

CNY steget fra 87,23 til 113,73 - En stigning på 29,23%

HKD steget fra 69,22 til 90,84 - En stigning på 31,23%

USD er steget fra 535,32 til 705,59 - En stigning på KUN 31,80%

Altså får de faktisk MINDRE ud af deres USD derovre nu end for et år siden. - Men som du også kan se, er alle valutaerne STORT SET steget lige meget i forhold til DKK og EUR.

Dette billede ses STORT SET over hele linjen, så enten er alle verdens valutaer steget, eller også er EUR faldet. - Det vil jo altid være et spørgsmål om, hvilken stol man sidder i.

*Rettet, da procent-regning vist ikke var min stærke side. :-) - Det ændrede så billedet lidt. De får ikke mindre ud af det. De før stort set det samme.

Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 74
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder i hvert fald i den forkerte stolSuper Angry

Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 74
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Den Europæiske Central Bank er vek lige begyndt at pumpe en masse "fantasi" penge ud, vil det får Euro kursen til at stige eller hvad tror I?

Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 74
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Hjorth Nielsen:

Hejsa

Jeg har bemærket det, og det er ikke sjovt Crying  -  Jeg afregner selv mine samarbejdspartnere i USD, og sælger videre til fast timepris i dkk, så denne stigning gnaver unægteligt i min avance - men når en del af min forretningsmodel er at jeg tager bl.a. den risiko, så er der jo ikke meget andet at gøre end at "hoste op".

Min strategi her er at jeg begynder at skifte over og ansætte mine underleverandører på en række fastprisaftaler. Disse aftaler har jeg så mulighed for at funde up-front, på den måde kender jeg min cost pris fra starten af, og jeg udbyder mine ordre løbende, hvilket også gerne skulle holde prisen ned.

Nu arbejder vi jo sikkert i forskellige brancher, så om du har den mulighed ved jeg ikke.

//Morten

Hej,

Jeg har forsøgt at presse mine leverandører, også dem fra Kina, men de er ikke til at stikke i. Én af dem fortalte at mange af deres tyske kunder også beklager sig over situationen. 
Problemet er jo at situationen i EU gør at vi ikke altid  bare kan hæve produkt priserne for at kompensere for den efterhånden meget kostbare dollar.... 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)