Hej Aminoer Jeg har et spørgsmål vedrørende eventuelle problemstillinger ved salg gennem udenlandsk butik. Hvordan er reglerne, hvis man åbner butik i Sverige, men har hovedsæde i Danmark. Man sælger et produkt fra den svenske butik til en svensk kunde, og herefter kommer kunden til skade pga. defekt på produktet. Produktet er produceret og leveret af en amerikansk producent til det danske firma, der så har videresendt produktet til den svenske butik. Der er betalt moms, told m.v. for produkterne ved import efter reglerne, men er i tvivl om, hvad der gør sig gældende for produktansvaret i denne sag. Hviler ansvaret først og fremmest på den danske mellemhandler (der har oprettet butik i Sverige) eller på producenten? Og hvilke konsekvenser vil det have mht. moms? Mvh. Mido |
den som importer produktet har ansvar for at det opfylder alle regler, mærkning, fødevare, CE, maskindirektiver, ikke er kopi osv. Det lyder som den danske del
Den som sælger har ansvar igen over for sin men kan givet gå tilbage til importøren som er dig selv i DK og du kan så prøve at gå tilbage til USA, men dels er han nok ikke interesseret og du vil ikke føre sag i USA, dels kan varen være lovlig i USA men ikke i Danmark.
Du skal derfor være sikker på at produktet overholder alle henholdsvis danske og svenske regler
Jeg kan slet ikke se konsekvens i forhold til moms ved kundeansvaret - og momsen du har ved import fra USA til DK er jo import moms som ikke koster dig noget som momsregistreret og sælger du så fra DK til svensk butik så er det uden moms som EU salg B2B
vh John Hannover