Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af sig selv privat, hvordan bogføres det? (Dinero)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Skive
Tilmeldt 11. Apr 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg ejer en IT virksomhed (enkeltmandsvirksomhed) og har i den omgang også en del IT udstyr som er købt privat, før jeg startede virksomhed i oktober sidste år. Jeg står nu og vil gerne have en del af dette udstyr kørt over i firmaet under regnskabet for 2014. Kan det lade sig gøre? og i så fald, hvordan gør jeg det?

Noget af udstyret vil jeg stadig gerne bruge i ny og næ i private sammenhæng. og er med på at jeg derfor ikke kan afskrive det fulde beløb af udstyret men kun den procentdel der bliver brugt til erhvervsmæssigt brug. Hvordan bogfører jeg det, i forhold til det andet?

På forhand tak for hjælpen 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Patrick.

Du kan bogføre ting, købt til virksomheden "umiddelbart før" registreringen, og inkl. moms, hvis du blev momsregistreret. "Umiddelbart før" bliver vist nok tolket som "inden for 6 måneder før", men det må du lige dobbelttjekke. Hvis du køber noget blandet, kan du udgiftsføre en forholdsmæssig del. Hvis du f.eks. bruger det 60% privat, kan du udgiftsføre 40% i firmaet. Der er et par forbehold, f.eks. mht. bil og telefon og hjemmekontor osv., så måske skal du være lidt mere specifik for at vi bedre kan hjælpe. Du skal også huske momsen for Q4, hvis du er momsregistreret.

Hvis det ikke er helt små beløb, kan det helt sikkert betale sig at konferere med en professionel. Sammen kan I måske finde flere udgifter, end du lige havde tænkt på. Bankgebyrer, kørsel o.lign., og du vil få en god start på dit bogholderi, så alt ialt kan det (næsten med garanti) betale sig.

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)