Min situation er således: Jeg er ved at starte en virksomheder som køber og sælger brugte varer, i opstarten indkøbes flere af varerne hvor jeg kan bruge ovenstående teori. Dog tilbyder jeg også at fungere som formidler mellem køber og sælger. Det fungerer således: Man sender varen til mig -> Jeg ligger varen op osv -> Modtager betaling ind på min konto fra køber ved salg -> Sender varen til deres nye ejer -> Sælger modtager betaling hvor jeg tager et tillæg for håndtering.
Hvordan bogfører jeg dette? Kan jeg blot bogføre sælgers salgspris som et vareindkøb og købers salgspris + min egen fortjeneste som salgspris i Dinero og bruge ovenstående teori?
jeg ville ofre revisor men forstå ikke helt. Du sender regning til kunde og kunne du så ikke få en regning fra sælger - når du bekræfter, at du nu har solgt kommisionsvaren - som du evt selv laver til ham for at lette ham, så han bare godkender og sender tilbage til dig som sin faktura til dig uden moms - som viser varen og prisen som så er uden moms. Den regning skal jo bare være din salgspris til kunden minus det du skal ha i kommisionsbetaling - så har du jo regning uden moms fra sælger og regning med brugt moms til køber - det vil i alle fald være en mulighed for du skal være nøje med at overholde alt i brugmomsordningen som I DETTE BRUGTMOMS LINK
husk forsikringer til varelager af kommisions varene
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for svar! Så jeg kan vel blot sende et afregningsbilag til kunden og bogføre som et vareindkøb og bogføre det solgte som en indtægt? Selvfølgelig med udgangspunkt i brugtmomsordningen..
Du kan bare hjælpe den privat ved at lave en faktura som har hans navn og adresse og f.eks. evt hans CPR nummer - Varebeskrivelse - dato og beløb uden moms
Så sender køber den til dig og det er så dit bilag til brugtmoms for købet og du skal så fakturere din kunde helt i.h.t. brugtmomsregler. De skal overholdes skarpt på alle punkter for ikke at gi vanskeligheder. Forskellen mellem den faktura du får fra den private (og som du bare hjælper ham med at lave fra ham privat) og din salgsfaktura er så = kommisionen
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER