Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms refunderet ved eksport og hvad så?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino


Som de fleste er bekendt med, så kan man få momsen refunderet af de varer, man eksporterer ud af EU, når man er moms- og eksportregistreret. 

Mit spørgsmål går ud på, om der er andre skat- og regnskabsmæssige hensyn man skal forholde sig til, når man udelukkende vil fokusere sin forretningaktiviteter i at opkøbe produkter i DK med henblik på at sælge videre til udlandet (uden for EU). Har kontaktet SKAT og Eksportrådet og de gentager blot det jeg allerede ved, men er der virkelig ikke andet man skal foreholde sig til, inden jeg får et opkald fra SKAT omkring de overordentlige store momsrefusioner jeg stiller krav til? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

du skriver uforståeligt. Man får ikke refunderet moms af varer du eksporter - man lægger ikke moms på hvis det er til B2B i EU men til private i EU lægger man moms på MEN man får intet refunderet. Du stiller dem simpelthen som jeg læser det - et vrøvlespørsgmål og skulle nok betale en bogholder eller revisor for hjælp

Man får IKKE moms refunderet for varer man eksporterer ud af EU - som moms og eksportregistreret - man lægger nemlig ikke moms på og varer man køber får man heller ikke moms refunderet på, for man betaler ikke moms når man er momsregisteret og køber i udlandet, man bogfører importmoms og jeg tvivler lidt på du får det store ud af at læse om importmoms  - men give it a go http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

rg86ify:


Som de fleste er bekendt med, så kan man få momsen refunderet af de varer, man eksporterer ud af EU, når man er moms- og eksportregistreret. 

Lidt ligesom John skriver, så får man ikke moms refunderet.

Men hvis du hentyder til fradrag i købsmomsen, så har du ret; du har ret til fuldt fradrag efter momslovens § 37, såfremt de salg du foretager ville være belagt med salgsmoms hvis varen var solgt i Danmark.

Når Skat modtager negative momsangivelserne kommer de som udgangspunkt altid gennem en udbetalingskontrol, og det er min erfaring at Skat kigger meget på sammenhængen mellem størrelsen af din købsmoms og stiller dem i forhold til de supplerende oplysninger du giver i rubrik B og C.

Selvom sammenhængen er i orden, så er der risiko for udbetalingsstop. Det vil i så fald kræve at du skal dokumentere momsen, og du skal fremlægge din bogføring til Skat før udbetalingen af moms gennemføres.

 

Derudover er der ikke så mange skat- og regnskabs hensyn som adskiller sig fra en handelsvirksomhed der ikke eksporterer sine varer. Dog kan toldlovgivning være en jungle og meget forskellige, da man i princippet rammer et nyt sæt regler hver gang man eksporterer til et nyt land. Nogen steder i Verden har man jo ikke helt de samme traditioner for en retsstat som vi har i DK.

Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for kommentarene. 

Ups! Fik formuleret mig lidt uheldigt der, men fik også skrevet det lidt sent på aftenen.

Det er selvfølgelig fradrag af købsmomsen, der er tale om.

Så hvis jeg som en ganske almindelig handelsvirksomhed køber varer i DK og herefter sælger dem til virksomheder UDENFOR EU, hvor jeg dokumenter udførselen naturligvis, og herefter får dem solgt til en pris, der ligger lidt over den vejledende pris u. moms i DK, burde der ikke være nogle problemer i at få fuldt fradrag på købsmomsen i DK?


@john_hannover 

Jeg havde naturligvis tænkt mig at tilknytte en bogholder/revisor, når man når så langt! Jeg nævner på intet tidspunkt at salget sker B2B i EU. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

rg86ify:

Så hvis jeg som en ganske almindelig handelsvirksomhed køber varer i DK og herefter sælger dem til virksomheder UDENFOR EU, hvor jeg dokumenter udførselen naturligvis, og herefter får dem solgt til en pris, der ligger lidt over den vejledende pris u. moms i DK, burde der ikke være nogle problemer i at få fuldt fradrag på købsmomsen i DK?


@john_hannover 

Jeg havde naturligvis tænkt mig at tilknytte en bogholder/revisor, når man når så langt - Jeg nævner på intet tidspunkt at salget sker B2B i EU. 

ingen som helst problemer med at få fradraget købs moms af dine køb i Danmark

HVIS dit salg af VARER er til udlandet uden for EU - uanset B2B eller B2C, så opgiver du det salg i momsangivelsens rubrik C og dermed kan skat også forstå hvorfor du ikke har dansk salgsmoms - men kun dansk købsmoms som du så får udbetalt hvis den overstiger salgsmomsen.

Er det til EU lande og B2B opgiver du det i rubrik B og og som salg i EU under hver kundes momsnummer - og privat i EU B2C fakturer du med alm. dansk moms for varer

god ide med revisor eller online hjælp til lige at gennemlæse din første momsangivelse og det underliggende regnskab

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)