Hej yytcb
Det lyder måske som en kliché, men der findes ingen dumme spørgsmål. :-)
Når du handler med andre erhvervsdrivende inden for EU, skal du ikke pålægge moms til fakturaen. Det er helt korrekt. Dette skyldes, at virksomheder, der handler med hinanden inden for EU er pålagt ”Reversed charge” (også kendt som omvendt betalingspligt), og du skal derfor beregne momsen af fakturaen.
Det betyder at du skal pålægge både købsmoms og salgsmoms til din postering i regnskabet.
Derfor findes der følgende koder til køb af varer/ydelser inden for EU:
IV25 – Indgående Varer EU 25%
IY25 – Indgående ydelser 25%
Hvis disse koder ikke findes i din opsætning i e-conomic, må du meget gerne kontakte supporten, så hjælper vi dig med at oprette dem.
For at postere korrekt med disse koder (og dermed få dem inkluderet i momsopgørelsen) skal du oprette posteringen som Leverandørfaktura på en konto, der har IV25 tilknyttet. Leverandøren skal samtidig have momszone ”EU (rubrik A)”. Så vil momsopgørelsen læse denne leverandørs oplysninger og påføre leverandøren og posteringen i Rubrik A på momsopgørelsen.
Og så en hurtig opsummering:
- Der skal ikke betales moms, den skal dog beregnes
- Momsen bliver vist på din momsopgørelse i ”Købsmoms” og under ”Salgsmoms - Moms af varekøb i udlandet (både EU og tredjelande)”
- Rubrik A bliver udfyldt med leverandøroplysninger, samt værdien af dit varekøb
Hvis du ønsker en mere grundig forklaring og guide, så skal du være velkommen til at ringe til os, så hjælper vi dig igennem opsætningen.
Venlig hilsen Tanja, e-conomic