Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Kan man have en Partner?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved at man kun kan have 1 ejer i en Enkeltmandsvirksomhed, men er det muligt at have en partner, eller en med mere at sige uden at være direkte ejer?

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Tilmeldt 18. Nov 14
Indlæg ialt: 201
Fra  Billig-Webhosting.dk Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror ikke det er muligt at give en anden person "ret til at bestemme" over din ekeltmandsvirksomhed på en officielt og bindende måde. Hvis du have et IVS eller APS kunne du have ham/hende i bestyrelsen, men det er jo ikke muligt med din virksomhedsform.

ps - er ikke eksspert på emnet ;)

Hjælp til webhoteller og rabatkoder til hosting: Billig Webhosting 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan man, men pas på.

Eric og jeg har et sådant partnerskab om Tekstspot, der formelt set er Erics personligt ejede enkeltmandsvirksomhed. Partnerskabet er styret af en samarbejdsaftale, som binder os juridisk til hinanden.

Vi er således partnere om Tekstspots kommercielle aktivitet, der kendes under navnet Tekstspot.dk, 

Vores samarbejdsaftale regulerer hvordan vi i fællesskab driver aktiviteten, og hvordan jeg fakturerer Eric for min arbejdsindsats.

Vi ved begge, at vi løber en risiko omkring hæftelse, gældsstiftelse, lønninger og alt muligt andet, og at det vil blive dyrt for os begge, hvis vi skulle blive uenige i en grad, så vi ville få brug for juridisk bistand til at løse det.

For os fungerer det perfekt, indtil vi om kort tid stifter et fælles ApS.

Det betyder ikke, at det nødvendigvis vil fungere for alle. Hvis jeg f.eks. ikke havde haft egen virksomhed med egne kunder ved siden af, ville jeg af SKAT blive betragtet som lønmodtager hos Eric - og det ville godt nok være noget rod.

Så jeg vil absolut ikke anbefale modellen. Skulle jeg i dag indgå et lignende samarbejde, ville jeg insistere på at stifte et IvS eller ApS. Disse selskabsformer er netop velegnede til sådanne partnerskaber, så juraen i dem er langt mere sikker - og langt simplere.

Venlig hilsen

Hans 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Eric og jeg har et sådant partnerskab om Tekstspot, der formelt set er Erics personligt ejede enkeltmandsvirksomhed. Partnerskabet er styret af en samarbejdsaftale, som binder os juridisk til hinanden.

Vi er således partnere om Tekstspots kommercielle aktivitet, der kendes under navnet Tekstspot.dk, 

Vores samarbejdsaftale regulerer hvordan vi i fællesskab driver aktiviteten, og hvordan jeg fakturerer Eric for min arbejdsindsats

men Eric ejer selskabet og mod 3. part er det Erics ansvar og ikke dit og kreditorer i Erics personlige virksomhed kan kræve alt fra ham. 

Jeg vil så sig det er god ide med selskab her, for hvis i arbejder sammen så 3 part kan se jer som et I/S - et såkaldt defacto I/S så hæfter du solidarisk personligt med Eric - uanset I ikke har stiftet I/S - 3. part kan jo ofte ikke vide, at det er partnerskab og ses det som I/S løber du efter min mening risiko for defacto I/S

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)