Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag renter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Mar 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter et nødlidende holdingselskab, som jeg privat kautionerede for, kaldte banken min kaution...

Det skete i okt/13 og så tilskrev banken 20% renter frem til feb/14, hvor vi indgik et frivilligt forlig.

Her skulle jeg betale ialt et fast beløb, som når det var betalt ville jeg få en saldokvittering. Dette er nu betalt ud her i 15, og saldokvittering i hus.

Kan se at bank har indberettet renter både for 13 og 14. 

Jeg har fratrukket tilskrevne renter for 13, men hvad kan jeg trække fra i 14?

Mener at det max. Er det beløb der er betalt.

aftale med bank er at betaling er omk, renter og derefter hovedstol.

hører gerne input...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Rente fradrag er renterne helt enkelt og ikke andet.

Hvis kautionen var selvskyldner kaution og simpel kaution så mener jeg ikke du vil kunne få noget fradrag for yderligere, og først fradrag for renterne når kautionsforpligtelse blev aktuel som den jo virker til at være blevet - Ikke fradrag for andre omk  som ex finansierings tillæg eller evt afbetalingstillæg  eller andet der kan tilkomme - og heller ikke på selve hovedstolen så vidt jeg ved. Jeg ville tro, som du skriver at banken har indberettet renterne og at det er det du så har som fradrag slet og ret men jeg ville også tro banken kan fortælle dig, om der er andet der giver fradrag i det her.

Andre må meget gerne også kommentere. Kun hvis det havde været et lån til selskabet som var konvertibelt til aktier, ville du få frarag i tab på aktieindkomst lige som du jo har fradrag for tab på aktieindkomst hvis det var dit eget holding og dermed dine aktier der blev 0 værd. Så er det tab op unoterede aktier som giver fradrag efter % som tab på aktieindkomst generelt

 vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Mar 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input. Renter er tilskrevet efter selvskyldner kautionen er kaldt, og jeg personligt fik gælden.

Der er ialt tilskrevet ca. 800 k i renter, og jeg har samlet betalt 350 k og få saldokvittering på rest.

mener der er regler for begrænsning af rentefradrag vedr. Gældseftergivelse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

morten wg:

Der er ialt tilskrevet ca. 800 k i renter, og jeg har samlet betalt 350 k og få saldokvittering på rest.

mener der er regler for begrænsning af rentefradrag vedr. Gældseftergivelse

ja givet - lad os håbe en revisor melder ud eller du må spørge en (eller banken som måske ved det)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

morten wg:
mener der er regler for begrænsning af rentefradrag vedr. Gældseftergivelse

Ligningslovens § 5, stk. 9

"Stk. 9. Hvis en skattepligtig opnår nedsættelse af gæld ved en gældseftergivelse, kan renter, der er påløbet på tidspunktet for gældseftergivelsen, fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst med en andel, der svarer til forholdet mellem den del af gælden, der skal betales efter nedsættelsen, og den samlede gæld før nedsættelsen. Indgår der i den gæld, som nedsættes, påløbne renter, som den skattepligtige før nedsættelsen har foretaget fradrag for efter stk. 1, kan den skattepligtige opretholde det foretagne fradrag i det omfang, det kan rummes i gælden efter den opnåede nedsættelse, uanset om fradraget overstiger størrelsen af det fradrag, den skattepligtige er berettiget til efter 1. pkt".

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)