Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af varebiler - momsregler

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Vi har en del varebiler som vi kun bruger ca. 2 måneder om året.

Vi fik den tanke at istedet for at de bare stod opmagasineret på vores lager, at så kunne lige så godt gøre dem tilgængelige til udlejning.

Men, hvordan forholder det sig med hensyn til udlejning til privatpersoner i forhold til at bilerne allesammen er på gule plader.

Skal der betales moms af biler, hvis man ønsker at udleje dem til private?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Skal der betales moms af biler, hvis man ønsker at udleje dem til private?

Det korte svar på det spørgsmål er, ja der skal indeholdes og svares salgsmoms af denne udlejning uanset om du udlejer til private eller andre erhvervsvirksomheder.

 

Der kan komme nogen udfordringer hvis i udlejer til nogen som ikke har bopæl eller har etableret deres virksomhed i DK. Men jeg vil ikke redegøre videre for det, med mindre det er aktuelt?

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Super

Salgsmoms den er jeg med på :)

Det jeg bare studsede over var, at man så i princippet kunne købe en bil, få refunderet momsen, og herefter leje den ud til private formål, der intet har med erhvervsmæssig kørsel at gøre.

Dermed har man jo opnået, at få en bil man kan anvende 100% privat uden at svare moms på bilens anskaffelsespris.

mvh

Simon

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Dermed har man jo opnået, at få en bil man kan anvende 100% privat uden at svare moms på bilens anskaffelsespris.

Jeg er ikke helt enig i din betragtning, 100 % privat kommer jo først efter din udlejning og den er jo erhvervsmæssig.

Så du får jo kun momsfradraget mod at du til gengæld anvender den i en momsregistreret virksomhed til momspligtige formål. Det du skal har opnået i fradrag skal du jo af med i salgsmoms i forbindelse med din udlejning.

 

Ham du lejer ud til (en privatperson) skal jo betale en lejepris inkl moms og han har ikke fradrag for moms og kommer dermed til at betale det fulde beløb.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Ham du lejer ud til (en privatperson) skal jo betale en lejepris inkl moms og han har ikke fradrag for moms og kommer dermed til at betale det fulde belø

Enig og kan sagtens følge dig, men i teorien kunne man jo udleje bilen til sig selv privat.

Hvis så lejeprisen sættes så den lige nøjagtig dækker udlejningsvirksomhedens omkostninger ex. moms til bilen, så har man jo reelt set fået sig en privat bil, som man ikke har betalt moms på.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Enig og kan sagtens følge dig, men i teorien kunne man jo udleje bilen til sig selv privat.

Hvis så lejeprisen sættes så den lige nøjagtig dækker udlejningsvirksomhedens omkostninger ex. moms til bilen, så har man jo reelt set fået sig en privat bil, som man ikke har betalt moms på.

Du har ret, i momsmæssig henseende kan man isoleret set godt gøre dette.

 

Men du kommer i dit nævnte tilfælde i problemer med skattelovgivningen. Du kan ikke leje ud til dig selv på bedre vilkår end de vilkår en helt fremmed skulle have haft. Man har i skatteretten et begreb der hedder "arms længde", og en lidt firkantet forklaring er, at du må ikke give nærtstående bedre betingelser/priser end du vil give til en ikke nærtstående.

Endvidere er jeg ikke sikker på du overhovedet må leje ud til dig selv, det vil jo (efter min opfattelse) være omgåelse af "fri bil" beskatningen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)