Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan retter jeg forkert postering i Dinero i regnskab 2013?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Albertslund
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 16
Fra  Webfronten Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har opdaget, at jeg har bogført forkert tilbage i 2013, og er nu i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Det drejer sig om at jeg i 2013 indskød 10.000 kr. fra min private bankkonto til min firmabankkonto i mit enkeltmandsvirksomhed. Den måde jeg bogførte det dengang i Dinero var på denne måde:

Konto: 60160 Indskudt kontant i virksomheden 
Beløb: 10.000 kr. 
Modkonto: 60120 Mellemregning

Det har jeg så fundet ud af er forkert for en enkeltmandsvirksomhed, da min bankbalance pr. 31/12 2013 derved har en difference på 10.000 kr. ift. Dineros kontoplan.

Jeg går ud fra at jeg i stedet skulle have gjort følgende:

Konto: 60160 Indskudt kontant i virksomheden 
Beløb: 10.000 kr. 
Modkonto: 55000 Bankkonto

Hvordan får jeg styr på tingene igen, når regnskab 2013 er afsluttet og låst for redigering? Når jeg forsøger får jeg denne fejlmeddelelse: "Det valgte regnskabsår er for gammelt til at du kan bogføre / ændre i det."

På forhånd tak

Torben

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det nu, jeg beviser, at jeg er en gammel, sur kone, når jeg spørger: Hvordan kan der gå over et år, før du opdager, at din bankbalance ikke passer? :-)

Men beløbet "står" vel stadig på mellemregningskontoen, så kan du ikke føre det over på 55000 bank nu og så selv lave et bilag, der forklarer fejlen?

anå, håber, der kommer en mere regnskabskyndig på banen, men sådan kunne jeg nok selv finde på at gøre...

Fra Albertslund
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 16
Fra  Webfronten Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input Birte. Det er også noget i den stil jeg havde forestillet mig at gøre, for beløbet står på mellemregningen ja. Jeg vil dog være helt sikker på, at jeg gør det korrekt.

Du har ret i at det er mærkeligt, at fejlen først bliver opdaget nu. Det er mit ansvar men jeg blev desværre dårligt rådgivet, da jeg startede min virksomhed i 2013 :-( 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Torben

I stedet for at flytte de kr. 10.000 fra mellemregningen til banken, hvilket er et udemærket forslag som også løser problemet, ville jeg vælge at lave den omvendte postering af den du posterede forkert i 2013, for derefter at lave den korrekte.

Dette synes jeg selv giver et bedre overblik, og så er du sikker på ikke at gøre noget forkert.

Konto: 60160
Beløb: -10.000
Modkonto: 60120

Konto: 60160
Beløb: 10.000
Modkonto: 55000 

Jeg håber det hjælper dig.

Mvh. Mathias

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg beklager tastefejlen i mit svar, det er selvfølgelig egenkapitalen der skal krediteres og banken der skal debiteres ved et privat indskud:

Konto: 55000
Beløb: 10.000
Modkonto: 60160 

Fra Albertslund
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 16
Fra  Webfronten Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias

Tak for dejligt konkret svar. Muligvis et begynderspørgsmål men hvilken dato skal de to posteringer have?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Personligt ville jeg bare benytte den første dag i indeværende regnskabsår. Det har jo i virkeligheden ikke den store betydning. Det har ingen resultatmæssig påvirkning, da det kun er en balancepostering :-)

Dejligt du kunne bruge det!

Mvh. Mathias

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)