Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføre i bitcoins

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja - og bogføring skal så ske i DKK også og man må ikke tage valuta tab da man ikke må tage betaling i bitcoin - Det er jo hele problemet

2 ja det har jeg mener jeg

3 ja  men der står jo ikke hvordan man batler - man har dem jo ikke lige kontant i pungen - så via coinify eller de som modtager kan løbe ind i skatteproblem da det er privat hævning hvis de er selskaber Det var ikke lige novo nordisk eller lignende som var på bitcoin siden - men enten har de et problem eller - bruger noget coinify ligende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Apr 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare lige lidt input til 3'eren:

Man kan sagtens betale med bitcoins (bemærk det lille "b" når det er valutaen, der menes - ikke at forveksle med netværket Bitcoin, som valutaen er bygget oven på) i fysiske butikker - jeg har selv personligt gjort det en del gange efterhånden. Det er ganske hurtigt (på linje med kontant- og kreditkortbetaling) og foregår oftest med en Bitcoin-tegnebogs-app, som du har liggende på din smartphone.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppe Sanggaard:
Man kan sagtens betale med bitcoins (bemærk det lille "b" når det er valutaen, der menes - ikke at forveksle med netværket Bitcoin, som valutaen er bygget oven på) i fysiske butikker - jeg har selv personligt gjort det en del gange efterhånden. Det er ganske hurtigt (på linje med kontant- og kreditkortbetaling) og foregår oftest med en Bitcoin-tegnebogs-app, som du har liggende på din smartphone.
lyder helt korrekt - men butikken giver dig en bon i DKK og bogfører DKK - og hvordan de så håndterer betalingen er det store spørgsmål - og forskelligt om det er personlig virksomhed hvor en hævning ikke giver problem eller et selskab

Giver den app - butikken bitcoins eller kører den en veksling hvor butikken får DKK ud af det - for så er det helt klart det fungerer (som coinify) problemet for selskab opstår kun hvis de modtage bitcoins - som de så skal håndtere ind i bogføringen som jo ikke må være bitcoin

Det er der skatte afgørelsen siger, at det ses som privat hævning så snart man får bitcoins (veksler dkk til bitcoin som det jo er) Af samme afgørelse ligger jo også, at der ikke er skat på fortjeneste eller fradrag for tab på bitcoins. 7

Mit GÆT er, at butikken faktisk fra den app får DKK når man betale via den med bitcoin - at man taster DKK - xxx betal med bitcoin - og så vor butikken de DKK man skyldte i DKK - og man selv får hævet bitcoins fra en bitcoin "konto" og appen lever af kursskæring (napper lidt flere bitcoins end dagskursen for at leve af det) - men rent GÆT

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Apr 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1. trin: Ekspedienten taster beløbet, som skal betales i DKK, ind på sin maskine, og der bliver derefter genereret en QR-kode, som indeholder information om beløbet i BTC alt efter den nuværende kurs + bitcoin-adressen, som pengene skal sendes til.

2. trin: Kunden scanner QR-koden med sin "wallet"-app, som kører på smart phonen. Den mængde BTC og den bitcoin-adresse, som pengene skal sendes til, bliver automatisk udfyldt på telefonen og kunden trykker "send". Derved har kunden virtuelt signeret, at det kun er den tilhørende private nøgle, som er tilknyttet den angivne bitcoin-adresse, som videre kan signere og sende de selvsamme bitcoins til andre. Derudover betaler kunden et gebyr på nogle få ører (normaltvist 17 ører jvf. nuværende kurs) til "minerne", som er garanter for netværkets sikkerhed, og som inkluderer transaktionen i en ny "blok" i blockchainen. Der bliver ikke betalt yderligere gebyrer til wallet-app'ens udviklere.

3. trin: Ekspedienten får en meddelelse frem på skærmen, om at pengene er gået igennem, og transaktionen er færdig.

Hvis butikken omgående ønsker at veksle BTC til DKK uden kursudsvingsrisici, er bitcoin-adressen, som der skal betales til, i stedet tilknyttet butikkens konto hos vekselereren (fx danske Coinify), og butikken betaler et mindre gebyr (markant lavere end for kreditkorttransaktioner) til vekselereren for servicen. Vekselereren overfører derefter danske kroner til butikkens bankkonto.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

jep Jeppe - Jeg talte med Bandholm hotel fra listen og de bekræfter, at de er via mobil app og at de fakturerer i netop DKK og altid modtager DKK minus gebyr, da de ikke vil/kan modtage bitcoins selv og dermed er det, som med hungry det danske coinify som du beskriver - eller andre, der står med vekslingen og hotellet har ikke modtaget bitcoins men derimod faktureret dkk og hver gang fået dkk evt med gebyr. Iflg hotellet er det ikke noget der sker ofte, men dog forekommet, og systemet virker fint. 

Det som kunne ha været interessant var om, de vovede selv at tage mod bitcoin (eller tilmed direkte fakturere bitcoin) og eneste jer ikke selv i en test helt kan se, er om det gebyr er lavt eller ikke i forhold til kursen - om ikke den, som med al anden valuta har både købs og salgs kurs og ikke nødvendig vis er 100% samme som f.eks. coinify selv veksler videre med - men det er heller ikke for mig så vigtigt, sådan er det ofte med valuta, er der er en mindre kursskæring og med en volantil virtuel valuta som bitcoin betyder de sving nok ikke det vilde (og jeg ved heller ikke hvor lette de var at opfange i forhold til officiel bitcoin lige på kl 11.42 f.eks?

Selvom bitcoin som udgangspunkt ikke udløser skat på tab og gevinst fordi skat ser det som privat veksling, så er det givet skattepligtigt at drive veksleforretningen og derfor er sådan nogen som coinify givet helt i tråd med loven, for de fakturerer ikke som sadan, de er ren betalingsformidler og vekslet blot

Dette billede viser i øvrigt - taget inden for samme minut - at veksel kurs ved den app hos Bandholm er  0,59025 mod den helt aktuelle minutkurs på 0,5697 og dermed betaler man som kunde ca 3,5% mere for bitcoins end den helt aktuelle kurs - og det er formentlig netop kursskæringen

tak for redegørelsen - hjælper på forståelsen  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 153
Fra  www.KK-WebDesign.dk Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror jeg er HELT med Big Smile

Dog finder jeg det stadigt interessant hvorvidt, Coop, Matas, Statoil, H&M, etc kan omdanne deres eget point system til valuta. Jeg mener at jeg ofte får en sms hvori der står at jeg har optjent x point, og de kan bruges til at købe for.

De benytter ikke nogen vekselkurs andet end deres egen fremstillede, og så kan jeg jo lave en "ShoppingCoin" som er en point mønt, og den giver jeg så en værdi på 1 øre pr. stk, men den vil altid kunne veksles til BitCoins hvis nogen ønsker at købe den. Hvordan skal jeg så forholde mig i den situation? Forestil jeg at jeg laver 57.000.000 millioner "ShoppingCoins" som jeg siger har en værdi på 1 øre pr stk, og den kan bruges i min butik, skal jeg så have 570.000 kroner stående på en konto i tilfælde af af nogen vil bruge den eller kan jeg forholde mig til dette beløb fiktivt?

Pizzaria, grillbar eller lign søges til gratis WordPress hjemmeside - Hosting/domænenavn kan købes for 249 kroner.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes ikke de nævnt omdanner til valuta selv om jeg forstår hvad du mener. Deres points har en værdi i brugsen f.eks og kan så bruges til at købe varer for som en type rabat hvor point har en værdi til betaling men hvor der aldrig bogføres i point som jeg ser systemet - svarer på gammeldagsled lidt til rabatkuponer snarere.

Interessant spørgsmål om hvorvidt f.eks. brugsen skal ha en eller anden bogføringsmæssig værdi af de lovede rabatter, for at kunne dække hvis alle hæver point ved at købe varer Gad vide om nogen herinde ved det, men jeg synes ikke rigtigt det kan sammenlignes med bitcoins men med rabat eller værdi kuponer som kun kan bruges i lige netop brugsen hvor de er optjent (eller de tilhørende kæder måske) Point ka mig bekendt ikke handles mellem indehaverne - kun mellem brugsen og indehaver/medlemmer  - de  har ikke svingede kurser så aldrig kurstab og gevinst og kan ikke veksles til bitcoin men kun "bruges" hos brugesen - Det er rene rabatmærker (eller dit ord - shoppin coin)  i en praktisk moderne facon der giver ret til en værdi i lige netop brugesen. Betaling med point ændrer jo f.eks. ikke på selve varens pris inkl. moms om jeg husker ret - men det nu nok mere kompliceret

jeg tror brugesen behandler udestående points værdi som en gæld til kunderne - som de så bogfører løbende som værdien af udestående point (det ville jeg tror de bogfører helt løbende som kortfristet "gæld") og da det ikke er kunde indlån - men værdi af rabatmærker til indløsning så er der jo ikke der bankvirksomhed

Jeg ville tro du måtte lave alle de shopping coins til brug i din egen butik hvis bare du bogfører de udleverede "coins" efter den værdi de udestående "coins" har for dine kunder løbende ved indfrielse hvis de kan bruges til køb og du - som jeg mener brugsen gør - også udbetaler en diff kontant

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)