Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulentvirksomhed og holdingselskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej iværksættere!

Jeg står og skal til at starte min egen forretning som IT-konsulent, og er en smule i tvivl om hvilken virksomhedsform jeg bør vælge. Situationen er dog ikke helt ligetil:

1. Jeg kan forstå at en enkeltmandsvirksomhed er et god del nemmere at have med at gøre, og taget i betragtning at man som IT konsulent har meget få forpligtelser og udgifter (primært computer og frokost), lyder det jo passende.

2. Senere på året er planen at starte en virksomhed med to kompagnoner, hvilket jo nok bliver et IVS (måske ApS, hvis vi kan mønstre indskuddet). Til det formål kan jeg forstå at et holdingselskab giver god mening skattemæssigt.

Mit spørgsmål til jer er derfor: Bør jeg starte min konsulentvirksomhed som et IVS og senere lade det stå som ejer af det fælles selskab, eller starte som enkeltmand og lukke det når vi skal starte det fælles? Er der nogen faldgruber i at have kunder direkte i et holdingselskab? Kræver det nye kontrakter med samtlige kunder at konvertere enkeltmand til IVS?

Jeg er meget interesseret i både de forskellige setups stiller mig skattemæssigt, men ligeså personlig erfaring. Har jeg overset noget? Hvad har gjort jeres liv nemmere?

Mange hilsner,
Peter
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter.

Hvis du er 100% sikker på, at du vil lave et IVS/ApS og senere vil have kompagnoner med, bør du efter min mening vælge en Holding-konstruktion med det samme. Dvs., at du opretter et Joelving Holding ApS/IVS, som du ejer 100%. Herefter opretter du et JoelvingMFL IVS/ApS, som er det selskab, I tre senere skal dele. Det er HOLDING, som skal eje det 100%. Når de to andre så skal være med, kan du (dit Holding) sælge dele af JoelvigMFL IVS/ApS til de andre('s Holding), så de nye ejerforhold gælder, f.eks. 60/30/10 eller hvad I nu aftaler. Holding-konstruktionen gør, at du ikke selv personligt skal involveres skattemæssigt, når der handles (anparter af) selskabet. Jeg har selv holding-konstruktionen, og det fungerer fint. Har du overvejet, at dit selskab måske er noget værd, når du to andre kommer med? Eller er dette et helt nyt selskab?

Hvis du ikke er sikker på, at planen holder, men bare vil "prøve dig frem i det små", synes jeg, du skal starte som enkeltmandsvirksomhed og evt. ændre selskabskonstruktioner hen ad vejen. Et I/S med de to andre er måske også en helt tredje mulighed. John har skrevet et godt, generelt skrift vedrørende overvejelser omkring de forskellige former her:
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html Men gør det nu ikke mere kompliceret end nødvendigt - og konsultér under alle omstændigheder professionelle rådgivere, når du kommer så langt. Og jo flere selskaber, jo flere udgifter til oprettelse, regnskab osv. God vind!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

joelving:

1. Jeg kan forstå at en enkeltmandsvirksomhed er et god del nemmere at have med at gøre, og taget i betragtning at man som IT konsulent har meget få forpligtelser og udgifter (primært computer og frokost), lyder det jo passende.

2. Senere på året er planen at starte en virksomhed med to kompagnoner, hvilket jo nok bliver et IVS (måske ApS, hvis vi kan mønstre indskuddet). Til det formål kan jeg forstå at et holdingselskab giver god mening skattemæssigt.

Mit spørgsmål til jer er derfor: Bør jeg starte min konsulentvirksomhed som et IVS og senere lade det stå som ejer af det fælles selskab, eller starte som enkeltmand og lukke det når vi skal starte det fælles? Er der nogen faldgruber i at have kunder direkte i et holdingselskab? Kræver det nye kontrakter med samtlige kunder at konvertere enkeltmand til IVS?

1 ja personlig virksomhed har mange fordele frem for selskab hvis man ikke har risiko (og IVS betyder generelt krav om personlig sikkerhed over for ex bankhttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

2 ja det er nemmere at få to nye ind i et selskab frem for at skulle stifte nye I/S - Holding er ikke som sådan en skattefordel - det er sikkerhed og andet, men ikke en skattefordel http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/aps-og-aps-med-holding-grundlag-og.html 

Om du vil starte direkte med IVS eller APS vil jeg ikke afgøre og du kan ha kunder i holding som så bare ikke er financielt og dermed har du krav om arbejdsskadeforsikring som omk fra start - du kan godt registrere holding med moms og som drift  - så er det jo bare i virkeligheden ikke holding, men kan omdannes til det siden hvis det vil lave døtre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for de gode svar.

Jørgen, du kan være helt forvisset om at jeg konsulterer professionelle inden jeg "tager springet". Ikke desto mindre sætter jeg stor pris at vide så meget som muligt om det jeg springer ud i.

Tanken er ganske kort at ernære mig som konsulent på deltid og bruge den resterende tid på at udvikle den fælles virksomhed med mine kompagnoner indtil den kan erstatte indtægterne fra konsulentvirksomheden.

I sig selv lader enkeltmandsvirksomheden til at være det bedste valg for konsulentvirksomheden: Simpelt regnskab og ingen arbejdsskadeforsikring.
For det fælles selskab forekommer det mig til gengæld at en holdingstruktur er mest fordelagtig.

Er der nogen faldgruber i at operere de to setups sideløbende? Altså enkeltmandsvirksomhed til konsulentforretningen og holding + IVS/ApS til fællesselskabet?
Jeg er opmærksom på de forhold der omtales andetsteds her på siden - det lader dog til at man kan komme rundt om det med en solidt udformet kontrakt. Er der andet man bør være opmærksom på?

Endnu engang tak for hjælpen. Det er en spændende verden at være på vej ind i!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

nej ikke andet end at der kan være faldgrupper hvis du handler mellem privat personlig og selskabet hvor det skal være armslængde så du ikke får det som du kan google som en type transferpricing = lægger skatten der du har fordel

Hvis det er to helt separate ting er det intet problem i dit set-up

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, John.

Alle mine år på CBS og transferpricing slog mig slet ikke... Jeg må vist have skolepengene tilbage. :)

Spøg til side, så lyder det som en farbar vej. Detaljerne skal naturligvis vendes med en revisor, men her har vi da et udgangspunkt.

Endnu engang tak for hjælpen begge to.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)