Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ATP og pension i enkelsmands firma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.  Jeg har nu kørt mit enkelsmands firma i godt 6 år. Og jeg har som mange andre nok glemt alt om pension og atp osv.

Da jeg er ved at have en helt ok omsætning og har penge til at begynde at spare op til min alderdom, vil jeg lige have lidt input fra jer.

1.  Da jeg var ansat i et firma før, har jeg indbetalt penge til ATP via min løn. Dette er stoppet da jeg ikke har løn indtægt mere.

Og så tænker jeg hvad i siger til ATP.  jeg har læst lidt på det. og det ser ud til at jeg bare kan indbetale ca 270kr. pr. måned til ATP, og så er jeg med igen.

Men hvad gør i andre med enkelsmands firma og ATP?  Måske jeg har læst forkert, men det ser jo ikke ud til at der er så meget afkast i % ved dem.  ( jeg kan tage fejl)

Og hvad med pension.  Jeg går ud fra at den bedste løsning (hvis man ikke ser på forsikringer) er en rate pension hvis man skal se på skat?.  jeg betaler topskat og jeg går ud fra at jeg kan tage en del af den skat væk, hvis jeg laver pensions indbetalinger?..

Læs mere her. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis du har betalt 3 årsbidrag som lønmodtager og vist et par andre regler, kan du frivilligt betale ATP som personlig virksomhed. Jeg synes du skal gøre det, de er ret gode til at forvalte beløbet

Ellers ja til rate hvis du betaler topskat - men jo kun ca 50 t som grænse - bare sæt 50 t ind på rate i banken og evt adminstrer dem selv

Større beløb skal ind som livrente, som idag findes i ordninger der stærkt ligner rate - og hvor der ikke er topgrænse, men krav om samme indbetaling i flere år eller - fordeling af EN indbetalinger over 10 år som fradrag - også her fradrag i topskatteindtægt

Overvej ellers VSO hvis dit overskud som giver topskat svinger - så du kan udligne gode og mindre gode år. Er det topskat hvert år giver det ikke rigtigt helt samme mening http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for input.  Jeg har indbetalt i over 10år så det er ikke et problem.   Mit firma regnskab er VSO og det har det som været fra første regnskabs år.

Ja det er jo ikke meget der skal betales for at være med i ATP igen.  Men hvordan er det med skat?   hvis jeg tager 12x270kr ud til ATP tæller det så som løn? og dermed ikke noget skat betaler noget af?    (ikke fordi det er mange penge, men bare dejligt at have styr på)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotografen:
Ja det er jo ikke meget der skal betales for at være med i ATP igen.  Men hvordan er det med skat?   hvis jeg tager 12x270kr ud til ATP tæller det så som løn? og dermed ikke noget skat betaler noget af?    (ikke fordi det er mange penge, men bare dejligt at have styr på)
got me rent teknisk - det må tælle som løn men give helt tilsvarende i fradrag for ATP (ATP er fradrag inden skat) - men got me fordi jeg ikke ved om ATP som pension er fradrag i topskat - tvivler faktisk på det men prøv at checke med dem, og meld meget gerne tilbage

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)