Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modkonto?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude!

I vores lille IS selskab (beskæftiget med videoproduktion) har vi købt en mængde udstyr til en samlet pris på 47.000 eks moms - fakturadatoen er 8/12/14. Tingene er købt samlet, og optræder på én og samme faktura. Objekterne skal bruges i sammenhæng og kan derfor ikke straksafskrives. Vi bruger Dinero, og jeg følger deres egen guide til, hvordan jeg bogfører sådan en sag, men ved begrebet modkonto kommer jeg til kort. Vi har, helt konkret, i banken kun én konto tilknyttet firmaet. Alle udgifter bogfører vi via Dinero crowds forslag, og alle indtægter ligeledes. Hvilken konto skal jeg påføre som modkonto? Og hvordan og hvorledes med momsen (11.750) trækkes den automatisk i vores regnskab, også selvom jeg bogfører det som et finansbilag, og ikke et normalt køb hvor vi straks ser en indvirkning på vores momsbalance i Dinero? Håber nogen kan hjælpe, og forstå hvori min tvivl ligger.

På forhånd tak!

Tilmeldt 19. Feb 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender Henrik Højmark personligt og jeg vil råde dig til at købe EØ systime der er alt inde for konto  210,- kr godt givet ud
http://fed-eo.systime.dk/ 

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Smile

Enig , man kan ikke straksafskrive dit køb, da værdien overstiger 12.300,-  det skal derfor aktiveres og afskrives over x antal år . 

Nu bruger jeg ikke Dinero, men mener at der var noget som hed "finansbilag"  - hvor man kunne postere et aktiv

Du skal nok også ind og oprette en ny konto i balancen , og bruge denne som modkonto til banken . I de fleste regnskabsprogrammer bliver moms posteret automatisk(Du indtaster bare beløbet ex. moms), det er sikkert noget du kan indstille i Dinero når du opretter en ny konto .  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke spor sikker - så en revisor eller dinero må godt kontrollere at jeg forstår deres konti korrekt - jeg ville bruge kasseklade, men finansbilag må gøre samme

Købet på status 51020 tilgang driftsmidler som er med moms i debet - derved er moms klaret  - modkonto bank

resten af konti er uden moms

Afskrivning 25% på 8020 i drift - afskrivning matr. anlægsakriver som er uden moms og debet og dermed er udgiften taget og - modkonto 51060 årets afskrivning som er uden moms - i kredit

vent på andre eller kontroller selv :)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

Jeg er ansat hos Dinero, så jeg vil godt hjælpe dig på vej med bogføringen :-) 

Du skal bogføre det som et aktiv. Dvs. at du skal bruge Øvrige bilag til dette. Kontoen er 51020: Driftsmiddel, tilgang i året og modkonten er 55000 Bank. Du kan læse meget mere i denne guide, hvor du blot skal springe til "Sådan bogfører du et aktiv" https://dinero.dk/support/sadan-bogforer-du-smaanskaffelser-aktiver-dinero/. Denne konto tager også højde for momsen på købet. 

Når du så skal afskrive på udstyret, vil jeg anbefale at tage et kig på denne guide: https://dinero.dk/support/bogfor-afskrivninger/. 

Håber det hjalp på forståelsen.

God søndag!


De bedste hilsner

Theis

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)