Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvivl om at starte en virksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino brugereSmile

Det er sådan, at jeg går med planerne om at skulle starte en virksomhed. Men pga. en meget begrænset indtægt i starten har jeg planer om at lave det som en hobby.

Det er her spørgsmålet opstår:Er der nogle regler for, at hav en hobby "virksomhed" - kan jeg reklamere med fx priser mm. til private? Kan jeg sende regninger når jeg har gjort et stk. arbejde? Er der noget jeg skal tænke meget over?

Jeg bor desværre i en almen bolig og dette betyder så, at jeg ikke kan have en virksomhed adresse. Er der nogle andre muligheder? Er der andre muligheder for fx at leje en postkasse til erhverv i Vejle eller omegn?

Hvordan skal jeg bære mig ad? 

Jeg håber I vil hjælpe mig!Smile

VH

LilleFjott

Fra Svendborg
Tilmeldt 27. Mar 14
Indlæg ialt: 34
Fra  Animaks Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa LilleFjott.

Dejligt at du går med planer om at starte en virksomhed og det er super at starte det op som privatvirksomhed først.
Nu er jeg på ingen måde nogen ekspert på de ting du efterspørger, men er ikke et sekund i tvivl om at du nemt kan starte en hobbyvirksomhed op og hvis det er nødvendigt, så leje en adresse/postkasse. Men husk for guds skyld at holde omkostningerne nede i starten ;-)

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til en af de gratis muligheder der er for at søge hjælp og råd. Eksempelvis: https://startvaekst.virk.dk/opstart/start-en-ny-virksomhed

Held og lykke med projektet

Mvh. Animaks.dk

ANIMAKS.DK Stort udvalg af naturlige tyggeartikler og ben til hund i alle størrelser.
Vi har også MEGET billige loppemidler i alle de kendte mærker.

Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Animaks.dk

Tak for dit indlæg og tak for hjælpen.

Det er helt klart mit mål, at holde omkostningerne nede - i hvert fald i starten. Men samtidig er mit mål, at få en indkomst. En begrænset indkomst i starten da jeg lige skal blive færdig med min fagprøve - den fylder jo meget i dagligdagen. Smile

Fordi jeg vil komme at hav begrænset indtægt (lav - under 10.000,00 kr., måske under 5.000,00 kr.) den første tid, så synes jeg det er fint med en "Privatvirksomhed"/"Hobbyvirksomhed" - men det er jo med mål med en indtægt.

Jeg venter lige om det er nogen anden Amino bruger der gider svare og samtidig hjælpe mig med at komme et skridt nærmere drømmen! Big Smile

Hav en god dag. Husk, hvis du har nogle gode idéer som jeg kan bruge som hjælp, så skriv endelige! Smile

VH

LilleFjott

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

starter du firma med forventningen om et overskud skal du gøre dig momspligtig fra starten da hobby virksomhed ikke skal genere overskud http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html  læs her fra John Hannovers blog :-)

og at du bor i en almen bolig behøver ikke betyde du ikke kan drive firma, jeg, min nabo og lejeren før mig driver/drev firma fra en almen bolig, det kan nok godt skifte alt efter boligselskab. Vi skilter så heller ikke med firmaet på postkassen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Dalgaard:

starter du firma med forventningen om et overskud skal du gøre dig momspligtig fra starten da hobby virksomhed ikke skal genere overskud http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html  læs her fra John Hannovers blog :-)

Jeg tror ikke du læser hans blog korrekt!

 

Momspligt har intet med den skattemæssige sondering mellem hobby- og erhvervsvirksomhed. Pligten til at blive momsregistrere følger af når du med sikkerhed ved din omsætning når 50.000 kr. på et rulende år.

 

I øvrigt må hobbyvirksomheder gerne genere overskud, men de kan modsat en erhvervsvirksomhed ikke fremføre sit underskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt uklarheder her. Momspligt er ved 50.000 kr i klar forventning på 12 mdr til omsætning - og hobby virksomhed er en form som - normalt ikke momsregistreres og betyder blot at overskud ikke kan modregnes i underskud. Det er noget skat generelt vurderer hvis man ikke er aktiv nok til at det ligner et seriøst forsøg på at drive firmaet med overskud for øje, og typisk noget der har med hobby at gøre - musik, strikning osv - og dermed ikke er med indtjening for øje (og dermed normalt ikke momsreg - men i det link som blev givet tidl. til hobby, er momsproblematiken forklaret)

Det som der er her, er jo et forsøg på overskud og det ligner en lille virksomhed, men ikke specielt en hobby. 

Så er der adresse: Du kan ikke stifte adresse i en postboks. Det kan du kun hvor der er fysik kontakt til mennesker, men de fleste almennyttige bolig selskaber giver OK så længe det ikke er noget der støjer eller lugter eller giver traffik. Spørg derfor, om ikke du må ha din adresse der, eller læg den hos forældre. Det har ikke skattebetydning for dem, kun at de skal kunne være til rådighed og vise et regnskab hvis skat spørger, men det er jo ikke lig med at de ikke må være ude af lejligheden.

Du må reklamere med priser alt det du vil - til private altid, hvis du vælger momsregistrering MED moms, men du må i alle fald reklamere alt det du vil, bare du ikke sender uopfordret mail uanset privat eller firma eller bryder regler for telefonsalg til private

Du kan stifte PMV som er momsfrit, hvis du føler dig overbevist om at omsætningen (samlet salg) ikke kommer over 50.000 kr på 12 mdr. Læs om PMV her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/09/pmv-personlig-ejet-mindre-virksomhed.html 

Ellers kan du ha alm virksomhed - med moms - enkeltmands og om helt generelle overvejelser om at starte op og hvordan du gør kan praktisk, kan du læse her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/start-af-virksomhed-skal-jeg.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John (og alle jer andre)

Tak for dit indlæg og mange tak for hjælpen.

Jeg er nu blevet meget klogere og tror jeg umiddelbart, at det klogeste man kan gøre er selvfølgelig at oprette sig en enkeltmandsvirksomhed.Smile

Jeg vil nu gå igang med at læse de forskellige sider I alle har linket til.Geeked

God dag og rigtig god weekend.

Venlig hilsen

LilleFjott

Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Lige en lille kommentar til det med at drive en virksomhed fra min adresse. Jeg har fået besked fra mit boligselskab (Domea) om at jeg ikke kan drive en virksomhed med min adresse, da den er en almen lejebolig. Sad

Så nogle gode og smarte idéer til noget alternativt? Mine forældre bor desværre ikke her i DK og kan jeg derfor ikke bruge adressen. Smile

Venlig hilsen

LilleFjott

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

en ven eller du kan være nødt til at betale for adresse hos et kontorhotel eller en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen og undskyld hvis jeg forvirrede tidligere i debatten :-) jeg driver også firma i domea og jeg har ikke haft problemer med det, jeg har så heller aldrig spurgt, og har aldrig oplevet problemer med det, du skal bare undlade at skilte på postkassen.

Det er selvfølgelig op til dig selv om du vil bryde reglerne. Held og lykke med din forretning 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)