Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

firmabil mulighed??

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Runner23:

Jesper, kan du uddybe det med mellemregning og løbende nedskrivning?

Når man skal beskattes af fri bil fungerer det lidt firkantet sagt som en indtægt i virksomhedens/selskabets regnskab, og den indtægt kan komme 2 steder fra!

Enten skal den udlignes ved at du samtidig får en regulær lønudbetaling som minimum udligner fri bil beskatningen, eller i stedet kan den udlignes gennem en mellemregning mellem dig og selskabet.

 

Problemet med udligning via mellemregning er at den ikke må blive negativ, fordi så falder du i reglerne om ulovligt aktionærlån også skal du alligevel beskattes.

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

ok hvordan fungerer det mht mellemregningen mellem ejer og firma- jeg ville gerne slippe for at udbetale mig selv løn pga besværet v det

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Runner23:

ok hvordan fungerer det mht mellemregningen mellem ejer og firma- jeg ville gerne slippe for at udbetale mig selv løn pga besværet v det

Et kapitalselskab (IVS, APS, A/S) er en selvstændig juridisk person, og pengene som er i selskabet er selskabets!

Der er 2 måder at få selskabets penge ud, enten løn eller udbytte.

Mellemregningen opstår når du angiver løn eller udlodder udbytte og ikke udbetaler pengene men lader dem stå i selskabet.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan vel siges (måske) mere simpelt:

Hvis du har fri bil i et selskab, hvor du ikke får løn, så skal du indbetale A-skatten og arbejdsmarkedsbidraget af værdien af den frie bil månedsvist til selskabet.

Dette fordi selskabet skal tilbageholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af den månedlige værdi af den frie bil og indbetale A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til SKAT. Da selskabet gør det på dine vegne, så vil der opstå en gæld fra dig til selskabet medmindre du INDEN den månedsvise lønkørsel indbetaler beløbet (A-skatten og arbejdsmarkedsbidraget) til selskabet, så du ikke kommer til at skylde det penge.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvordan indbetaler man til selskabet? Kan det bare være mellemregning som type udlæg der udlignes hver gang - og vel skal indbetales inden skatten for at det ikke skal blive ulovligt hævet aktionærlån - eller skal der laves et lån med rente?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Man indbetaler bare skatten og AM bidraget til selskabet inden selskabet skal betale samme til SKAT. Hvis man har likviditeten til det, kan  man f.eks. indbetale for et helt år af gangen, så er man sikkert på at "mellemregningen" ikke bliver negativ.

Husk en mellemregning mellem indehaver og selskab skal forrentes. Hvis man indbetaler lige inde selskabet skal betale er der ingen rente.

En mere simpel og praktisk løsning er, at indehaveren personligt betaler skat og AM-bidrag - altså indbetaler det på vegne af selskabet, så vil der aldrig blive risiko for negativ mellemregning, da det hele jo er samtidig (betaling til SKAT og betaling fra indehaver).

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm... jeg ved virkelig snart ikke, hvad man skal tro, når man læser denne tråd.

Beskatning af værdi af fri bil for hovedaktionærer, som ikke er ansat i selskabet....

Hvad så - >Tvinge selskabet til en arbejdsgiveregistrering??? Hovedaktionæren risikerer ulovlige aktionærlån, hvis han ikke indbetaler A-skat og AM-bidrag´?????

Denne situation har SKAT allerede taget højde for.. Big surpise, NOT

Vi skal over Ligningslovens § 16 A stk. 5, som er gengivet her i dette link:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=164594#p16, hvor selve bestemmelsen er:

Stk. 5. En hovedaktionær som nævnt i aktieavancebeskatningslovens § 4, der modtager udbytte fra selskabet i form af, at der stilles en bil, en sommerbolig, en lystbåd eller en helårsbolig til rådighed, skal ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregne værdien af godet tillagt eventuelt sparet privatforbrug i relation til godet. Godernes værdi ansættes efter reglerne i henholdsvis § 16, stk. 4, 5, 6 og 9. 1. og 2. pkt. finder dog ikke anvendelse for udbytte i form af en helårsbolig, der stilles til rådighed for en hovedaktionær som nævnt i § 16, stk. 9, sidste pkt.

Dette bevirker, at der i det beskrevne tilfælde, hvor hovedaktionæren ikke er ansat i selskabet, at værdien af fri bil udbyttebeskattes, iøvrigt på samme beregningsgrundlag som normalt.

Derfor kære læsere skal man ikke stole på alt, hvad der fremkommer i offentlige fora.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry Tony  -men betyder det ikke at i de fleste fald er det besværligt til -lad-være - At køre det via selskab og ikke samtidigt være lønnet med fri hvidpladebil?

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Sorry Tony  -men betyder det ikke at i de fleste fald er det besværligt til -lad-være - At køre det via selskab og ikke samtidigt være lønnet med fri hvidpladebil?

vh John

Det kan være helt rigtigt, idet grænsen for udbytteskat med 27% indtræder ved kr. 49.200 (2014-grænsen) og det dobbelte ved ægteskab, hvor udbytteskatten over grænsen udgør 42%.

Pointen med mit indlæg var netop også, at SKAT og lovgiverne har haft denne situation med i sine overvejelser.

Tonny

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)