Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

firmabil mulighed??

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

hej,

jeg driver et IVS firma hvor jeg udlejer 8 forsk boliger t beboelse i den anden ende af landet end hvor jeg typisk befinder mig.

I takt med at jeg har købt flere lejligheder er der efterhånden en ganske respektabel "omsætning".

Jeg ville høre om jeg har mulighed for at lade firmaet købe/lease en firmabil, og så lade mig beskatte personligt af fri bil??

Det er jo indenfor et ikke momspligtigt område, jeg ved ikke om det påvirker tingene.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Runner23:

Jeg ville høre om jeg har mulighed for at lade firmaet købe/lease en firmabil, og så lade mig beskatte personligt af fri bil??

Det er der umiddelbart ikke noget problem i. Uanset om du vælger leasing eller køb så skal du beskattes i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4. Du beskattes med 25 % af bilens værdi, 20 % for den del der ligger over 300.000 kr.

Er bilen mere end 3 år gammel beskattes du med 25 % af 75 % af bilens nypris.

Endvidere kommer der et miljøtillæg oveni når du opgør beskatningen.

 

NB; du skal beskattes af min 160.000 kr., så bilens værdi anbefales ikke at ligge herunder.

Runner23:

Det er jo indenfor et ikke momspligtigt område, jeg ved ikke om det påvirker tingene.

Det påvirker jo umiddelbart din cost/benefit beregning, for du kan ikke få fradrag for købsmomsen på hverken dine driftsudgifter eller købsudgifter til bilen.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Runner23:
Jeg ville høre om jeg har mulighed for at lade firmaet købe/lease en firmabil, og så lade mig beskatte personligt af fri bil??
Jesper svar er spot on - Lige en bemærkning om at du så skal være lønnet medarbejder  - ikke kun ejer mig bekendt for at få fri bil OG samme gælder hvis du i stedet bruger egen bil og tager skattefri kørselsgodtgørelse, som du kun må tage, hvis du fungerer som lønnet ansat med en løn der er "normal" i forhold til skattefri kørsel, så det ikke er skattefri kørsel der erstatter løn. Ingen løn ingen fri bil (som jeg husker det i hovedet) eller skattefri kørsel som jeg er sikker på

Husk 60 dages regel for kørepenge hvis det er samme sted du fast kører til

Husk også at fri bil jo ikke er helt så fedt som hvis du var ansat hos andre. Du betaler jo stadigt bil og driften af den med dit selskabs penge, og dem kunne du jo ellers vælge at tage som løn (og så beskatte - men der bliver jo nok 56% tilbage til dig selv) - ud over skat af fri bil - så det er ikke så fordel agtigt for dig som ejer - som for en ansat hvor selskabet giver den fri bil

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Lige en bemærkning om at du så skal være lønnet medarbejder  - ikke kun ejer mig bekendt for at få fri bil OG samme gælder hvis du i stedet bruger egen bil og tager skattefri kørselsgodtgørelse.

Jeg tror altså kun det er skattefri kørselsgodtgørelse som kræver at man samtidig modtager løn.

 

På dette link fra Skat http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=69333&vId=0 under punktet om fri bil står der ikke noget om man skal modtage løn samtidig. 

 

Når det er sagt, skal man selvfølgelig passe på reglerne om ulovlig aktionærlån. For modtager man ingen løn men skal beskattes af fri bil, skal der være en mellemregning hvor saldoen kan tåle løbende nedskrivning

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper, kan du uddybe det med mellemregning og løbende nedskrivning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg tror altså kun det er skattefri kørselsgodtgørelse som kræver at man samtidig modtager løn.
kan også sagtens være sådan - kender kun kravet fra statens takster. Arbejdsgiveren (en selv som ejer af IVS) skal i alle fald opgive værdien af fri bil til skat - men det er højst muligt der ikke er krav om at man skal være løn ansat på andet vis for at ha fri bil

så bare lige http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_5_14_1_2.htm 

citat: 

Hovedaktionærer, som ikke er ansatte

Hovedaktionærer, som ikke samtidig er ansatte, er ikke omfattet af reglerne om fri bil i LL § 16, stk. 4. Der er særskilt beskatningshjemmel for udbytter i form af bl.a. fri bil, som stilles til rådighed for enhovedaktionær. Se LL § 16 A, stk. 6. Se afsnit C.B.3.5.3.2 Rådighed over helårsbolig, sommerbolig, bil og lystbåd Fri helårsbolig, bil, sommerboliglystbåd og motorcykel.

Hvordan man så er ansat - uden løn - ja det kan man vel sagtens være - kan nok bare ikke overskue det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fået svar på om det er muligt.

Men tænk dig godt om før du gør det. Husk du skal beskattes af den fri bil. Altså penge du ikke rigtig får noget for - da du jo stadig betaler driftsomkostningerne (principielt) af dine egne penge også.

Alternativet ville jo være at købe en bil og så hæve KM penge. Det vil i mange tilfælde være en bedre løsning økonomisk. Er min mening.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Om det er en god ide med fri bil i forhold til at eje den selv og så modtage skattefri kørselsgodtgørelse er ikke så ligetil at afgøre.

Mange faktorer spiller ind, som f.eks. hvad koster bilen, hvad taber den i værdi, driftsomkostninger, fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel. Først når man kender disse forhold, kan man lave en beregning på, hvad der skattemæssigt er det mest hensigtsmæssige.

En anden overvejelse er så om man skal lease eller købe den (uanset om man vil have den som fri bil eller egen bil). Også her skal en række faktorer kendes for at man kan regne på, hvad der er mest gunstigt.

Til John, jeg forstår ikke det du skriver med at der ikke er samme fordel ved fri bil for ham i forhold til en ansat, der ikke ejer firmaet selv. Du skriver noget med at man jo kommer til at betale udgifterne selv, når man samtidig er ejer. Det er jeg med på, men det gør man altså også, når man er ansat hos fremmed ejer. "Prisen" for den frie bil er jo en lavere løn end hvis man ikke havde fri bil. Ofte ser firmaerne sådan på det, at det skal være neutralt for dem, om en ansat har fri bil eller ej - dvs. et beløb svarende til bilens udgifter (driftsomkostninger, værditab, forrentning mv) danner grundlag for den lønnedgang medarbejdere skal acceptere.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
Til John, jeg forstår ikke det du skriver med at der ikke er samme fordel ved fri bil for ham i forhold til en ansat, der ikke ejer firmaet selv. Du skriver noget med at man jo kommer til at betale udgifterne selv, når man samtidig er ejer. Det er jeg med på, men det gør man altså også, når man er ansat hos fremmed ejer. "Prisen" for den frie bil er jo en lavere løn end hvis man ikke havde fri bil

Jeg forstår helt hvad du mener Henri - men: Det er nu langt fra altid tilfældet - at fri bil ledsages af nedsat løn men gør den, så er det helt korrekt samme sag.

Jeg peger blot på, at helt som med fri telefon, så betaler ejeren både skatten af værdien OG selve omkostningen i selskabet han ejer. 

Hvis det for en ansat ledsages af tilsvarende nedsat løn - så har det samme effekt, men min erfaring er, at det ofte gives som oven i lønnen og det hænger jo naturligvis sammen med, at det gives f.eks til en sælger, hvis eneste måde at komme rundt til kunderne på, er - fri bil.

Skulle sælger ønske at bruge sin egen bil, ville erstatning efter statens takster i masser af tilfælde, være langt dyrere end at gi fri bil. Derfor vil en arbejdsgiver ofte sig NEJ til at afløse fri bil med en lønstigning der svarer til hans omk. ved bilen - for han ved det bliver langt dyrere med statens takster til medarbejder der anvender egen bil. Det kan du jo så med rette sige også kunne gælde for ejer af IVS så det han sammen den vej rundt Big Smile

Ejeren må bare ikke tænke - fri bil koster mig 25% af 400.000 ? + lidt afgift = ialt f.eks 105.000 kr - målt mod hvis han havde sin helt egen bil bare - for det koster i eksemplet f.eks 105.000 kr + afskrivning og driftsomk efter skat i selskabet.

Mig bekendt viser statistiker ikke den store løn nedgang når sælgere f.eks. får tildelt fri bil, frem for ikke får det - men givet er der da tale om alt fra lønnedgang der svarer helt til bilens omk - til ingen lønnedgang. 

Det er ofte samme billede ved fri telefon. Der modregnes ikke løn generelt - og så har vi omkostning i selskabet 2.600 (for nu at tage et tal, koster ca 1300 som ellers kunne komme ud uden som løn efter skat - + skat af 2.600 = andre 1300 = - det koster ikke kun skatten af 2600 men rent faktisk noget der ligner 2600 kr, at tildele sig selv fri telefon

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hovedaktionærer, som ikke er ansatte

Hovedaktionærer, som ikke samtidig er ansatte, er ikke omfattet af reglerne om fri bil i LL § 16, stk. 4. Der er særskilt beskatningshjemmel for udbytter i form af bl.a. fri bil, som stilles til rådighed for enhovedaktionær. Se LL § 16 A, stk. 6. Se afsnit C.B.3.5.3.2 Rådighed over helårsbolig, sommerbolig, bil og lystbåd Fri helårsbolig, bil, sommerboliglystbåd og motorcykel.

Hvordan man så er ansat - uden løn - ja det kan man vel sagtens være - kan nok bare ikke overskue det

vh John H

Det kan godt være man ikke er omfattet af LL § 16, men LL § 16 A, stk. 5, henviser til LL § 16, stk. 4, for beregning af den værdi man skal beskattes af ved Fri bil.

 

Så uanset om man er regulær ansat, direktør eller blot aktionær med indflydelse skal værdien af fri bil beregnes efter LL § 16, stk. 4. Altså 25 % af .... osv. 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)