Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vækstkaution for microlån - er der nogen der har prøvet det ?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jep - problemet for banken er at det fulde lån indgår i udlån og dermed belaster bankens "kernekapital" og kravene til den - lige som banken skal tage slæbet først i forhold til alm. kaution. Jeg tror hvis vækskaution skal fungere, så skal det næsten være en slags stand-alone, hvor vækstfonden så tager kreditvurderingen.

Det de vil, det er at banken skal tage sin helt selvstændige vurdering, som jo slet ikke påvirkes af, at NÅ JA vi kan jo højst tabe 25% af beløbet. Den kreditvurdering skal i princippet være ens med og uden vækstkaution.

I så fald er det jo mere et sikkerhedsnet til bankerne end det er en hjælp til iværksættere eller erhvervsdrivende. Jeg er ikke sikker på det var tanken fra start med det, som du også selv skriver. Men jeg er ikke uenig med dig, det lyder logisk på en underlig måde.

Det i sig selv gør jo netop at iværksætterkaution som eksempelvis til microlån overhovedet ikke er et "produkt" hos VF der kan tages i brug. 

I bund og grund skal man kunne låne penge uanset om man har vækstfonden med eller ej, før man kan få vækstfonden med.. 

Jeg er enig i at vækstfonden burde tage vurderingen.

John, tak for lektionen i ydmyghed, jeg er bare ked af at du insisterer på at overfortolke mit problem og får det til at fremstå på den grimmeste måde muligt. Der er vel ikke noget i vejen med det jeg prøver på, andre virksomheder har da også kassekreditter til at betale moms, skat, A-skat, løn, maskiner osv før de egentlig har pengene i hånden. 

Jeg føler jeg er nødt til at slå det fast med 7 tommer søm at der er ALLE de penge i min virksomhed der skal være. Det går mildest talt pisse-hamrende-godt. Mit problem er ikke summen af penge, men flowet af penge, hvor jeg og min makker som sagt oftest er nødt til at vente en uge-14 dage på at vi kan få løn. Jeg er ligeglad med hvad folk siger, hvis jeg kan have en kredit i banken der kan fungere som buffer så vi kan få løn til d.1 istedet kan jeg virkelig ikke se det skulle være så galt ?

-------------------------------

Forskellen på microlån og vækstkaution er ikke ret stor, men som jeg forstår det kautionerer vækstfonden for microlån 100% fremfor kun 75%.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Forskellen på microlån og vækstkaution er ikke ret stor, men som jeg forstår det kautionerer vækstfonden for microlån 100% fremfor kun 75%.

Den store forskel ligger i hvor pengene kommer fra. Til mikrolånene kommer pengene fra den Den Europæiske Investeringsfond (EU). Har I flere år været udbredt i sydeuropa, men har været længe om at blive udbudt i Danmark, da ingen ville administrere ordningen...

Har du spurgt banken om muligheden for at bruge virksomhedspant som mulig sikkerhed? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

John, tak for lektionen i ydmyghed, jeg er bare ked af at du insisterer på at overfortolke mit problem og får det til at fremstå på den grimmeste måde muligt. Der er vel ikke noget i vejen med det jeg prøver på, andre virksomheder har da også kassekreditter til at betale moms, skat, A-skat, løn, maskiner osv før de egentlig har pengene i hånden. 

Jeg føler jeg er nødt til at slå det fast med 7 tommer søm at der er ALLE de penge i min virksomhed der skal være. Det går mildest talt pisse-hamrende-godt. Mit problem er ikke summen af penge, men flowet af penge, hvor jeg og min makker som sagt oftest er nødt til at vente en uge-14 dage på at vi kan få løn

det er der jeg mener du mangler ydmighed - og det er udelukkende for at hjælpe jeg siger det. Det nytter ikke noget, at du mener du kan lave brokketråde og alt muligt og så gør der immun over for modsvar

At efter ca 10 mdr i I/S med 200 kr i kapital - siden dec at ha måtte skrive alvorlige brokketråde over ikke at kunne låne til egen løn viser et likviditetsproblem, som KAN vokse sig meget større og mere ubehageligt. factoring er foreslået, hvis det er fakturaer fra kunder der betales sent (som du selv beskrev det) men i så nyt selskab ER likviditetsproblemer et alvorligt tegn og med lille I/S og en historik du selv har beskrevet med tidl. konkurs (som kan være totalt uforskyldt - men som jo formentlig er banken bekendt hvis de har gjort deres arbejde) - så er din første opgave at beskytte selskabet mod likviditetsproblemer så tidligt i et forløb

Jeg forstår sagtens, at det kan være resultat af hurtig vækst, men det ER i mine øjne samtidigt et resultat af manglende likviditetsstyring og når du nu i mindst 3 mdr har vidst, at løsningen ikke synes at komme fra banken - så er du nødt til at søge andre veje - De kan hedde, spænde livrem ind - indtil indtægter kommer før udgifter og de kan hedde anden bank - eller virksomheds pant hvis du har værdier at stille i sikkerhed, eller som du nævnte personlig lån (makker med stor friværdi) eller sikkerhedsstillelse via den (forudsætter den er STOR givet) eller af factoring - men du kommer næppe til at løse dit problem, med fokus på den bank, som ikke anser projektet for godt nok til at låne penge til

Det kan være banken der ikke gør sit arbejde - men det skal ikke stoppe dig I at gøre dit = få styr på din egen likviditet inden den bliver værre end du måske lige forestiller dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Uldal

Fik læst detaljerne. Microlån er stadig kun 75 % tabskaution, men garantibeløbet er 33.33 %, hvilket vil sige at på microlån kan hver tredje virksomhed gå konkurs og banken opnår fuld dækning, mod hver femte på alm. vækstkaution.

Tanken med vækstkaution har altid været at det skulle være en mulighed/supplement til de sikkerheder banken ellers kunne få og dermed gøre at en netruller falder til den rigtige side.

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er på ingen måde uenig med dig John, og vi taler om det samme.

Vedr livkiditetsproblemer så har jeg jo kun likviditetsproblemer fordi jeg står og siger at jeg gerne vil have min løn hver d. 1 i måneden, ikke fordi det er bydende nødvendigt men fordi det kunne være "rart" ikke at skulle rykke diverse personlige budgetposter 1 uge - 14 dage hver eneste måned.

Som jeg også sagde til banken var det "nice to have - ikke need to have". 

Hvis jeg stopper med at klynke over at jeg gerne vil have penge til d. 1 i måneden ja så har jeg faktisk ikke likviditetsproblemer mere, så derfor mener jeg stadig du gør en myg til en elefant ved at råbe likviditetsproblemer og at det kan blive et stort problem. For nej, det kan det faktisk ikke medmindre jeg er idiot og insisterer på at jeg skal have min løn før nogle andre får, og at min løn skal falde d.1 i måneden.

Så større er problemet altså ikke. Generelle likviditetsproblemer har jeg ikke, jeg er helt med med moms, am, skat, husleje, telefonregninger, internet, og printerpapir, så der mangler intet. Netop fordi jeg som iværksætter sætter mig selv HELT bagerst i køen. 

Det jeg gør og måske på en lidt dårlig måde også gjorde med min efterhånden berømte brokketråd var at stikke snuden frem og sige; jamen behøves det at være sådan ? Det mener jeg nemlig ikke det behøves hvis jeg på fornuftig vis kan finde alternative metoder der uden de store problemer giver alle mand i biksen, jeg selv inklusive løn hver d.1. 

Det er måske også nødvendigt at slå fast at der ikke er tale om en fast løsning men en løsning i en overgangsfase.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Refsgaard:

Hej Uldal

Fik læst detaljerne. Microlån er stadig kun 75 % tabskaution, men garantibeløbet er 33.33 %, hvilket vil sige at på microlån kan hver tredje virksomhedkonkurs og banken opnår fuld dækning, mod hver femte på alm. vækstkaution.

Tanken med vækstkaution har altid været at det skulle være en mulighed/supplement til de sikkerheder banken ellers kunne få og dermed gøre at en netruller falder til den rigtige side.

Men det er jo tydeligvis ikke sådan det bliver brugt.

Hvis banken stadig skal risikovurdere uden at kigge det mindste på de muligheder der er hos VF så vil VF jo aldrig kunne gøre udfaldet på hvor vidt en iværksætter kan låne eller ej da denne faktor ikke medregnes fra bankens side i praksis?

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Men det er jo tydeligvis ikke sådan det bliver brugt.

Hvis banken stadig skal risikovurdere uden at kigge det mindste på de muligheder der er hos VF så vil VF jo aldrig kunne gøre udfaldet på hvor vidt en iværksætter kan låne eller ej da denne faktor ikke medregnes fra bankens side i praksis?

Nu kender jeg jo ikke din case og hvorfor du ikke kan få kredit med vækstkaution, men jeg ved da, at vækstkaution bliver brugt.

Banken risikere at tabe penge uanset vækstkaution eller ej og de vil jo derfor helt naturligt risikovurdere din case og som jeg tidligere skrev baseres kreditter ikke på sikkerheder, men på om de tror på ideen/virksomheden.

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Den ordrette forklaring fra min bank modsiger godt nok din påstand. De tror på ideen og konceptet, men da der ikke eksisterer nok sikkerhed i virksomheden kan de ikke hjælpe. 

Det er argumentet for deres afslag.

Jeg har spurgt banken om de er bekendt med mulighederne for vækstkaution men har indtil nu, godt en uge efter ikke hørt svar fra dem.

Tilmeldt 1. Sep 13
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Uldal

Jeg forstår din frustration - har haft lignende oplevelser i forhold til at bruge vækstfonden. Problemet er, at mange banker simpelthen ikke ved hvordan det fungere.

Det er rigtigt som øvrige har rådgivet dig om i denne tråd, at selvom VF kautionere for største delen af tabet, så skal bankerne lave sikkerhedsvurderingen som var det et almindeligt lån

Men min oplevelse er, at finder du de banker (her taler jeg om afdelinger ikke om det er Nordea, Danske bank osv.) som er vant til at arbejde med VF så er der nogle flere muligheder - de er mere vant til at arbejde med VF og ved også hvad de kan tillade sig og hvad de ikke kan tillade sig. Ingen tvivl om, at hvis de ikke tror på konceptet og jer så får i intet igennem.

Vi var først igennem 4 forskellige banker i den by hvor vores virksomhed lå. Alle troede på konceptet og os, men forlangte (i vores øjne) urimelige sikkerheder. For dem alle var vilkårene de samme hvad enten vi brugte VF eller ikke gjorde. Det frustrede mig, så jeg ringede til VF og klagede min nød :-) Jeg udtrykte min bekymring om, at ordningen ikke rigtigt virkede til at være forankret i bankerne eller om de kunne anbefale mig hvilken bank jeg skulle bruge for at de kunne finde ud af at bruge VF. Idet VF selvfølgelig ikke kan anbefale en bestemt bank kunne de ikke gøre det, men jeg fik lidt tal på hvor mange af deres ansøgninger der kom fra hvilke afdelinger.

Herefter kontaktede jeg en af dem (samme bank som vi allerede havde talt med tidligere - men anden by/afdeling). Og via den afdeling fik vi lån på plads. 

Håber det kan hjælpe lidt på vej - så der er ikke andet for end at besøge nogle flere banker ;-)

Held og lykke med det

Mvh. Jannik

Køb FDM vinterdæk test 2015 vinder hos DaekSkifte. Billigste dæk online!

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jannik.

Rigtig dejligt at høre andres erfaringer med VF. 

Jeg har været igang med at shoppe efter banker. Midt i det hele dukker en tysk bank op (UnionBank) som ligger i Flensburg. Al deres personale er to sproget, og deres kunder er delt ca 50/50 mellem danske og tyske virksomheder.

Hvad vigtigere er at de på deres hjemmeside forklarer disse ting omkring vækstfondens regler, og hvad mulighederne er, da det er et EU initiativ har de brugt det en hel del mere end de danske banker (da jeg fandt ud af at ordningen åbenbart er forholdsvis ny i DK). 

Så efter en kort kontakt har vi aftalt at jeg skal en tur til Flensburg forhåbentlig i næste uge hvor de har inviteret mig ned. De var på ingen måder afskrækkede tværtimod var det en meget positiv kontakt.

Så jeg krydser fingre for at det kunne være løsningen. Ingen andre banker i Dk skriver om det på deres hjemmesider.

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)