Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af varekøb i udlandet (EU)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har lige et spørgsmål som måske bliver lidt kringlet men jeg forsøger lige at forklare mig så godt som muligt!

Jeg køber nogle produkter i udlandet fra privatpersoner, så jeg får ikke en faktura med moms..

Når jeg laver en købsfaktura i mig regnskabsprogram (Dinero) vælger jeg kontoen EU erhvervelser (varer) Her taster jeg så det fulde beløb som jo er inkl. moms da der jo her ikke er moms på. når jeg så sælger disse varer i DK betaler jeg selvfølgelig salgsmoms.

Når jeg nu sidder og kigger på mit momsregnskab kan jeg se at der under rubrikken moms af varekøb i udlandet står et pænt beløb der. Det vil sige at jeg så betaler moms 2 gange eller? Jeg betaler både moms ovenpå det beløb jeg har købt for, uden at kunne trække noget fra og samtidig betaler jeg salgsmoms når varen sælges.

Er det korrekt, eller gør jeg noget forkert?

Håber der er nogle der kan hjælpe ;o)

På forhånd tak

VH

Rasmus

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

P.Belli:

Når jeg nu sidder og kigger på mit momsregnskab kan jeg se at der under rubrikken moms af varekøb i udlandet står et pænt beløb der. Det vil sige at jeg så betaler moms 2 gange eller? Jeg betaler både moms ovenpå det beløb jeg har købt for, uden at kunne trække noget fra og samtidig betaler jeg salgsmoms når varen sælges.

Er det korrekt, eller gør jeg noget forkert?

Nu har jeg ikke erfaring med Dinero, så jeg svarer kun på den momsretlige del.

Det lyder umiddelbart som om dit program er sat op med en forkert momskode eller du anvender en konto med forkert momskode, for når der ikke er moms lagt på fra din leverandør skal du heller ikke betale erhvervelsesmoms, hvilket følger af momslovens § 11 "Der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift"

Så umiddelbart ville jeg vælge at bogføre på en anden konto, hvor der ikke er en momskode med omvendt betalingspligt.

Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Det lyder også umiddelbart som det jeg selv kom frem til, da det i hvert fald virkede forkert.

Er er nogen der kender noget til Dinero, og ved hvilken konto jeg så skal anvende. For det virker jo på mig som den rigtige, da det er EU varekøb, og der kan heller ikke skrives moms under denne konto.

Er der nogen der så ved hvordan man med Skat for dette rettet? for dette er så gjort forkert i 3 kvartals afregninger

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

P.Belli:

Når jeg laver en købsfaktura i mig regnskabsprogram (Dinero) vælger jeg kontoen EU erhvervelser (varer) Her taster jeg så det fulde beløb som jo er inkl. moms da der jo her ikke er moms på. når jeg så sælger disse varer i DK betaler jeg selvfølgelig salgsmoms.

Når jeg nu sidder og kigger på mit momsregnskab kan jeg se at der under rubrikken moms af varekøb i udlandet står et pænt beløb der. Det vil sige at jeg så betaler moms 2 gange eller? Jeg betaler både moms ovenpå det beløb jeg har købt for, uden at kunne trække noget fra og samtidig betaler jeg salgsmoms når varen sælges.

det er helt som det skal være. Alle regnskabsprogrammer (mig bekendt) fører som de skal, ved brug af f.eks. den konto EU erhvervelser varer - 25% af beløbet som importmoms under salgsmoms - og det beløb har sin egen angivelse som du skal bruge til moms ved angivelse.

Når du er momsregistreret, lægges samtidigt 25% = helt samme beløb til din købsmoms. Det kan du bare ikke se som egen rubrik, da det skal indberettes sammen med al anden købsmoms

Du ser derfor kun den ekstra salgsmoms du skal angive som erhvervelsesmoms til skat - men købsmomsen vil være steget med helt samme beløb (som du sikkert kan se ved at trykke på købsmoms kontokort - men sådan fungerer det altid)

Læs evt om IMPORTMOMS

så du forstår hvorfor kun salgssiden vises for sig

[Signaturlink udenfor signatur fjernet af moderator]

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

det er helt som det skal være. Alle regnskabsprogrammer (mig bekendt) fører som de skal, ved brug af f.eks. den konto EU erhvervelser varer - 25% af beløbet som importmoms under salgsmoms - og det beløb har sin egen angivelse som du skal bruge til moms ved angivelse.

Når du er momsregistreret, lægges samtidigt 25% = helt samme beløb til din købsmoms. Det kan du bare ikke se som egen rubrik, da det skal indberettes sammen med al anden købsmoms

Indenfor EU skal der ikke beregnes erhvervelsesmoms, med mindre sælger er momsregistreret i sit hjemland.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

korrekt - det er kun ved køb fra momsregistrerede i EU som jeg går ud fra der er tale om her også  fremgik også af importmoms linket

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Sælger er i dette tilfælde ikke momsregistreret.

Så jeg har jo ikke noget købsmoms at trække ud, og forstår så ikke hvorfor jeg skal betale moms for mit varekøb samtidig med at jeg betaler moms når jeg sælger varen igen

Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der kan bekræfte om Dinero gør det rigtigt men jeg bare ikke kan se hvad der sker bagved?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

du BETALER ikke importmoms - det er ren tal gymnastik som du har set i link. Det er samme beløb under købsmoms lagt sammen med al anden købsmoms  samtidigt med det vises særskilt som erhvervelsesmoms under salgsmoms

Derimod skal du ikke bruge en konto for EU erhvervelser varer - når sælger er en privat - der skal du bruge en købs konto uden moms når det er fra EU 

Det gør ingen samlet forskel for som sagt betaler du ikke erhvervelsesmoms - det er statistik på begge sider af moms

du må føre tilbage - modpostere på den konto du har fået på og over på en konto for varekøb uden moms 

regnskab - kontoplan - ny konto 2075 - varekøb EU fra private - vælge INGEN moms   Ny konto behøves da de færreste programmer har konto til momsregistreredes indkøb fra private inden for EU - langt mest er jo b2b mellem momsreg. 

Regnskab - kasse kladde  vælg den konto du brugte til EU køb fra momsreg - sikkert konto 2050 skriv beløbet uden moms med MINUS foran og så næste konto - 2075 og beløbet i plus -

så bliver det korrekt - men samlet er moms omkostningen det samme for det du ser som erhvervelsesmoms ligger med helt samme tal i din købsmoms.

Begge bør så forsvinde ved mit forslag. ellers fat en bogholder eller revisor hvis ikke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov - glemte helt at skrive tak for hjælpen ;o)

Er rigtig glad for dit svar, jeg har oprettet en ny konto som jeg vil bruge fremover.

Vh

Rasmus

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)