Som en konkollega: Det er fint at serverne er hosted i england og overvåget 24/7 af professionelle, og fint der er nødgeneratorer, hvilket der er i alle professionelle datacentre, men jeg tror det Jonas mente, hvad sker der hvis ting går ned - ikke på et datacenter level, men på et server level, hvad hvis en alarm går, at serveren er nede? Fixer du det eller fixer datacenteret det hvis det f.eks, er grundet en software konfiguration eller en disk der er stået halvt af. Udbyderen du køber fra, giver de 100% managed services? Fordi hvis ikke, så er det jo dig der skal fixe lorten hvis den kommer. Fint du har backups, men backups er ikke vigtige hvis ikke du tester restores ofte. Det er sket så ufattelig mange gange at firmaer har haft backups, men de har været korrupte.
Hvad hvis dette system stopper med at virke af en eller anden grund.
Men hvad sker der den dag der er nedetid, hvad er din recovery plan, hvor hurtigt kan du være tilbage online. ----- Hvad med dedikeret servere, virtuelle servere, hosted exchange, hvem står for skift af hardware hvis dette sker? Datacenteret, dig? Hvad med sikkerhed af din infrastruktur, hvad gør du for at sørge for du ikke bruger EOL versioner af software for at sikre et sikkert hosting miljø for dine kunder. Samtidig skal vi være realistiske, du er én person, og sælger ud fra listen ovenfor, 16 typer produkter - det er ufattelig meget for én person, især fordi du som udbyder jo skal have dyb viden omkring alle de produkter du sælger, og jeg regner med du studere samtidig - hvad gør du hvis alt går ned kl 11.00 midt i skoletiden? Alle disse spørgsmål er noget du vil blive spurgt af folk der er kritiske overfor deres sider (Hvilket alle burde være) - men det er vigtigt at du fortæller kunderne, hvorfor at de skal vælge dig fremfor et andet firma, og hvordan du kan garantere at ting forsat vil virke. Og hvordan du vil hjælpe med troubleshooting af forskellige setups, så som hvad hvis der er stort packet loss på dedikeret servere, eller dine VPSer pludselig crasher og går i read-only mode eller værste fald datatab, hvordan vil du fejlsøge problemet sammen med kunden. Et tip ville være, start ud med en lille mængde produkter, når du mener du kan administere det hele og kan se der er efterspørgsel for andre produkter, så tilføj dem, hvis du har tid til det. Der findes ufattelig mange udbydere som vil levere 500 ting, men det ender op med at være en omgang lort, fordi det er utrolig svært at kunne yde top kvalitet hvis du er 1-2 mand og skal håndtere f.eks, 16 produkter, selvfølgelig hvis du ikke outsourcer alt til et firma, men så ville det være bedre at skrive det er reselling af en udbyder. Men det er bare mine få ord :) Held og lykke! |
Mads Herlev, først tillykke med din success, men der er stor forskel på om jeg skal handle med en 13 årig ved de her to scenarier.
1. Jeg ønsker en komplet hjemmeside, med betalingsmodul og logo.
2. Jeg ønsker at købe et fysisk produkt.
Derfor kan hans manglende erfaring være et minus. Mange som rent faktisk har et CV indenfor dette område knokler jo også med netop dette problem, og det bliver næppe lettere hvis du er 13 og mangler erfaring du kan bevise. Synes idéen er super fed med at du vil være iværksætter, men som andre også nævner at skulle passe en server er der jo folk med mange års cicso uddannelse og dyre kurser der stadig kan have svært ved, og sker der bare én gang et problem så sidder det på en rigtig længe og folk stikker af lige med det samme :) Men al held og lykke med det! :)