Jeg vil på min webshop, gerne tilbyde mine kunder en form for ekstra garanti. Jeg ved at man selvfølgelig har 2 års reklamationsret, men har jeg lov til at tilbyde ekstra garanti på mine produkter? |
Hej
Ja, du kan selv vælge at tilbyde en ekstra garanti på dine produkter. Du bestemmer selv, hvad garantien skal omfatte og ikke omfatte. Det vigtige er bare, at garantien stiller dine kunder væsentligt bedre end den 2-årige reklamationsret.
Det vil sige, at garantien enten skal løbe længere end reklamationsretten eller skal dække noget ekstra, hvis den løber i kortere tid end de to år.
Bemærk også, at reklamationsretten altid vil komme først, hvis fejlen på produktet opstår inden for de to første år.
Tilbyder du dine kunder en garanti, skal du give et garantibevis ved købet. Husk at informere om garantiens indhold, herunder hvor længe garantien løber, hvad den dækker (fx hvilke typer af skader og hvilke dele af produktet), hvilke vilkår der gælder for garantien samt hvordan kunden gør garantien gældende. Garantien skal endvidere være affattet på dansk. Se nærmere herom markedsføringslovens § 12.
Du kan læse mere om garanti på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk (http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Biler-og-cykler/Koeb-af-brugt-bil/garanti?tc=4A64E451872F476AA4C330C8D5EC49B3 ) og på Forbrugerombudsmandens hjemmeside (http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/garanti )
Vh. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/Maj