Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Outsourcing af udvikling

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde egentligt skrevet dette indlæg til en anden tråd. Men har først nu opdaget at tråden var låst. Derfor har jeg nu oprette dette indlæg da jeg mener at der er mange der kan drage nytte af min erfaring med outsourcing.

Jeg ser tit at der bliver skrevet at man skal prøve en udvikler i Indien. Grunden her til er at de er billige. Men billig er ikke altid lig med godt. Herunder deler jeg ud af mine egne erfaringer med outsourcing til Indien.

 

Det er rigtigt som Birk siger at udviklere i Indien er billigere pr. time end en dansk udvikler. Men bare fordi en udvikler er billigere er ikke ensbetydende med at produktet bliver billigere. Derimod så er der betydelig højere risiko for at produktet ikke får samme kvalitet som det ville havde fået hvis et dansk udviklings team havde udviklet produktet.

Jeg har personligt over 15 års erfaring inden for system udviklings branchen. I de 15 år har jeg prøvet lidt af hvert. På et tidspunkt var det en trend at all større konsulenthuse skulle have en afdeling i Indien. Så det skulle vi også. Da der er en vis overhead på at lave specifikationer til Indere, og udlændinge generelt (fx så behøver man ikke at udpensle et cpr nr. for en dansk udvikler), var det kun de største projekter vi outsourcede (Hvis vi havde valgt et mindre projekt ville specifikations arbejdet havde taget længere tid end selve udviklings tiden)
Dette gjorde at vi druknede i dokumentation. ALT skulle skrives ned til mindste detalje. Hvis man kender bare lidt til systemudvikling så ved man at det nærmest er umuligt ved projekt start. Hvis man prøver at udpenslet projektet til mindste detalje så bliver det MEGET dyrt. Her skal det så lige pointeres at dette arbejde var ikke noget som vi kunne outsource til en Inder. Så vi havde forretnings konsulenter siddende og beskrive systemet. Her skulle der tages højde for ALT. Hvilket vi hurtigt indså var noget nær umuligt.
Hvilket fører os over til det næste problem. De asiatiske udviklere er for det meste en flok nikke dukker. Når de får en besked så sige de bare Ja, også selvom de ikke har forstået beskeden. Så sider de selv i flere dag uden at vide hvad det er de skulle.

Når vi så ikke havde fyldestgørende beskrivelser stødte vi på det næste problem at Indien er 4 ½ time foran os. Dette medførte for os at projektet nu blev endnu mere forsinket end det var i forvejen. Efter at havde brugt måneder på at, prøve at beskrive projektet ned til mindste detalje, blev vi nu ramt af tidsforskellen. Dette med førte at vi kun havde 4 timers overlappende arbejdstid. Så hvis vi eller de stod med et problem så kunne der gå op mod en dag, eller i værste fald, flere dage før vi kunne få løst problemet.

Da vi fik afsluttet vore projekt, kunne vi konkludere følgende. Projektet var blevet 3 gange så dyrt som først estimeret (Vi endte med at tage det hjem og lave det færdigt). Yderligere så to det 1 ½ år mere end først estimeret. Efter denne oplevelse valgte vi fremover ikke at outsource flere projekter.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine erfaringer synes at beskive at danske udviklere bare er så dejlige og kompetente,  så "scope creep" med deraf følgende omkostninger ikke er et problem.

Desværre er der det kæmpe problem at hele forretningsmodellen for brug af eksterne udviklere ofte er vanskelig, fordi eksterne udviklere bliver betalt for at bruge timer - ikke for løsningernes kvalitet og funktion.

Et af de problemer firmaer der udvikler i Danmark har er netop udviklernes "kreativitet" og modstand mod at gøre hvad de bliver bedt om. Det gør at ting meget ofte løber af sporet.

Den allerstørste fordel ved at udvikle i Danmark er din egen tilstedeværelse. En meget stor del a outsourcing mislykkes - ca. 30% kommer tilbage til Danmark, men det betyder stadig at ca 70% ser fordel ved at outsource.

Uanset om det er danske eller udenlandske udviklere så er det på en eller anden magisk måde altid opdragsgiver der får sorteper.

Man skal ikke glemme at hvis timelønnen er 20% af den danske, så koster fejlskud også mindre, og det er ofte rart at hvis du skal betale for at få rettet fejl, at det så er fejl du har lavet du betaler for. Derfor har kæft/trit og retning ofte visse fordele.

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Du har helt sikkert et par meget valide pointer her, jeg har selv oplevet meget ringe kvalitet flere gange - men det har ofte været fordi man har fokuseret alt for meget på prisen og alt for lidt på kvaliteten. 

I min verden kan det sagtens betale sig at outsource, det giver ofte rigtigt god mening.

Man skal dog, når man outsourcer, være opmærksom på nogle af de ting du også kommer ind på:

1. "If you pay peanuts you get monkeys" - Hvis man tror at man kan få kvalitet til 10 usd i timen så tager man fejl - de dygtige koster, også i Indien - om end stadig ikke det samme som en dansk udvikler - Så lad være ved at fokuserer for meget på prisen, kig også på personen du ansætter, hvad har han tidligere præsteret, tag en snak med ham osv - Det er jo ikke anderledes end hvis du hyrer en dansk udvikler, jeg mener vil du kun betale 100 kr i timen så får du hvad du betaler for.

2. Timezone er vigtigt, jeg arbejder f.eks kun sammen for offshore folk der sidder I vores tidszone (+/- et par timer) - det andet giver simpelthen en for bøvlet kommunikation.

3. Kommunikation er afgørende, ansæt aldrig en du ikke kan kommunikerer med klart og tydeligt på engelsk. Og ansæt aldrig en der ikke tør sige dig i mod !

4. Offshore udvikling er ikke kun et spørgsmål om pris, der sidder rigtigt mange, rigtigt dygtige udviklere mm rundt omkring verden, så hvorfor begrænse sin søgen til de 5 millioner vi er i Danmark, når man kan kan finde ligeså gode eller måske bedre talenter blandt den lille mia der bor i nærheden af vores tidszone ?

Og ja, der er selvfølgelig mange steder hvor det er en fordel med en lokal, af mange årsager - men efter min erfaring giver det også tit rigtigt god mening at gå offshore

//Morten

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene en vigtig parameter i ens valg er - kan du lave en klar kravspec, isåfald, så kan du hyre hvem som helst til at lave det og også outsource. Men sidder du med en ide du vil have udviklet og hvor ideen måske udvikler sig undervejs i processen, så bør du vælge en der forstår dig og kan give dig modspil. 

Og er du dansker vil en dansk udvikler alt andet lige give dig et andet modspil end en Inder der bare siger - ja det kan vi godt lave. 

Derudover vil jeg mene det er vigtigt at kontakten med outsource firmaet er en teknisk kyndig. For 7-8 år siden oplevede jeg hvordan mine chefer synes de var rigtig smarte og fik nogle Indere til at lave et modul til vores website. De fortalte mig først om det sent, for sent, da Inderne så leverede produktet kunne det slet ikke integreres og jeg var nød til at knokle højtryk i 3 uger for at lave en erstatning pga. nogle deadlines. 

De havde lavet en fancy flash app til at kreere postkort online. Der var flere problemer 1. teksten man indsatte kunne ikke vises på højkant, 2. der kunne ikke laves et export af det kreerede postkort, jo i xml, men en fysisk printer shop der skal printe 500 postkort kan ikke bruge et custom xml til noget, de skal have et billede. 

Min arbejdsgiver havde kontraktmæssige forpligtigelser om at levere den funktionalitet. 

Fra Davao
Tilmeldt 14. Sep 05
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med de sidste par comments - Jeg bor i Filippinerne og hjælper mange virksomheder med at få fat i gode medarbejder herude. 

Helt ligsom hvis man ansætter folk I Danmark, er det rigtig vigtigt specielt ved udvikling at sørge for at have rigtig gode og klare beskrivelser af hvad man skal have. Der er SÅ man folk med "ideer" i hovedet, som de halvt forklare. Det handler om at få det hele dokumenteret så det er lige til at gå til for en udvikler. 

Generalt arbejdet jeg med alt fra simpel udvikling af Wordpress sider, hvor man kan finde folk til omkring 3-4000 dkr om måneden fuld tid, op til større projekter som er opbygget helt fra bunden i f.eks. PHP, hvor man godt kan komme op i 10.000 - 15.000 alt efter krævede egenskaber.

Den største efterspørgsel er dog primært på administrations personale og f.eks. simple bogholder opgaver, hvor man igen kommer rigtig langt for 3-4000 dkr om måneden. Det er uden tvivl en kæmpe besparelse for de fleste firmaere.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)