Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Borgerejet butik, hvordan gør man det bedst/sikrest ?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

KlaMus:
Hvad så når (ikke hvis) der kommer en borger der ikke er medlem og gerne vil købe 20 lange, røde Prince, 2 kilo kartofler og BT?
Det er klart at butikken skal sælge alt hvad den kan - også til dem der, af den ene aller anden grund, ikke ønsker at bindes sig for et medlemsskab, men hvordan håndterer man det i praksis? Jeg mener ... skal medlemmerne fremvise deres medlemskort hver gang de handler? Og hvad med alle de skolebørn der i hvert frikvarter står på nakken af hinanden for at købe slik ... skal de fremvise familiens gyldige medlemskort? Gode idéer efterlyses.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blander mig lige igen, jeg er nu nået så langt i processen med købmanden, at der er holdt borgermøde, der mødte 110 personer op, det synes jeg er flot, nu er der delt flyers ud med påmindelse om at man skal købe anparter inden 4. maj, der er desværre kun kommet 102.000 ind og vi SKAL have samlet 450.000 ind, og nu tænker jeg så om det er fordi folk er nervøse over det med anparter, at de ikke tør, men jeg skrev også at de i stedet for at købe anparter, er velkommen til at give borgerstøtte, altså give nogle penge, uden at få anparter, så bliver man da ikke blandet ind i noget "farligt"

Jeg tror altså bare ikke på det med at opkræve 600 kr, pr. husstand, hver måned, det tror jeg slet ikke folk har råd til, mit problem er jo at få finansieret opstarten, altså varelager og en sikkerhed der skal stilles til leverandøren + lidt inventar, jeg har snakket med LAG Nord om at vi selvfølgelig også skal søge om midler der, men de støtter kun inventer og renovering, INGEN drift..

Jeg er bange for mit projekt ikke bliver til noget, det er rigtig ærgeligt, da folk siger de virkelig mangler en købmand og de vil gerne støtte den, når den kommer i gang, men hvis ikke de hjælper NU, så kommer den altså aldrig i gang...  Men gode råd modtages med kyshånd ! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

bamser:
Jeg blander mig lige igen, jeg er nu nået så langt i processen med købmanden, at der er holdt borgermøde, der mødte 110 personer op, det synes jeg er flot
Jadda, det er flot og vidner om et vist engagement. Der hvor vandene skiller, er når folk skal have pungen op af lommen.
bamser:
nu er der delt flyers ud med påmindelse om at man skal købe anparter inden 4. maj, der er desværre kun kommet 102.000 ind og vi SKAL have samlet 450.000 ind
Hvor når blev mødet holdt og dermed: Hvor lang var fristen?
bamser:
i stedet for at købe anparter, er velkommen til at give borgerstøtte, altså give nogle penge, uden at få anparter, så bliver man da ikke blandet ind i noget "farligt"
Øhhh, hvad er forskellen? Kan du ikke prøve at beskrive hvad jeres anparter går ud på? Hvilke betingelser knytter der sig til en anpart, hvilke fordele får man og er pengene tabt, hvis butikken lukker om tre måneder?
bamser:
Jeg tror altså bare ikke på det med at opkræve 600 kr, pr. husstand, hver måned, det tror jeg slet ikke folk har råd til
Der blev nævnt 400 kr. i eksemplet, så jeg ved ikke lige hvor du har de 600 fra?

Jeg tror så til gengæld ikke på modellen med anparter på 5-10 eller 15.000. Det er der i hvert fald mange der ikke har råd til og hvis risikoen er at tabe det hele, så er der helt sikkert mange der ikke kommer med. 400 kr. om måneden er overkommeligt og dem tjener man jo hurtigt hjem igen.

bamser:
Jeg er bange for mit projekt ikke bliver til noget, det er rigtig ærgeligt, da folk siger de virkelig mangler en købmand og de vil gerne støtte den, når den kommer i gang, men hvis ikke de hjælper NU, så kommer den altså aldrig i gang...  Men gode råd modtages med kyshånd !
Jeg er først blevet bekendt med den forestående lukning for nogle dage siden, men er nu blevet optaget i arbejdsgruppen. Jeg skal nok orientere om hvad vi gør.

Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Borgermødet blev holdt d. 8/4, så det er en frist på 4 uger, det synes vi var rimeligt.

En anpart koster 1000,- og så hæfter du kun for det du køber for, og ja man mister sine penge hvis butikken lukker, men hvis den giver overskud, så kan bestyrelsen bestemme at der skal stå i vedtægterne hvor meget af overskuddet der skal gives ud til hver anpartshaver og hvor meget det skal være..

Hvis bare man donerer 1000,- som borgerstøtte, så mister du også dine penge ved lukning, men du får ikke noget hvis butikken giver overskud og du har ingen stemmeret ved generalforsamlingen, det er den eneste forskel..

Jeg forstod at de 400,- i kontingent om måneden var hvis der var omkring 300 husstande, men der er kun ca. 200, og så synes jeg der stod at det så blev 600,- om måneden og så kunne man opkræve for 3 måneder til at starte med...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

bamser:
Borgermødet blev holdt d. 8/4, så det er en frist på 4 uger, det synes vi var rimeligt.
Yes, yes, fint nok.
bamser:
En anpart koster 1000,-
Med 200 husstande giver det kun 200.000, med mindre nogen køber flere anparter. Jeg kender ikke jeres forudsætninger og kapitalkravet i jeres tilfælde, men 200k+ er for lidt, tror jeg.
bamser:
hvis den giver overskud, så kan bestyrelsen bestemme at der skal stå i vedtægterne hvor meget af overskuddet der skal gives ud til hver anpartshaver og hvor meget det skal være.
Det er jo varm luft, så det ansporer ingen.
bamser:
men du får ikke noget hvis butikken giver overskud og du har ingen stemmeret ved generalforsamlingen, det er den eneste forskel.
Glem det med overskudet. Den smule overskud det måtte give, er langt bedre anvendt ved at geninvestere det i butikken, end at dele det ud i portioner à 187 kroner.

Da der blev holdt borgermøde var det vel for at få en debat? Eller var det blot tygget mad i form af en model, som folk så kunne stemme ja eller nej til? Blev der lagt alternative forslag ud til diskussion, som f.eks. modellen med medlemsskab?

Fat mod. Det er ikke for sent endnu. Det lyder stadig troværdigt at indkalde til et nyt møde med baggrund i de input og tilkendegivelser der kom frem på det første. Det vil indgyde respekt, at arbejdsgruppen ikke bare giver op!!!

Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt at det jo slet ikke er sikkert at der bliver et overskud, men for ligesom at give borgerne en lille gulerod, så er muligheden der for at få lidt udbetalt, HVIS man køber en anpart.

Vi turde ikke sætte prisen på anparter højere, for så er jeg bange for der ikke er så mange købere, da vi har mange ældre borgere i byen, det er dem som er mest interesseret, men de har også færrest penge, men ja så er det for lidt hvis hver husstand kun køber 1, jeg satsede så også på at mand og kone i husstanden, købte en hver og så er der også oplandet.. Der  SKAL samles 450.000 ind bland borgerne, ellers kan den ikke starte op.

Jeg ville rigtig gerne have haft en diskussion til mødet, men den udeblev, jeg havde fremlagt modellen med anpartsselskab, fordi det var jeg blevet rådet til at advokaten, det er den mest sikre model, siger han, men jeg er meget åben for andre forslag, men dem var der desværre ingen af.. jeg kendte ikke til det med medlemskab dengang og havde heller ikke lige tænkt på at det var en mulighed..

Jeg har arbejdet med sagen i 4 måneder nu, så er nok snart nødt til at give op, da jeg så skal have fundet mig et andet job, hvis dette ikke bliver til noget, desværre..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

bamser:
så er nok snart nødt til at give op, da jeg så skal have fundet mig et andet job, hvis dette ikke bliver til noget, desværre.
Hallo, Bamser!!! Lige nu er vi flere på Amino der har gang i noget lignende, så det er ikke liiige det rette tidspunkt at give op på. Hold gryden i kog og afvent at vi andre kan bidrage med konkrete ideer og erfaringer.

Jeg er helt ny i vores arbejdsgruppe, da jeg først fik meldingen om butikslukningen i torsdags, men de andre har taget imod "mit"* bidrag med kyshånd. En af de nærmeste dage (håber jeg) tager vi en bilfuld afsted til en landsby lidt uden for Holstebro, som netop er lykkedes med en borgerovertagelse og hører om deres erfaringer og så kommer vi forhåbentlig hjem med en posefuld inspiration.

Et af de meget aktive medlemmer i arbejdsgruppen hos os er sælger i dagligvarebranchen. Han kender Gud & Hvermand i branchen og har alle de nødvendige nøgletal, samt en masse kontakter. Så snart jeg har noget nyt at fortælle, vil jeg skrive det her, men ellers ring til mig på 30 13 04 35.

*) Mr. A's indlæg om en model med medlemsskab.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)