Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunden betaler ikke sin faktura

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Oct 13
Indlæg ialt: 28
Fra  PIGALLE vodka Ultra Premium Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

Jeg er kommet i den uheldige situation, at jeg har en kunde som ikke vil betale sine fakturaer.
Da det er en meget kendt virksomhed, undrer det mig at de ikke betaler så, at sagen er ude af verden

Hvad kan jeg gøre i sådan en situation, når der hverken svares på telefon eller e-mail?

Med venlig hilsen
Kristian Møller

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

KristianMøller:

Da det er en meget kendt virksomhed, undrer det mig at de ikke betaler så, at sagen er ude af verden

Hvad kan jeg gøre i sådan en situation, når der hverken svares på telefon eller e-mail? Visse meget store outsourcer bogholderi faktisk - ex til Polen eller andre steder og der kan selve bogholderiet være lidt vanskeligt at få fat i, men så er der andre, fra indkøb i første omgang som man kan få forklaring fra

en kendt virksomhed må da være til at få i tale via telefon - men ellers er der kun

send rykkere - læg gebyr på efter reglerne  og - samtidigt, måske overgi til advokat for inkasso

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian,

er desværre tit i samme situation.

Forsøger at rykke venligt, men intet svar. 

Til sidst sender jeg en rykker med teksten 'Inkassovarsel'. Denne rykker sender jeg både pr. email og post(nogen gange anbefalet). Af en eller anden grund så modtager de fleste inkassovarslet, men ikke rykkerne.

Men der er irreterende og er selv tit i den situationer, hvor jeg må skyde betalingen af mine egne kreditorer, så det kan vel egentlig hurtigt blive en stor ond cirkel.

Mvh

tig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er desværre sådan, at nogle virksomheder spekulere i at lade mindre virksomheder betale deres regninger. Har opleveret at selv større, offentlig, kendte virksomheder ikke betaler deres regninger. Så det er ikke så unormal at kæmpe mod de større baryler. Men der er vel ikke meget andet at gøre, end at sende dem de lovpligtige rykkere og inkasso breve, for derefter evt. tage det i fogedretten. Hvis beløbet ikke er større , kan man evt. tage det som et tab, og lade være med at handle med pågældende.

Håber du får dine penge indkasseret :) 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 6 person

Vi har også en hel del af de "store kendte" virksomheder som kunder. Og som andre skriver, så er det altså en klasikker at der er nogen af dem der spekulerer i at trække betalingerne rigtig langt.

For nogle år tilbage havde vi en del af disse som virkelig trak den langt ud over det rimelige. Og i så store virksomheder så kan de sjovt nok aldrig finde ud af hvem i økonomiafdelingen der lige præcis har med den pågældende faktura at gøre, når man ringer og rykker for betaling.

Vores advokat sagde en dag til mig at vi bare skulle køre dem helt sort/hvidt og drøne dem til inkasso så snart diverse rykkerskrivelser var sendt og de stadig ikke havde betalt. Jeg må indrømme at jeg faktisk var bange for at gøre dem sure og derved miste dem som kunder. Men som vores advokat så spurgte "Vil du da hellere beholde dem som kunder og knokle for dem uden at de gider at betale?".

Så den måned røg 8 af vores helt store kunder til inkasso - og alle betalte lige pludselig meget hurtig. Og det interessante er, at de alle stadig er kunder hos os i dag - og betaler nu i 9 ud af 10 tilfælde uden vi skal sende rykkere...

Så derfor har vi også siden da kørt det hele ret koldt - hvis vi ikke får betaling selvom der er blevet rykket, så ryger man altså til inkasso uden yderligere varsel. Der er nok en del der mener at det ikke er den rigtige måde at gøre det på. Men ærligt talt, så er det ikke en bank jeg driver og vi kan slet ikke tjene penge i samme skala på at låne penge ud, som bankerne kan.

Og så er der også dem som vil sige, at der måske kan være en legitim grund til at kunden ikke kan/vil betale. Ja, men så må de sørme også sige det og ikke blot ignorere rykkerne.

Det var en længere smøre, som nok lyder meget hård. Men sådan er det altså at drive virksomhed. Bare fordi man selv syntes man skal være en flink fyr og give sine kunder meget lang snor, så er det ikke ensbetydende med at dine kreditorer (f.eks. dine ansatte der skal have løn, udlejer du lejer lokalerne af, diverse leverandører m.m.) har lyst til at give dig lige så meget snor, når bankkontoen når bunden. Og så er det pludselig dig der går på røven og ikke de kunder som i realiteten var dem som ikke kunne betale til at starte med...

/Jesper

 

Tilmeldt 28. Oct 13
Indlæg ialt: 28
Fra  PIGALLE vodka Ultra Premium Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar. 
Er der så nogen der kan hjælpe mig med at beregne den rente jeg må kræve efter, at fakturaen er udløbet?

/kristian  

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

KristianMøller:

Mange tak for svar. 
Er der så nogen der kan hjælpe mig med at beregne den rente jeg må kræve efter, at fakturaen er udløbet?

/kristian  

Ser typisk at folk smider 8-20% på i rente ÅOP. 

Så.. Ved 8%..

Fx 1000 kr / 100* 8  / 12 = 6.6 kr / pr måned, pr. 1000 kr. 

Eller et andet eksempel.. 

20% og 6 mdr:

Fx: 10.000 kr / 100 * 20 / 12 *6 = 1000 kr.

+ 100 kr pr. rykkerskrivelse i Rykker gebyr. 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)