Vi har også en hel del af de "store kendte" virksomheder som kunder. Og som andre skriver, så er det altså en klasikker at der er nogen af dem der spekulerer i at trække betalingerne rigtig langt.
For nogle år tilbage havde vi en del af disse som virkelig trak den langt ud over det rimelige. Og i så store virksomheder så kan de sjovt nok aldrig finde ud af hvem i økonomiafdelingen der lige præcis har med den pågældende faktura at gøre, når man ringer og rykker for betaling.
Vores advokat sagde en dag til mig at vi bare skulle køre dem helt sort/hvidt og drøne dem til inkasso så snart diverse rykkerskrivelser var sendt og de stadig ikke havde betalt. Jeg må indrømme at jeg faktisk var bange for at gøre dem sure og derved miste dem som kunder. Men som vores advokat så spurgte "Vil du da hellere beholde dem som kunder og knokle for dem uden at de gider at betale?".
Så den måned røg 8 af vores helt store kunder til inkasso - og alle betalte lige pludselig meget hurtig. Og det interessante er, at de alle stadig er kunder hos os i dag - og betaler nu i 9 ud af 10 tilfælde uden vi skal sende rykkere...
Så derfor har vi også siden da kørt det hele ret koldt - hvis vi ikke får betaling selvom der er blevet rykket, så ryger man altså til inkasso uden yderligere varsel. Der er nok en del der mener at det ikke er den rigtige måde at gøre det på. Men ærligt talt, så er det ikke en bank jeg driver og vi kan slet ikke tjene penge i samme skala på at låne penge ud, som bankerne kan.
Og så er der også dem som vil sige, at der måske kan være en legitim grund til at kunden ikke kan/vil betale. Ja, men så må de sørme også sige det og ikke blot ignorere rykkerne.
Det var en længere smøre, som nok lyder meget hård. Men sådan er det altså at drive virksomhed. Bare fordi man selv syntes man skal være en flink fyr og give sine kunder meget lang snor, så er det ikke ensbetydende med at dine kreditorer (f.eks. dine ansatte der skal have løn, udlejer du lejer lokalerne af, diverse leverandører m.m.) har lyst til at give dig lige så meget snor, når bankkontoen når bunden. Og så er det pludselig dig der går på røven og ikke de kunder som i realiteten var dem som ikke kunne betale til at starte med...
/Jesper