Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 21. Aug 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har de sidste 4 måneder haft et enkeltmandsfirma, udelukkende drevet af en sponsor. Dette skal nu lukkes, da vi ikke skal bruge det mere.

Vi har haft nogle rejse/hotel udgifter (alle med kvittering), købt et par Xbox one (har kvittering) samt haft nogle udgifter i forbindelse med nogle ture (mad etc, noget med kvittering)

Der er et lille overskud i forretningen, som jeg ikke ved hvad jeg kan gøre med. Når jeg lukker, og har betalt moms af, hvad betyder det for rest beløbet? Er det noget der bliver beskattet, og efter det er det vores, eller hvordan? Og hvad kan jeg gøre med de to Xbox one, skal de købes ud?

Jeg prøvede til et intromøde ved SKAT for enkeltmandsfirmaer at få svar på nogle hvad jeg må trække fra osv, men det kunne de ikke svare på. Virksomheden er et eSport hold.

Vil der være idé i at lade firmaet køre videre, dog uden aktivitet, så jeg ikke behøver tænke på at købe de to Xbox?

Håber ikke der er rodet for meget rundt i det, det var pludselig svært at forklare på skrift det hele :-)

Mvh
Simon

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr-Juul:

Der er et lille overskud i forretningen, som jeg ikke ved hvad jeg kan gøre med. Når jeg lukker, og har betalt moms af, hvad betyder det for rest beløbet? Er det noget der bliver beskattet, og efter det er det vores, eller hvordan? Og hvad kan jeg gøre med de to Xbox one, skal de købes ud?

Hej Simon,

 

Som udgangspunkt skal der ligges moms på din udtagning af aktiver efter momslovens § 8. (Det er hovedreglen)

Spørgsmålet er måske om de to Xboxe har en værdi! Hvis værdien er lig 0 og de "sælges" til dig selv, ja så er momsen også 0.

 

Men hvis de kun er 4 mdr. gamle ville de nok ved salg (på markedsmæssige vilkår) stadig have en værdi, og af den værdi skal du angive salgsmoms, dette uanset om du selv køber dem eller sælger til en tredjemand. 

Mr-Juul:

Vil der være idé i at lade firmaet køre videre, dog uden aktivitet, så jeg ikke behøver tænke på at købe de to Xbox?

Det kan du selvfølgelig godt, men husk hvis virksomheden kører videre uden aktivitet må du ikke anvende Xbox'en til privat brug. Hvis du gør det skal der betales udtagningsmoms efter momslovens § 5, og det er den fulde momsværdi som du trak fra da du købte dem.

 

Men er det nemmeste ikke bare, og for ikke at komme i problemer med skat, at finde værdien på DBA, E-bay eller lign. for en brugt e-boks og sælge dem til dig selv og betale moms af det køb.

Hvis nu brugtværdien eksempelvis er 500 kr./stk. så udgør momsen 100 kr./stk. heraf.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Start med at få solgt alle aktiver. Enten til 3. mand med moms eller til dig selv og hvis det er rimeligt nye X box - så tag dem til den pris du har givet i virksomheden + moms for ikke at skat skal se det som skalkeskjul for at få X box og rejser med skattefradrag. Bare tag dem til indkøbspris + moms så er du sikker. det gælder også alt andet - Nej du kan ikke køre uden aktivitet - du vil i alle fald kunne risikere problem med at få fradrag for omkostningerne og rod med hobby eller værre, at de ser det mere som for privat fornøjelse så for at være på sikker side: Køb alt du har af aktiver købt under virksomhedens tid ud med moms selv eller sælg til trediepart (og hvis det sker samlet til en momsregistreret - så uden moms). Lav helt alm faktura - tag dem i regnskabet og luk så og regn med at evt underskud ud fra det du beskriver (ikke anden indtægt end sponsor og udgifter som rejse + hotel)  kan gi bøvl - mens overskud næppe gør

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan med gammelt udstyr, som er helt afskrevet, John?
Jeg skal snart til at hjælpe med at lukke en 8 år gammel virksomhed, hvor alle aktiver er straksafskrevet ved købet for 8 år siden og reelt kun har brugsværdi - tanken er, at ejeren bare beholder tingene - er det et problem? Ved salg på den blå avis er der måske værdier for 1500 kr. Jeg tænker, at det vil virke lidt fusket at sælge det til 3. mand og så købe det privat tilbage bagefter.

Hans 

Tilmeldt 21. Aug 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet med Xbox one er at de er så nye på markedet, at man ikke finder en brugt på DBA. Dog vil jeg tro at de ligger på omkring 1500 kr, da de er 4 måneder gamle (vi snakker teknik), samt spillet der er købt sammen med (i alt 2500) er det "gamle" spil om et halvt år.

Selve virksomheden er jo egentlig en hobbyvirksomhed - jeg har ikke tjent nogle penge på den, og vi har haft én indtægt på 37.500kr (inkl moms). Der står omkring 11.000 tilbage på kontoen, og udgifter har været rejser, hotel, mad, turneringsgebyr samt de 2 Xbox one (der bruges af spillerne til træning)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr-Juul:
Problemet med Xbox one er at de er så nye på markedet, at man ikke finder en brugt på DBA. Dog vil jeg tro at de ligger på omkring 1500 kr, da de er 4 måneder gamle (vi snakker teknik), samt spillet der er købt sammen med (i alt 2500) er det "gamle" spil om et halvt år.

Så sælg dem på dba til 1500 pr. stk. Så er der ingen tvivl om prisen.
Hvis du selv vil have dem og være sikker på at undgå problemer, så giv fuld pris. For hver krone, du nedskriver en så ny ting, risikerer du at få bøvl med SKAT - og det er godt nok irriterende for så små beløb.

Hans 

Tilmeldt 21. Aug 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er selvfølgelig hvis jeg sælger dem til mig selv, kan jeg se. Hvis jeg nu vælger at sælge dem til spillerne (de er ikke registreret under min enkeltmandsfirma på nogen måde), kan jeg så helt selv vælge salgsprisen? Selvfølgelig ikke for en krone, men måske for 1000-1500 kr?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hvis det er til ren tredie part i ærlig handel - så ja - Jeg ville nok ramme noget der ligner markedspris for spillerne er måske ikke 100% 3. part i denne sammehæng,  men dog bedre med markedspris til dem og fuld til dig selv og så med moms i begge fald.

Det det handler om er, at skat ikke må kunne ha den opfattelse at i bare fik rejser og ophold og Xbox´med fradrag og ikke rent faktisk drev større indtjening (ud over fik penge fra sponsor - som vel gerne vil trække de penge fra i deres regnskab)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Aug 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Rejser, ophold, mad har alt sammen været i forbindelse med turneringer, hvor sponsor har fået sit navn vist frem i forbindelse med tøjtryk osv. Ligesom en fodbold klub ville rende rundt med Carlsberg på brystet. Rejserne har kun været i forretningsforbindelse, altså turneringerne (bl.a. Århus, Paris, Odense).

Jeg har kigget på eBay, hvor en brugt Xbox one sagtens kan gå for 1500 - det er vel fair argument for at sælge den for 1500 til dem så? De 1500 vil vel bare styrke mit overskud, så vil det ikke være nok at de betaler momsen på overskudet for dem, i stedet for at sende penge frem og tilbage? Eller hvordan fungerer det? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er fair nok synes jeg - Du vil skulle gi dem en helt normal faktura på 1500 (ex 1300 plus moms 200 = 1500) og de vil skulle betale helt normalt - ellers er det jo delvis gave til dem og det udløser helt andre skatteproblematiker + det ville da lugte langt væk af, at det ikke var ren 3 mand men bare skaljeskul - så ren 3. mand skal det være og helt regulær handel hvor skat vil skulle kontrollere pengeoverførsel og at maskinen er hvor der står den er i værste fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)