Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Slip ansvaret for personale

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Er du, som iværksætter, den rigtige til at have ansvar for personale. Thomas har f.eks. 0 personale ansvar i Bigum&Co.
 
Hvis du er rigtig god til det du kan, så er der stor sandsynlighed for at du ikke også mestre det med personale.
 
Det mener Thomas Bigum, som du selv kan se i denne video:
 
Er meget interesseret i at høre jeres meninger og erfaringer med dette emne - Har i selv en virksomhed, hvor i enten selv står for HR, eller har i en HR-ansat, og hvordan har jeres erfaringer været med det? 
Har du startet med selv at ansætte dit personale og så bagefter fået en HR-ansat? Hvad er de positive/negative sider af selv at gøre det, i forhold til at have en HR-ansat, der står for det?
 
Lad mig høre :)
Tilmeldt 5. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Fra  www.hrpeople.dk Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den danske iværksættermodel – et eventyr

Kvaliteten og kvantiteten og af iværksættervirksomheder (exits) som kommer succesfuldt igennem den nuværende model kan blive langt bedre end i dag. Trods et imponerende set-up af rammer og processer som der ydes hver dag til iværksættere, er den samlede bredde af kompetence, kvalitet af rådgivning og sparring igennem en iværksætters spæde liv ganske enkelt ikke nok og afspejler heller ikke visionen om et førende iværksætterland. Vi kan udvikle den danske iværksættermodel til en mere langsigtet og strategisk funderet model, hvor bredden af kompetencer nuanceres og tilbydes fra starten til iværksættere så vores exits stiger.

Mette Neville, Professor og ekstern lektor ved det Erhvervsjuridiske Institut på Aarhus Universitet har gennem 12 år forsket i små (iværksætter) virksomheders vilkår og deler ejer ledere ind i tre grupper. Dem, der gerne vil vækst og lykkes med det. Dem, der har direkte modvilje mod vækst og sidst dem, der gerne vil have virksomheden til at vokse – men ønsker at bevare kontrollen. Resultatet viser også, at får den sidste gruppe af iværksættere ikke tilført de nødvendige kompetencer udefra, f.eks. finansiering, HR, markedsføring osv. så slutter den del af eventyret.

I en analyse fra VÆKSTFONDEN ”Hvad skaber en succes?  Profil af succesfulde entreprenører”  bekræftes hypotesen om, at sandsynligheden for succes vokser med stifternes hidtidige ledelses- og økonomierfaring og at antallet af års erfaring er tæt korreleret med succes. Her angives det også, at ingen af de adspurgte entreprenører i undersøgelsen prioriterer (HR) ledelse eller økonomi højt. Det er ikke en af motivationsfaktorerne for at stifte en virksomhed.

Fremtidens HR løsning er HR chefer på deltid i iværksættervirksomheder til danske iværksætterprofiler er noget helt unikt hvad angår innovation og visioner. Investorerne og bestyrelsen lægger et meget stort fokus i selve produktet og idéen, dog har langt mindre eller slet ingen interesse for organisations ve og vel (HR). Der er få, der kender til HR nøgletal og HR værktøjerne som skal støtte organisationen, ledelsen og de menneskelige ressourcer igennem enhver virksomheds levetid.   

I en aktuel iværksættervirksomhed med 46 ansatte kendte kun 4 medarbejdere til virksomhedens vision, mission og værdisæt og i øvrigt lå medarbejdertilfredsheden på under 50%. Virksomhedens bekendtskaber med rekrutterings- og headhuntere androg i en størrelsesorden som ikke økonomisk hang sammen med iværksætter venture finansieringen – det var bare den eneste vej de kendte.

Med venlig hilsen

CAROLINE FIORI L. TOFT

HRpeople

 

 

 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Caroline,

en anden vigtig ting, at have styr på som iværksætter er IT.

I bør nok lige få kigget på jeres hjemmeside. Mit antivirusprogram (McAfee) advarer mig om at besøge dette.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 5. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Fra  www.hrpeople.dk Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, Stig - helt enig. Vores IT-ansvarlige har lige fået din besked.

MH Caroline

Fra Glostrup
Tilmeldt 28. Oct 14
Indlæg ialt: 8
Fra  HR Pro Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Gennem mine oplevelse som ekstern HR konsulent for små virksomheder, handler det ikke altid om, at iværksætteren ikke kan finde ud af det med HR. Det kan også handle om at vedkommende helt enkelt ikke har lyst til at sætte sig ind i alle de regler, der gælder på området, eller de processer, som mennesker gennemgår og udtrykker gennem adfærd. Men i langt de fleste tilfælde oplever jeg en respekt omkring HR faget  og en respekt overfor de medarbejdere, der er i virksomheden - og dermed et ønske om at gøre det hele så godt som muligt. Mit udgangspunkt er, at jeg fungere som en sparringspartner for iværksætteren/lederen, så vi sammen finder en retning for HR arbejdet. Og den praktiske udførsel af meget af HR arbejdet udfører jeg, hvis det giver mening. Jeg går ikke ind og overtager personaleledelsen, men bruger min faglighed som psykolog og coach og min erfaring til at sparre med iværksætteren/lederen og hjælpe ham/hende, så "ledelse" i sidste ende kræver langt færre ressourcer. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)