Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtage virksomhed/varelager mellem ægtefolk?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg blandt andet har drevet en webshop. Nu skal min hustru (vi er gift) overtage driften og den del af forretningen. Min plan er at oprette hende med et SE nummer som enkeltmands firma og så i oprettelsen på Virk skrive at hun skal overtage dele af min virksomhed (Varelager, it udstyr, inventart).

Er det den korrekte fremgangsmåde?

Hvis ja. Skal jeg så foretage mig noget efterfølgende på mit SE nummer (noget med varelagetret, nedskrivning, afskrivning eller andet) som jeg gerne vil fortsætte med da jeg har andre aktiviteter på det SE nummer?

Måske det er et "for stort" spørgsmål til en debat tråd men jeg håber på et godt svar, har i hvert fald nyt godt af alle de andre rigtig gode svar der har været her gennem tide.

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

forstår måske ikke helt . men din hustru skal jo ha nyt CVR og ikke et SE under dit enkeltmands som jo ER enkeltmands = 1 person

Hun skal derfor stifte nyt og du skal så sælge hende aktiverne - varelager osv. Helt specielt her hvor det er nærstående familie, er det vigtigt at hun betaler ren markedsværdi, og når vi taler varelager er det din indkøbspris i dit CVR, mens aktiver enten skal vurderes ELLER overtages til det du selv har givet for dem hvis de er nye  eller på anden vis - markedspris. Hvis din hustru er momsregistreret ved overtagelsen skal alt sælges over uden moms - ellers skal det sælges over med moms

Du får så en indtægt formentlig, som bare indgår som alle andre i din virksomhed via en faktura, og din kone får en udgift ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John

De var nok lige lidt begrebs forvirring i starten.

Fint med salg af varer og køb af vare det giver mening.

Mvh 

Anders

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)