Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blanding af virksomheds typer + moms reg.

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første er teksten på vandmærket af alle de sider som henviser til fra skat "historisk - IKKE gældene"

Når man kigger i nuværende og gældene juridiske vejledning samt "start virksomhed" vejledningen fra Skat, så fremgår det ikke længere at man skal registrere sig når man forventer at ramme 50.000 kr. Jeg tror ikke skat ændrer formuleringen i deres juridiske vejledning for sjov, det er formentlig fordi der ikke er lovhjemmel til at gøre forventningen gældende. Og dit citat fra skat, har som jeg ser det heller ikke den store retslige værdi med mindre det er et bindene ligningssvar.

Og rådgivning fra E-conomic vil jeg nok ikke støtte ret på, de har i deres generelle betingelser en "legal disclamer" som netop fraskriver deres ansvar.

Jeg har forsøgt at lede efter kendelser ved en dansk domstol der enten af eller bekræfter problematikken men har ikke kunnet finde nogen kendelser. 

Endvidere er problemet at når man først er momsregistreret, så fanger bordet og man ikke komme ud af registreringen så længe der drives virksomhed. Dermed mister trådstarter jo netop den konkurrencemæssige fordel han har ved ikke at skulle påføre moms på sit salg til private.

Så jeg ville stadig vente med en frivillig momsregistrering, med mindre der i opstartsfasen er store anlægsinvesteringer som man ønsker fradrag af.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg er også uening ud fra, at flere registrerede revisorer  (og et par med tidl høje jobs i skat) flere gange her har gjort klart at man netop kan dømmes for grov uagtsomhed hvis man f.eks. når 50.000 på 7 mdr - registrerer og forsætter til 100.000 på 12. I de fald kan man dømmes moms for de første 50.000 og tilsvarende i bod - så ud fra alle de som har bekræftet dette (måske en som Whisky vil kommentere)

jeg er enig i loven bare taler om 12 mdr - men tør godt fastholde at grundet risiko for grov uagtsomhed for de som samlet måtte komme på ex 120.000 på 12 mdr - og først ha registreret sig efter 5 mdr da de 50.000 ramtes - skal man registrerer sig når man klart kan forvente at overstige.

Jeg kan godt følge dig i at der er en vis risiko for at man kan "glemme" at registrere sig når man passerer 50.000 kr., men derfra at sige at man vil kunne dømmes for at have handlet "groft uagtsomt" fordi man bevidst vælger at registrere sig i det øjeblik man passerer 50.000 kr. tror jeg simpelthen ikke på. Men jeg ændrer gerne min holdning, hvis der findes en dom på netop dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du kan i det mindste set skat meget klart skrive at det er forventning og når du regner med - og jeg har set domme - også refereret herinde men har ikke tid at lede frem og tror heller ikke de er mange.

Selve reglen er jo klar nok - 50.000 på 12 mdr - og der kan man jo regne ud at 100.000 på 12 mdr ikke er 50 uden moms og 50 med moms. Jeg tror ikke en lille overskridelse giver store problemer - så langt enig.

Jeg vil tro på skat som de to steder jeg viste det så klart skriver på forventning og når du kan regne med at du vil omsætte over  ---   og ikke tage risiko +det klare svar til mig fra dem + advokaten osv, også fordi det oftest med den størrelse oms er klogt at gøre det i alle fald

Hvorfor tage den risiko, så jeg fastholder i alle fald rådet - better safe than sorry.

vh johnhannover.com 

her lige et af de adskillige steder skat skriver det for de som måske ikke vil åbne links 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

du kan i det mindste set skat meget klart skrive at det er forventning og når du regner med - og jeg har set domme - også refereret herinde men har ikke tid at lede frem og tror heller ikke de er mange.

Selve reglen er jo klar nok - 50.000 på 12 mdr - og der kan man jo regne ud at 100.000 på 12 mdr ikke er 50 uden moms og 50 med moms. Jeg tror ikke en lille overskridelse giver store problemer - så langt enig.

Jeg vil tro på skat som de to steder jeg viste det så klart skriver på forventning og når du kan regne med at du vil omsætte over  ---   og ikke tage risiko +det klare svar til mig fra dem + advokaten osv, også fordi det oftest med den størrelse oms er klogt at gøre det i alle fald

Hvorfor tage den risiko, så jeg fastholder i alle fald rådet - better safe than sorry.

vh johnhannover.com 

her lige et af de adskillige steder skat skriver det for de som måske ikke vil åbne links 

Enig JohnYes

Det fremgår iøvrigt også af dette link til SKAT https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=70156 

Her fremgår følgende: 

  • Ved du, at dit salg vil overstige 50.000 kr., skal du registrere dig senest 8 dage inden, du starter virksomheden.
Jeg har dog endnu ikke set nogen modtage en bod i denne forbindelse, men derimod blive pålagt at efterbetale moms for tidligere perioder, JA.
Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan huske at ha set en dom med bod refereret men det er længe siden så aner ikke hvor . Det ka også ha været et ganske stort beløb som har udløst det GROFT uagtsomme  -  og JA jeg tror også det absolut mest sandsynlige er at man bare skal af med 20% af omsætning fra inden man registrerede for moms, og det kan jo være slemt nok hvis man ikke har reserveret for det, så rådet om at registrere på forventning - når man ser man vil komme over de 50 t på 12 mdr - er rimeligt nok

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

jeg kan huske at ha set en dom med bod refereret men det er længe siden så aner ikke hvor - og JA jeg tror også det mest sandsynlige er at man bare skal af med 20% af omsætning fra inden man registrerede i moms, og det kan jo være slemt nok hvis man ikke har reserveret for det

vh John H

Jep, specielt fordi denne del tages direkte af fortjenesten/overskuddet ved salget Crying

Tonny

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Hvorfor tage den risiko, så jeg fastholder i alle fald rådet - better safe than sorry.

Helt enig bliver vi nok ikke på om det er forventning eller når man passerer. Fair nok, heller ingen grund til at blive ved med at vade rundt i detajler.

Og vi er i øvrigt også enig så langt, at hvis der er risiko for man ikke har styr nok på hvad omsætningen lander på, så er der ingen grund til at løbe den risiko at komme over de 50.000 kr. og i strid med § 48 ikke have gennemført en momsregistrering.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er fordelen der ikke kun, hvis jeg sælger til en privat ? for en virksomhed kan trække momsen. Hvis det er en vare jeg har købt, og sælger videre eller om bearbejder, så ser jeg kun at den bliver dyre, at købe ved mig, hvis kunden er en virksomhed..eller ?

Fætter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

jo fætter  helt klart - og tro du bare på at det er når kan regne ud man kommer over de 50 man skal registrere med mindre Jesper er villig til at dække evt moms overraskelse Big Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er spørgsmål til svar 3 ...jeg troede den ville lægge sig under der ; )

Endnu et spørgsmål jeg mangler svar på, er det uden problemer bare at blive moms reg. og køre med i det årevis selv om man ikke omsætter for mere end eks. 7.000,-  eller vil skat forlange det bliver lukket når det ikke er mere seriøst end det ?

Fætter

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)