Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem må arbejde "gratis" i et ApS?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg skal til at starte et ApS op. I den forbindelse har jeg forsøgt at finde svar på Google om hvordan og hvorledes reglerne for "gratis" arbejde i et ApS fungerer. Umiddelbart er jeg kommet frem til, at udbetaling i et selskab kun kan forekomme i form af løn eller udlodning. Så langt så godt. Jeg vil umiddelbart blive den eneste person i direktionen - og jeg vil ikke komme til at få løn i selskabet. Som sådan går jeg ud fra, at jeg godt må arbejde "gratis" - dvs. uden at få løn.

MEN, idet der er andre anpartshavere i selskabet, som skal lave noget arbejde for selskabet, som jeg ikke kan foretage er jeg lidt i tvivl om hvordan man løser den opgave. De har ingen forventning om at skulle aflønnes for arbejdet. Og idet de ikke er en del af direktionen, må de så godt arbejde "gratis" for selskabet - dvs. uden løn ? Eller skal de være en del af direktionen for at de kan arbejde "gratis". Jeg tænker også her især med hensyn til forsikring, hvis der mod forventning skulle ske noget i deres udførelse af arbejdet. 

Håber I kan hjælpe mig med denne problemstilling. Spørg mig endelig hvis der er noget af dilemmaet, jeg skal uddybe. 

Bedste hilsner Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal som ejer, uanset løn eller ikke - ha en lovpligtig arbejdsskade forsikring som ejer    uanset løn

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svaret:) Jeg er helt med på, at jeg skal have tegnet en arbejdsskadeforsikring for selskabet. Men umiddelbart virker det bare lidt som om, at jeg i princippet bare tager nogle personer ind fra gaden, som så arbejder gratis for mig. Og det virker bare for mig som om at der kan være et problem i det ?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt ok, når blot de er forsikrede.

Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Jørgen:

Og der er ikke noget krav om, at de SKAL være en del af direktionen eller anpartshaver ? Jeg må med andre ord i princippet stoppe enhver på gåden og få gratis arbejde, hvis der er i orden med en tilfældig person ? :) 

Tilmeldt 11. Nov 11
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder lidt med samme problemstilling.

Der er noget skatte teknisk hvis du giver dem fx 5% af selskabet gratis. Og at de arbejde gratis.

Jeg sidder for får lavet kontrakter med lige netop dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

MortenKristensen1992:
Og der er ikke noget krav om, at de SKAL være en del af direktionen eller anpartshaver ? Jeg må med andre ord i princippet stoppe enhver på gåden og få gratis arbejde, hvis der er i orden med en tilfældig person ? :) 
ja -men du skal føle dig lidt sikker på at kunne bevise det er gratis OG deet skal ikke være nogen som er på understøttelse, kontanthjælp, dagpenge osv - for de skal stå til rådighed og må ikke arbejde gratis uden at a-kasse osv er informeret

Det med at kunne anskueliggøre at de arbejder gratis handler jo om, at du kan forestille dig et pizzaria (ikke for at hænge dem ud Smile) hvor der står 3 mand bag disken hver aften - og man hævder at de alle er gratis lønnede - for så vil skat nok kunne ha en formodning om, at der forsvinder sorte penge ud et sted i systemet. De vil jo generelt spørge lidt lige som jeg gør her  Hvorfor skulle folk dog arbejde gratis for et selskab

Husk i alle fald arbejdsskadeforsikring for dem

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)