Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønning over elance - skat?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 1. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er i noget tid blevet lønnet over elance (af min danske chef), og står i den situation, at jeg ikke ved om det bliver registreret så der trækkes skat automatisk, eller om jeg selv skal melde det ind?
Er der andre, som har erfaringer med lønning over elance?

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Louise,

Der er som sådan ikke ngoen der holder øje med dine aktiviteter via elance.

Enten skal du opgøre dem som personlig indkomst eller oprette et firma og registrere dem som indtægter. Jeg antager at du arbejder ud fra Danmark for kunder i Danmark. Og hvis du er momspligtig skal du jo så lægge momsen ind i din elance rate.

Mange hilsner

David

Tilmeldt 1. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, mange tak! 
Nu er jeg kun en lille privat person (studerende), så tænker at det ikke vil være så fornuftigt, at registrere mig som firma og derved blive momspligtig :-)

Men dvs., at jeg bare skal ringe ind til skat og melde den hidtige indkomst? Jeg tænker egentlig, at hvad hvis jeg ikke melder det ind, men så bare lader det blive gjort op i slutningen af året. Derved betaler jeg bare det hele på en gang, eller hvordan fungerer det? er der ulemper ved det, og kommer der evt. bøde på?

Undskyld de mange spørgsmål, men er simpelthen så ny på arbejdsmarkedet 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Louse,

Skat har naturligvis nogle helt klare regler for den slags og hvis det er en aktivitet du laver hvert år, så vil de bede dig om at indbetale accontoskat hvert kvartal for hvad de vurderer du vil tjene.

Hvis du venter med at indberette til selvangivelsen kommer, så smider de en strafrente på... Men det hele kommer jo an på hvor mange penge det drejer sig om.

Men hvis det ikke er til at estimere før året er omme, så ville jeg vente med at gøre noget indtil selvangivelsen kommer.

Du skal bare huske at sætte pengene tilside, så du ikke pludselig står og skal indbetale et stort beløb til SKAT med penge der er brugt :/

David

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Louiseln:
Jeg er i noget tid blevet lønnet over elance (af min danske chef), og står i den situation, at jeg ikke ved om det bliver registreret så der trækkes skat automatisk, eller om jeg selv skal melde det ind?
Er der andre, som har erfaringer med lønning over elance?
Jeg tror ikke elance ændrer ved inderetnigpligt og A skat  Jeg tror det noget rod faktisk. Løn/honorar til CPR skal indberettes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Men bare lige for at forstå det korrekt - når lønnen kommer igennem til bankkontoen fra paypal (elance -> paypal), registreres det så som b-indkomst eller er der i virkeligheden tale om "sorte penge" - altså forstå mig ret, selvfølgelig skal de indberettes, men forstår mig slet ikke på det elance koncept, og ja.. Det er noget rod.

Igen, mange tak for hjælpen!

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Louise

Har du en ansættelseskontrakt ?

Generelt er Elance en portal for freelancere, dvs folk der driver egen virksomhed.  Elance er ikke egnet til rigtige ansættelsesforhold - og her er det ikke kun skatteforhold der bliver bøvlet, men hvad med opsigelsesvarsel, arbejdsmiljø osv.

Det første du skal finde ud af er om du er freelancer, dvs selvstændig erhvervsdrivende, eller medarbejder - er du medarbejder skal du få dig en ansættelseskontrakt med de rettigheder og pligter det indebær.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

godkender Elance at være mellemled mellem et firma og en CPR person og dermed undgå skatteindberetning tror jeg det er på tværs af loven. De bør vel kun godkende CVR registrerede og CVR registreret skal jo så samtidigt betyde, at det arbejde man udfører er selvstændigt arbejde. En lønmodtager må jo ikke bare fakturere og dermed undgå A skat - det kan jeg ikke tro Elance står som portal for?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
godkender Elance at være mellemled mellem et firma og en CPR person og dermed undgå skatteindberetning tror jeg det er på tværs af loven

Uha, det ved min revisor og du sikkert væsentligt mere om end mig. Men Elance er jo en større amerikansk (tror jeg nok) portal, så jeg tror næppe de har krav om CVR nummer, eller at de på nogen måde tjekker op mod det danske CVR register når man opretter sig som freelancer - her forventer de nok at det er op til freelanceren at sørge for at man driver sin virksomhed i henhold til den nationale lovgivning - dvs at det er Louises pligt at hun får indberettet det hun skal til de danske myndigheder.

Så derfor er man "ansat" og ikke "selvstændig" så skal man ikke bruge Elance !

//Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov, Elance er ikke rigtig mellemled her.

Elance tilbyder udelukkende en formidlingsplatform der giver sikkerhed for brugerne. Og for den formidling tager de et gebyr.

Selve fakturering mellem freelancer og køber skal freelancer selv stå for.

Så i praksis skal du lave en faktura hver gang du afslutter et job på Elance.

Men man kan helt sikkert bruge nogle af de output der kommer fra Elance som dokumentation/faktura overfor SKAT som en slags faktura.

Husk at fratrække Elances formidlingsgebyr som i princippet kan betragtes som et forhøjet bankgebyr til overførsel af midler mellem dig og kunden.

Mangen hilsner

David

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)