Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gældssanering, frivillig akkord, tvangsakkord eller

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Min gode veninde havde en blomsterforetning som hun desværre fik solgt med et stort tab. Hun havde ligeledes lånt penge af sin far til forretningen. Han blev senere erklæret personlig konkurs og denne konkursbehandling er nu igang med salg af div. aktiver. Da kurator har været meget langsom i sagsbehandlingen er det helt sikkert at det ender med et stort minus. Han vil så prøve at søge gældssanering under konkurs når tid er.

Tilbage til veninden. Hendes lejlighed gik ligeledes på tvangsauktion, således skylder hun nu penge til Nordea kredit, Nordea Bank samt konkursboet efter hendes far.

Hun afdrager ikke noget af gælden pt. 

Hun får ca. en gang om året en årsopgørelse fra Nordea Kredit, (ikke Nordea Bank) hvor selve gældsbeløbet står og at den automatiske renteberegning er stoppet.

Jf. den nye lov om forældelsesfrister så er en årsopgørelse ikke nok til at afbryde forældelsen og at der skal tages en retslig handling før at forældelsesfristen bliver afbrudt. 

Hvis man tager den pålydende gæld og tager en rente på 10% pr. år så er gælden ialt formentlig over 2 millioner.

Hun er pt. på SU, bor til leje i et sommerhus og er alene med 2 børn.

Er der nogen som kan svare på hvornår forældelsesfristen starter ?? Er det når man stifter gælden ?? Når man stopper med at afdrage gælden eller ??

Tror i der er mulighed for at lave en frivillig akkord med banken ??

Bør hun søge gældssanering og herunder erklære sig selv for konkurs ??

Hun ejer ikke noget af værdi.

Skal hun lade tiden gå og så se om banken og herunder relkreditselskabet og konkursboet gør noget aktivt indenfor de 10 år eller ??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil formode at bankens systemer er gode nok til at det ikke forældes så det ville jeg ikke satse på og så har Nordea kredit måske pant i et eller andet men forældelse i forhold til bank er ikke ret almindeligt

Forhandle med bank/kreditforening kan man da men man skal jo ha et eller andet at stille i udsigt, ex at man efter uddannelsen vil få en indtjening hvor man kan begynde at betale af - det er da bestemt et forsøg værd

Endeligt er der gældssanering som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/gldssanering.html og med 2 mio kan det bestemt afprøves synes jeg  selv om hun nok er ung

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bare mærkeligt at hun ikke har hørt fra kurator (hun og hendes far havde samme bank) og ligeledes fra Nordea Bank. Det er nu 4 år siden og hun har som oplyst kun hørt fra Nordea Kredit.

Hun er 33 år, så hun er jo ung. Kan læse sig frem til på Sø og handelsrettens hjemmeside om gældssanering, at hvis man ikke kan afdrage sin gæld indenfor 10 år så er det også et punkt som retten ligger vægt på.

Med ca. 2 mil. i gæld og der er jo renter på hvert år så løber gælden stærkt og hun vil ikke have mulighed for at afdrage en brøkdel af gælden selvom hun betaler 4-5000 om måneden.

Så en frivillig akkord uden mulighed for senere indkrævning ville jo nok være det bedste og så betale 50-100.000 og få det afsluttet.

men søger stadigvæk svar på hvornår banken regner fra, ved optagelse af lån eller når der ikke bliver betalt af på lånet eller ??

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

poltier:

Det er bare mærkeligt at hun ikke har hørt fra kurator (hun og hendes far havde samme bank) og ligeledes fra Nordea Bank. Det er nu 4 år siden og hun har som oplyst kun hørt fra Nordea Kredit.

Hun er 33 år, så hun er jo ung. Kan læse sig frem til på Sø og handelsrettens hjemmeside om gældssanering, at hvis man ikke kan afdrage sin gæld indenfor 10 år så er det også et punkt som retten ligger vægt på.

Med ca. 2 mil. i gæld og der er jo renter på hvert år så løber gælden stærkt og hun vil ikke have mulighed for at afdrage en brøkdel af gælden selvom hun betaler 4-5000 om måneden.

Så en frivillig akkord uden mulighed for senere indkrævning ville jo nok være det bedste og så betale 50-100.000 og få det afsluttet.

men søger stadigvæk svar på hvornår banken regner fra, ved optagelse af lån eller når der ikke bliver betalt af på lånet eller ??

Det sekund hun er erklæret teknisk insolvent

Udover det ville jeg nok anmode retten om at få kurator til at sende et overblik over hvad der er gået galt, et konkurs bo burde være færdig-behandlet 2 år efter at hun blev erklæret konkurs, samt nok forberede at køre en sag hvis alt værdi er forsvundet i kurators retning som det desværre ses oftest i disse sager.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe hun er på SU, bør hun gemme ansøgningen til gældsanering. Det må nok skyldes at hendes situation endnu ikke er afklaret. Efter SU kunne hendes situation være helt anderledes og med en helt anden indkomst.


Citat:
Du må normalt ikke modtage offentlige ydelser som kontanthjælp, sygedagpenge, dagpenge eller SU. Hvis du får offentlige ydelser, vurderes det, at du vil kunne få et arbejde og betale din gæld af senere.

http://gaeld.taenk.dk/om-os/om-gaeldsraadgivningen

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fra Domstol.dk

Der er to grundbetingelser for gældssanering

  • at skyldneren ikke kan betale sin gæld - hverken nu eller indenfor de nærmeste år
  • at en gældssanering vil føre til en varig forbedring af skyldnerens økonomiske forhold

Dette betyder, at skyldneren skal være håbløst forgældet. I den forbindelse ses på den samlede gælds størrelse og på skyldnerens muligheder for at betale gælden.

Kendelse om gældssanering kan i almindelighed ikke afsiges, såfremt der foreligger 

  1. Uafklarede økonomiske forhold, for eksempel at skyldneren er arbejsløs, er uden fast bopæl eller er studerende
  2. Skyldneren har handlet uforsvarligt i økonomiske anliggender, herunder såfremt en ikke uvæsentlig gæld a) er stiftet på et tidspunkt, hvor skyldneren var ude af stand til at opfylde sine økonomiske forpligtelser, b)  er opstået som følge af, at skyldneren har påtaget sig en finansiel risiko, der stod i misforhold til skyldnerens økonomiske situation,c) er stiftet med henblik på forbrug, eller d) er systematisk oparbejdet gæld til det offentlige.
  3. En ikke uvæsentlig gæld er pådraget ved strafbare eller erstatnings-pådragende hold.
  4. Skyldneren har undladt at afdrage på sin gæld, selv om skyldneren har haft rimelig mulighed herfor.
  5. Skyldneren har indrettet sig med henblik på gældssanering, eller
  6. skyldneren stifter ny gæld, efter at gældssaneringssag er indledt.

Skifteretten kan også af andre grunde nægte gældssanering.

Skifteretten vurderer den enkelte sag helt konkret. De nævnte punkter er derfor kun vejledende.

Betingelserne for gældssanering findes i konkurslovens § 197.

 

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hun vil også afvente til hun er færdig på skolen og dermed SU. der går ca. 8 måneder endnu.

Uagtet at hun ville få et job til 50.000 om måneden så er det jo umuligt at afvikle en gæld på ca. 2 mil. med en lav rente på 10%, det alene er jo 200.000 om året og hun får formentlig et job der hedder 20-25.000 om måneden.

Spørgsmålet er også hvornår man regner med at forældelsesfristen gælder. Er det når man optager lånet, når man ikke betaler af på lånet eller når skifteretten har været inde over, så vedkommende har fået en dom hvori der bliver bekræftet at hun skylder de penge??

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 06:48
Hvor mange stjerner giver du? :

poltier:

Hun vil også afvente til hun er færdig på skolen og dermed SU. der går ca. 8 måneder endnu.

Uagtet at hun ville få et job til 50.000 om måneden så er det jo umuligt at afvikle en gæld på ca. 2 mil. med en lav rente på 10%, det alene er jo 200.000 om året og hun får formentlig et job der hedder 20-25.000 om måneden.

Spørgsmålet er også hvornår man regner med at forældelsesfristen gælder. Er det når man optager lånet, når man ikke betaler af på lånet eller når skifteretten har været inde over, så vedkommende har fået en dom hvori der bliver bekræftet at hun skylder de penge??

Så ville det jo nok være en god ide at starte med at stoppet renterne permanent. Jeg ved godt det er en shitty position, men der er sådanne set ikke andet at gøre end at grave sig ud af den ved at skabe en indkomst.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Forældelsesfristen starter med at løbe fra låneoptag. Herefter kan forældelsen afbrydes på flere forskellige måder, bl.a. ved betaling på lånet, skriftlig erkendelse og dom - som du nævner. At forældelsen afbrydes betyder at en ny forældelsesfrist starter med at løbe. 

Tilmeldt 21. Mar 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg skylder ca 600,000 kr børnebidrag og jeg skylder til realkredit fra 1992 ca 75.000 Danskebank 33,000 kan jeg søge frivillig Akkort jeg har godtnok købte en bil fir 17 måneder siden fra en finenserieng der jeg skule købe bilen hvor jeg fik forhøjet min privat lån med 30.000 kr jeg skal bruge en bil til Fram og tilbage fra arbejdet jeg har ingen muligehed for tag affenlig transport ken jeg søge frivillig Akkort hvis jeg kan er der en der kan hjælpe mig.
Mvh
Metin.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)