Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg og køb af brugte ting skat og moms

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

En ven af mine har spurgt hvordan man skal takle moms og skat når man kører en form for antikvitets/brugt butik?

Han har i sinde at købe forskellige ting på loppemarkedere, DBA og andre online forummer, og for derfor ikke en decideret kvittering.

Skal der betales moms af varene han sælger, da der naturligvis heller ikke vil komme moms på det han køber.

Og til sidst, skal der så bare betales normalt skat af overskuddet?

På forhånd mange tak

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Emil

Din ven bliver omfattet af brugtmomsordningen. Den går overordnet set ud på, at man beregner en moms af sin avance (bruttofortjeneste). Der er en række særlige krav til anvendelsen af denne ordning, som han gør klogt i at sætte sig godt ind i - ellers kan det godt gå hen og blive en dyr fornøjelse.

Han skal, uanset hvordan han køber varer til videresalg, sørge for at have dokumentation for sit køb. I brugtmomsordningen gør man brug af en afregningskvittering, hvilket reelt vil sige at din ven udsteder en faktura på sælgeres vegne. Der kan findes en række standarder på nettet - det eneste din ven skal sikre sig er, at fakturakravene er overholdt.

Det er som udgangspunkt kun momsen der er lidt speciel i situationen antikvitetsforretning. Skatten er som ved en hvilken som helst anden virksomhed

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

SimpelMedia - Emil Christoffersen:

1

Han har i sinde at købe forskellige ting på loppemarkedere, DBA og andre online forummer, og for derfor ikke en decideret kvittering.

2

Skal der betales moms af varene han sælger, da der naturligvis heller ikke vil komme moms på det han køber.

3

Og til sidst, skal der så bare betales normalt skat af overskuddet?

1 Den går ikke  - vil han drive det "erhversmæssigt" skal han sørge for en kvittering han selv kan ha med- Navn og tydelig adresse  på sælger - beskrivning af varen og prisen + dato - ellers kan han ikke være sikker på fradrag - så enkelt er det svar

2. Han kan bruge brugtmomsordningen men det kræver disciplin, for den skal bruges 100% efter reglerne, men så skal han kun afregne moms af fortjenesten - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

3

Ja helt korrekt - Føre regnskab - gemme bilag 5 år - opgive overskud til skat i udvidet selvangivelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret.

Så der er ingen "udvej" end at få en sælger ved eksempelvis et loppemarked til at udfylde en blanket for et salg på 20kr (groft sagt) eller har jeg misforstået noget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

korrekt - men du kan jo ha den liggende klar - så det bare er at skrive navn og adresse - så klarer du resten - og du kan godt samle flere ting købt hos samme i en seddel - men som udgangspunkt er det korrekt hvis du vil drive det erhvervsmæssigt og vil være sikker på at ha fradrag for købet. Det ville jo være umuligt at køre en skattekontrol hvis du helt selv kunne vælge at sige, at du havde solgt for 15.000 og købt for 15.000 kr uden at kunne dokumentere det. Det er for at kunne være sikker på, at få godkendt dine købsudgifter du skal gøre det. Kender du sælger

salget kan du klare via kasseapparat f.eks. - eller håndskrive på helt midlertidige markeder, men skat er blevet mere krævende og henviser ofte til , at selv uden strøm kan man bruge batteridrevne kasseapparater

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange gange tak,

Jeg er igang med at udforme en webshop til ham, men det lyder som om det ikke er et kæmpe problem. Han har desuden et lager på omkring 20.000 i salgsværdi, som er hans egne samliner af diverse møbler, ved du hvordan dette gøres korrekt? Igen mange tak for din hjælp :-).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår det som at det er hans egne "private" møbler - og de skal opgøres til hvad en helt trediepart ville give for dem (en handlende). Det er tricky, for sættes de for højt, så kan skat se det som, at han vil har en stor udgift ind i sit nye firma for at ha det som fradrag for fremtidige indtægter, så det skal være en "virkelig" vurdering. Kunne han få en 3.part til at gi ham et bud på dem alle, ville det være perfekt

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)