Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugtmoms ved salg af biler og DINERO

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg handler med biler som importeres fra tyskland og sverige. Bilerne sælges videre uden reg afgift.

Jeg benytter Dinero til bogføring, og kan ikke helt se mig ud af den smarte løsning. Men jeg VED den eksistere, kan bare ikk lige se mig ud af det. Håber derfor en anden Amino kan se det :-)


Lad mig lige specificere en ting, ved benyttelse af brugtmoms i forbindelse med personbiler, er brugtmomsordningen ANDERLEDES end når den benyttes på alle andre varer. Se link: https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfpb=true&_pageLabel=erhverv_vejledning_side&parentOid=12225&parentVersionOid=12225&versionId=12271&childOid=12271&_nfls=false

Ved brugtmoms på personbiler gør man altså således: 

Man køber en brugt personbil for 50.000 kr. og videresælger bilen for 70.000 kr.

Momsen af salgsprisen udgør 20 pct. af 70.000 kr. = 14.000 kr. - ligesom et ganske almindeligt salg inkl moms.

Herefter kan man fradrage en "fiktiv købsmoms", som udregnes således:

___25 (momssats i indkøbsland)__
100 + 25 (moms i indkøbsland)
x 50.000 kr(indkøbspris) = 10.000 kr.

Herefter trækker man den fiktive købsmoms fra salgsmomsen, og såfremt (som forventet) beløbet er i minus, overføres dette beløb til Salgsmomskontoen, og indberettes som Salgsmoms.

SÅ LANGT SÅ GODT!! :-)

Der hvor jeg er i tvivl, er hvordan f**** vi lige får lavet en smart løsning til ovenstående i Dinero, således at så meget som muligt er automatiseret og udregnes automatisk.

Jeg tænker det der skal gøres er at der skal oprettes separate kontier i regnskabet til hver bil, således at man altid kan følge status på momsen, og alt ligger et sted.

Men hvad er en smart løsning så, og hvilke kontoer skal oprettes? Hmmm...!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er linket til SKAT stillet lidt pænere op:

LINK

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker en måde at gøre det på må være.

Opretter en konto for køb af Bil 01 F.eks. 2055 - (Bil01-Køb af bil brugtmoms, total indkøbspris)

Opretter et Køb i Dinero, under købsbilaget vælger man under Konto , konto 2055, og indsætter købsprisen på f.eks. 100.000 kr i sverige

Herefter oprettes en konto for alt brugtmoms vedrørende Bil01. Denne kan f.eks. hedde 64101 - (Bil01-Brugt-Momsafregning)

Herefter oprettes et Finansieringsbilag for den fiktive brugtmoms. I dette tilfælde hvor sverige har 25% moms, fradrages 20% af 100.000 kr, hvilket giver 20.000 kr. Disse 20.000 kr skal nu ind på 64101 - (Bil01-Brugt-Momsafregning). Dette gøres ved at kreditere konto 2055 , 20.000 kr og debitere konto 64101 20.0000 kr, således at 64101 - (Bil01-Brugt-Momsafregning) nu står i PLUS 20.000 kr

Herefter oprettes en konto for salg. F.eks. 1055 - (Bil01-Salg af bil brugtmoms, total salgspris)

Opretter et Salg i Dinero, under Salgsbilaget vælger man under konto, konto 1055, og indsætter den totale salgspris, inkl brugtmomsen, f.eks. 150.000 kr.

Herefter oprettes et finansieringsbilag hvor brugtmomsen af de 150.000 kr, altså 30.000 kr krediteres på konto 1055, og debiteres 30.000 kr på konto 64101. Således at 64101 - (Bil01-Brugt-Momsafregning) nu står i MINUS 10.000 (-30.000 plus de +20.000 vi tidligere havde sat ind på kontoen). 


Herefter er det dejlig let når der skal afregnes moms, at tjekke hvor meget der står på 64101 - (Bil01-Brugt-Momsafregning) og såfremt tallet er i minus, skal dette beløb blot krediteres på 64101 - (Bil01-Brugt-Momsafregning) og debiteres på 64000 (salgsmoms)

Giver det mening, og vil det give det resultat jeg gerne vil have?

Jeg er med på en anden løsning er bare at holde det adskilt, og regne det hele ud i excel, og smide tallet ind via et finansieringsbilag senere, men jeg ønsker at automatisere så meget som muligt, og holde det hele så samlet som muligt - altså i Dinero.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

1. Du kan ikke beregne nogen form for moms med mindre der er sket et salg af den pågældende bil

2. Der beregnes kun moms ved avance på salget - Ved tab ingen moms

3. Hver enkelt bil skal kunne identificeres for køb og salg

4. Du bør have en separat konto i momsgruppen eks,. benævnt "Brugtvognsmoms"

5 Du kan have en tilsvarende i omsætningsgruppen ligeledes med navnet "Brugtvognsmoms", som står i debet.

Der findes mig bekendt ikke nogen regnskabsprogrammer, som kan håndtere brugtvognsmoms automatisk.

Tonny

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal også lige være opmærksom på at momssatsen er en anden i Tyskland (og måske Sverige) end i Danmark. Så der kan du ikke regne med 25% i købsmoms.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Jørgensen :
Du skal også lige være opmærksom på at momssatsen er en anden i Tyskland (og måske Sverige) end i Danmark. Så der kan du ikke regne med 25% i købsmoms.
I brugtmoms må købet vel som udgangspunkt være uden moms  uanset hvilket land man køber i? (godt nok ikke sat mig ind i biler)?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Men når han skal beregne momsen ved salg og bilen er købt i Tyskland er der kun 19% købsmoms og 25% salgsmoms.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Jørgensen :
Men når han skal beregne momsen ved salg og bilen er købt i Tyskland er der kun 19% købsmoms og 25% salgsmoms.
forstået - ja netop biler er jo fuld moms på salget og så en formel til beregning af fradraget - og der skal så ved beregning tages hensyn til hvis bilen er købt til anden momssats end dansk - er med 

tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 14
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan behandler man en bil købt i Danmark uden moms, og som så efterfølgende eksporteres til et andet EU-land.

 

Hvordan behandles sådan et salg rent momsmæssigt?

Skal der stadig beregnes brugtmoms her eller bliver det momsfri, og dermed heller ikke "fradrag" for "købsmomsen".?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)