Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bryder min kunde varemærkeloven, eller er det tomme trusler fra konkurrenten?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skriver på vegne af en kunde som har en webshop hvor de bl.a. sælger de såkaldte samerarmbånd. Det er en bestemt type armbånd af læder og flettet tintråd som oprindeligt stammer fra samerne i Lapland. Min kunde har produceret og solgt denne type armbånd i ca. 4 år.

Der findes en lang række større og mindre smykkeproducenter der producerer og sælger disse armbånd, hvoraf den meste kendte nok er beChristensen.

beChristensen gik imidlertid konkurs sidste sommer, og resterne af firmaet blev opkøbt og videreført under samme navn.

I slutningen af oktober får min kunde et brev fra en advokat der repræsenterer de nye ejere af beChristensen. Han skriver at beChristensen ejer varemærket "Samer" og at min kunde derfor skal stoppe med at benytte udtrykket i forbindelse med deres smykker, hvis ikke der skal blive en sag ud af det.

Min kunde har selvfølgelig undersøgt sagen, og "Samer" er rigtig nok registreret som varemærke på det danske marked i klasserne 14 og 25, som dækker over smykker og beklædningstilbehør. Varemærket har været registreret siden 2009.

Mine spørgsmål går på:

1. Dækker varemærkebeskyttelsen ordet "samerarmbånd", skrevet med småt, og i ét ord? Her er der jo tale om en generel betegnelse for en bestemt type håndværk.

2. Varemærket er blevet oprettet i 2009, men er åbenlyst ikke blevet håndhævet tidligere, hvilket understreges af mængden af producenter/forhandlere som aktuelt benytter betegnelsen "samerarmbånd". Har beChristensen på den baggrund mistet retten til varemærket?


Håber der er nogen som kan gøre mig lidt klogere :)

Tilmeldt 25. Jun 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

nu kender jeg intet til armbåndet, så det bliver meget generel. Hvis han alene har fået varemærkeret på logoet Samer, gør det en forskel med store og små bogstaver. Hvis han har fået på selve "navnet", er det en anden sag. Som UP kan de godt gøre det gældende, da det er amme vareklasse. Men hvis det er en almen betegnelse for den slags armbånd og der ikke er blevet reageret på det, har du en god sag. Uanset hvad er det en fordel at kontakte en advokat/jurist, der har styr på det. Om ikke andet bliver en skrivelse fra deres side taget mere alvorligt.

Jeg vil anbefale Maack & Partnere, der har styr på hvad de laver. Jeg har flere gange brugt dem og har været tilfreds hver gang. GOd betjening og rigtig gode priser. Se evt. deres side. www.mplaw.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de vil gå efter alle, som bruger "samer", så får de godt nok travlt.

Prøv selv at google....:-) 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Fru Hartmann:

Hvis de vil gå efter alle, som bruger "samer", så får de godt nok travlt.

Prøv selv at google....:-) 

Prøv at google "Jensens" 

Prøv derefter at google "Jensens højesteretsdom" - hvilken blev et vendepunkt i varemærkebeskyttelsen. Jensens Bøfhus fik her medhold i, at navnet Jensen, til trods for at det er et af de mest brugte danske efternavne, er et så særpræget navn i den specifikke branche, at dette ikke kunne røres.  

Når jeg google "samerarmbånd" får jeg på de 4 første sider overvejende henvisninger til det i tråden omtalte firma, hvorfor det med Jensens højesteretsdom måske tyder på, at din kunde har en meget tung sag, såfremt BeChristensen ønsker at anlægge! 

Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Jeg vil nu mene der er en række ting der adskiller Jensens-sagen fra denne her, men der kan bestemt også trækkes nogle paralleller.

Men bare for at eksemplificere udbredelsen af begrebet samerarmbånd, så har AmioAmio fx skrevet en længere artikel om dem helt tilbage i 2011: http://www.amioamio.com/da/artikler/samerarmbaand/.

Det skal måske også tilføjes at beChristensens armbånd konsekvent skrives som "Samer armbånd", med stort s i Samer, og mellemrum mellem Samer og armbånd.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Thissel:
Det skal måske også tilføjes at beChristensens armbånd konsekvent skrives som "Samer armbånd", med stort s i Samer, og mellemrum mellem Samer og armbånd.

Det er underordnet. Du vil også få problemer med et par større amerikansker IT-selskaber hvis du markedsfører en I Pad eller Face Book. Det er forståelsen af navnet på det generelle marked, der har betydning.  

Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:

Det er underordnet. Du vil også få problemer med et par større amerikansker IT-selskaber hvis du markedsfører en I Pad eller Face Book. Det er forståelsen af navnet på det generelle marked, der har betydning.  

Nu var iPad jo ikke et ord før Apple (teknisk set Fujitsu) opfandt det, så det mener jeg ikke kan sammenlignes. Navnet Facebook er jo til gengæld et begreb som i årevis er blevet brugt om de bøger med portrætter af de studerende, som alle amerikanske skoler får lavet. Så nej, man ville ikke kunne lave et socialt netværk der hed Face Book, men man ville sandsynligvis godt kunne lave en skoleportrætbog med titlen "Beverly High Face Book 2015" uden at Facebook kunne komme efter dig.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Thissel:
Nu var iPad jo ikke et ord før Apple (teknisk set Fujitsu) opfandt det, så det mener jeg ikke kan sammenlignes. Navnet Facebook er jo til gengæld et begreb som i årevis er blevet brugt om de bøger med portrætter af de studerende, som alle amerikanske skoler får lavet. Så nej, man ville ikke kunne lave et socialt netværk der hed Face Book, men man ville sandsynligvis godt kunne lave en skoleportrætbog med titlen "Beverly High Face Book 2015" uden at Facebook kunne komme efter dig.

Jeg forstår ærlig talt ikke, hvor du vil hen med dette????????????????????? Nu brugte jeg alene disse som et ekstrem synonym for at danne en forståelse!!!!

Jeg kan ikke stille mig til dommer i dit spørgmål, ej kan du! Jeg mener ud fra mine juridiske kompetencer, at din kammerat/kunde vil have en meget svær sag, da produktet Samer Armbånd tilsyneladende er så godt brandet i den specifikke branche, at det med Jensen-sagen muligvis har givet præcedens for en afgørelse i netop den omtalte sag.

Men hvem ved????? Er du uenig i mine antagelser, så synes jeg da blot I skal lade jer stævne og se hvem der i sidste ende får ret!

Der er dog endnu ikke tilstrækkelig retspraksis efter Jensen vandt, hvorfor en domstol (I min optik) vil læne sig op af den afgørelse! 

Du spurgte indledningsvis til råd og vejledning - og her er mit svar: Med mindre I har lommen fuld af guld, så acceptere kravet, da sagen meget nemt kan gå begge veje!!!  

Held og lykke!  

Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner, jeg sætter stor pris på din feedback. Det jeg prøver at sige i mine tidligere indlæg er blot at jeg ikke synes at de eksempler du kommer med kan sidestilles med den situation min kunde står i.

Grunden til at jeg overhovedet stillede spørgsmålet i første omgang, er at jeg laver SEO og SEM for kunden, og derfor naturligvis er udfordret af at jeg måske ikke kan benytte det ord som målgruppen oftest benytter om min kundes produkter.
Samtidig synes jeg at det er en ret interessant problemstilling at en konkurrent på den måde har varemærkebeskyttet et helt almindeligt ord, og er nysgerrig efter at vide hvor bredt sådan et varemærke tolkes rent juridisk.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)