Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsvundne debitorer

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :
I min oversigt i Dinero har jeg 3 debitorer, som endnu ikke har betalt deres fakturaer.
De skylder (138,47+231,16+425,93)
Ialt er det DKK 795,56 og der er tale om 3 kommende betalinger.
I min balance står der dog, at mine debitorer skylder mig 1217,16
Hvem er det, der skylder mig differencen på DKK 421,16?
Jeg kan ikke se hvem der skulle skylde mig penge, når de ikke står som debitorer.
Er der nogen der kan gennemskue hvad der er galt? Og hvorfor debitorer kan forsvinde på den måde.
/anders
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

kan det ha at gøre med forfaldne (de 795,56) og de andre er de ikke forfaldne som måske står anderledes i oversigt end i balance - rent skud

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Nej, men jeg tror jeg har fundet ud af hvorfor problemet opstår.

Min seneste handling var at bogføre betalingen af en fakturaSEK 629,94

Da fakturaen blev skrevet omregnede Dinero de SEK til et tilgodehavende på DKK 520,52

Da fakturaen på de SEK 629,94 så blev betalt, blev der kun overført DKK 502,88, til min konto, da kursen havde ændret sig på SEK.

De manglende DKK 17,64 er nu opført som et "tilgodehavende" hos debitorer, men fakturaen er væk fra min liste over kommende betalinger, da den jo er blevet betalt med det korrekte beløb - bare i SEK.

Jeg har lidt et valutatab på DKK 17,64 (plus en række andre tilsvarende valutatab for andre indbetalinger i SEK).

Hvordan kommer jeg "af med" dette registrerede valutatab. Kan det bogføres?

Hvis jeg istedet accepterede den af Dinero foreslåede valutakurs på betalingstidspunktet, ville jeg have fået det fulde beløb på 520,52 bogført på min bankkonto.

Men der var jo kun gået 502,88 ind. Så det ville heller ikke have gået.

Er det nemmeste ikke at anvende en eller anden konto for "tab ved veksling af valuta"?

Altså bogføre, at kunden betaler det fulde beløb i DKK, fordi det fulde beløb betales i SEK, og så bogføre et tab på veksling af valuta?

/anders

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:

Er det nemmeste ikke at anvende en eller anden konto for "tab ved veksling af valuta"?

Lyder som en fornuftig idé. Det giver dig et godt udgangspunkt fremover, til at se hvor mange penge du "taber" i at sælge til sverige. Det kan senere hjælpe dig til korrekte prisfastsættelser etc. 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Ville en konto 2401, i kategorien "Variable omkostninger" ikke være passende her?

Den kunne hedde: 2401 "Tab ved veksling af SEK til DKK"

/anders

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders

Prøv at læs denne guide:

https://dinero.dk/support/kursregulering-hvordan-registreresbogfores-kursdifferencer-pa-et-kobsalg/

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Anders, 

David's svar - er jo et gude svar :)

Så bare følg den :-) 

God aften begge! 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det løser unægteligt problemerne.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jannik,

Jeg troede det løste problemet, men det gør det på ingen måde, og det eksempel der er givet, er lavet med udgangspunkt i, at restbeløbet står i Danske Kroner.

Restbeløbet står aldrig i Danske Kroner, når der er tale om en faktura, udstedt i en fremmed valuta, i Dinero, som betales.

Hvis fakturaen betales fuldt ud, i den fremmede valuta, er restbeløbet 0 kroner.

Derfor er der stadig en difference i regnskabet for debitorer, idet beløbet i Danske Kroner er forskellige fra det som Dinero har bogført

Derfor må der findes en anden metode end den, Dinero har angivet.

/anders

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej David,

Restbeløbet står i den udenlandske valuta i min version af Dinero.

Hvis det bare var så let, som jeres vejledning gør det, ville det kræve, at jeg havde et restbeløb i DKK, som jeg kunne håndtere ved pågældende konto 1450.

Hos mig er restbeløbet 0 kroner i den fremmede valuta efter at beløbet er blevet betalt i den fremmede valuta.

Istedet for vil jeg mene, at jeg skal lave en mellemregning mellem kontoen for debitorer, og den konto, der hedder 1450 Kursdifference.

I nedenstående situation var tilfældet, at en norsj kunde havde modtaget en faktura på 625,76 d. 13/1 2015. På daværende tidspunkt blev dette beløb bogført som et tilgodehavende hos en debitor på 502,88.

Den 21/1 indbetaler kunden NOK 625,76, som veksles til DKK 525,33.

Da fakturaen nu er betalt i Dinero, med en difference på NOK 0, men med et beløb på DKK 525,33, så bogfører Dinero denne indtægt i debitorregnskabet, hvor der så pludselig er et overskud på DKK 22,45.

For at fjerne dette "overskud" fra debitorkontoen laves nedenstående, hvorved debitorkontoen går i 0, mens 1450 Valutakursdifferencer eksport, tilføres de 22,45, som der er indbetalt for meget.

Disse 22,45 kan så bruges til at dække alle underskuddene ifm. valutakursdifferencer, der ikke er i mit favør.

Den vejledning Dinero har lavet inden for området mener jeg må være forkert, idet eksemplet lader som om, at der er udstedt en faktura i USD, men det er der slet ikke, i pågældende eksempel, hvor der er udstedet en faktura i DKK, som man så lader underbetale.

Ellers ville restbeløbet (i eksemplet) have været i USD.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)