Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skelnen mellem ydelse/vare

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg bruger Dinero og er meget meget tilfreds med Dinero Crowd, som mange gange har hjulpet mig.
Dog står jeg med et par spørgsmål.

1. Hvis jeg køber en skabelon til en hjemmeside, er det så en vare eller en ydelse? Dinero Crows sætter den som om, at jeg har fået udviklet min hjemmeside, og at det derfor er en ydelse. Dette er jo imidlertid ikke korrekt - jeg har selv udviklet den - med en skabelob jeg har købt.

2. Samme som ovensående men med en Freelancer fra f.eks. Freelancer.com - jeg tænker, at det er en ydelse, men min faktura fra Freelancer.com er bare på, at jeg har sat penge ind på min Freelancer-konto. Hvad skal den placeres under?

3. Rejsekort. Jeg tager næsten altid toget til kunder, hvorfor jeg har købt et rejsekort. Kan dette trækkes fra?

Og så lige et andet hurtigt spørgsmål:

4. Min virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed - Jeg har af banken fået en ekstra konto for at kunne skille det ad, men har altid haft forståelsen af, at der ikke er problemer I f.eks. at blande køb til virksomheden og private køb på samme kort - altså at eneste fordel ved to konti og kort blot er at holde det overskueligt. Er dette korrekt?

Hvor meget skal man regne med at betale en revisor for at kigge regnskabet igennem?

Tusind tak for jeres hjælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

1 alt der ikke er håndgribeligt - men ex elektronisk leveret hvad en skabelon til hjemmeside er - er ydelse. Du vil heller ikke få den gennem tolden - som du ville hvis det var en vare

2 er det dig der fakturerer så er det et ydelsessalg og køber du et ydelseskøb 

3 Sværere synes jeg. Hvis du kan påvise rejsen er til en kunde - altså kan identificere rejserne via nettet eller andet - så ja i alle fald 

4 ja det er korrekt - ud over at hvis du blander det private kort ind skal du bogføre via mellemregning i stedet for bank - det er en stor fordel for den der skal et regnskab igennem hvis du kører ALT via firmabank så alt kan stemmes af med firmabank  Det du gør svarer til at skyde penge ind når du bruger det private kort  via mellemregning SOM HER I LINK  

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

AlexanderBS:

1. Hvis jeg køber en skabelon til en hjemmeside, er det så en vare eller en ydelse? Dinero Crows sætter den som om, at jeg har fået udviklet min hjemmeside, og at det derfor er en ydelse. Dette er jo imidlertid ikke korrekt - jeg har selv udviklet den - med en skabelob jeg har købt.

Umiddelbart har det ikke den store relevans om det er en ydelse eller vare, hvis ellers du er momsregistreret og selv sælger med moms på dine fakturaer er der ret til fuldt fradrag. Dette både i forhold til moms og skat.

Den teoretiske diskussion i forhold til Varer eller Ydelser, relaterer sig til momssystemet. Og en vare er iflg. momsloven defineret som; "Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode" alt andet er en ydelse. Det du har købt kan nok ikke defineres som et materielt gode, så det må være en ydelse. Ydermere understøttes det af at produktet er defineret på positivlisten i Momslovens § 21C, stk. 2.

AlexanderBS:

2. Samme som ovensående men med en Freelancer fra f.eks. Freelancer.com - jeg tænker, at det er en ydelse, men min faktura fra Freelancer.com er bare på, at jeg har sat penge ind på min Freelancer-konto. Hvad skal den placeres under?

Ydelse eller vare er svaret det samme som ved spg 1.

I forhold til hvis man sætter penge ind på en konto også bruger beløbet løbende, skal det bogføres som en forudbetaling/periodisering. Nu kender jeg ikke til bogføring i Dinero, men overførslen til hjemmesiden bogføres som kredit- bank også debet+ på periodeafgrænsning/andre tilgodehavender. Når du så løbende får en faktura fra hjemmesiden og bruger af saldoen bogføres det kredit- periodeafgrænsning/andre tilgodehavender også debet+ på udgiftskonto.

AlexanderBS:

3. Rejsekort. Jeg tager næsten altid toget til kunder, hvorfor jeg har købt et rejsekort. Kan dette trækkes fra?

Er ikke lige ekspert på dette område, jeg håber en anden kan svare. 

AlexanderBS:

4. Min virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed - Jeg har af banken fået en ekstra konto for at kunne skille det ad, men har altid haft forståelsen af, at der ikke er problemer I f.eks. at blande køb til virksomheden og private køb på samme kort - altså at eneste fordel ved to konti og kort blot er at holde det overskueligt. Er dette korrekt?

Adskillelse af virksomhedens økonomi fra din egen er generelt en god idé. Hvis ellers du ikke anvender VSO-skatteordningen er der ikke noget krav om du skal adskille økonomien. Men det vil altid være nemmere at holde styr på virksomhedens økonomi, hvis dine private indkøb ikke blandes sammen med virksomhedens, og risikoen for at virksomhedens bogføring bliver fejlbehæftet stiger også.

Tilmeldt 11. Dec 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John!

Tak for et godt, hurtigt svar!

3. Jeg sidder meget ofte på en kundens kontor. Der bliver holdt mange møder, og en stor del af mit arbejde forgår i samarbejde med ansatte derfra - derfor sidder jeg ikke hjemme - men heller aldrig hos den samme kunde mange dage i træk.
Jeg kan identificere rejserne på rejsekort.dk - men jeg kan jo ikke trække de enkelte rejser fra. Jeg har kun en kvittering på det beløb, jeg har 'tanket op' på kortet. Er det sikrest bare at holde det privat?

4. Er det et krav, at jeg i Dinero registrerer, hvis jeg køber noget til firmaet på et privat kort eller vice versa?

Tusind tak! 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)