Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordeling af anparter imellem stifter og investor

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et par spørgsmål i forbindelse med fordeling af anparter?

Jeg har en investor der vil investere i min virksomhed, imod at få en andel af anparterne.

Da selskabet ikke er stiftet endnu, overvejede jeg at tildele ham anparterne i forbindelse med stiftelsen, hvilket jeg umiddelbart synes var det nemmeste, men så vidt jeg kan forstå er det kun stifterne der kan tildeles anparter i den forbindelse?

Så overvejede jeg istedet at stifte selskabet, og efterfølgende lade investor købe anparter i selskabet, men ville det så ikke være mine egne anparter jeg skulle sælge til den angivne kurs?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

jo investor kan jo ikke bare "få" anparter - dem skal han jo tilføres økonomisk ved at ha ret til at modtage x% og det kan han få ved at ex være medstifter (lettest) eller ved at du sælger anparter til ham. Det må sikke være skjult løn eller rente for lån som du giver ved at overdrage anparter til mindre end værdien, men ellers er der jo ret frit slag

Jeg synes dog klart du skal få et råd fra en revisor der vil guide jer ind på bedste løsning - i det hele taget i forhold til hvad investor skal eje, og hvad med resten af hans investering`? Han kommer ved ikke med f.eks. 200.000 for at få for 25.000 kr anparter formoder jeg og - er det så et lån for det øvrige eller hvad er der tænkt skattemæssigt - skal det være konvertibelt lån evt, skal han ha ret til royalty, overskuds forfordeling og meget mere. En helt konkret rådgivning ud fra helt konkret det som er målet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Krjoe,

Når du stifter et selskab skal der indskydes en minimumskapital alt efter selskabstype.

Eks. APS skal der indskydes 50.000 i kapital.

Og herfra kan man faktisk opsætte ejerandele som man ønsker det.

Lad os sige du skyder 40.000 ind og din investor skyder 10.000 ind...  så vil I som udgangspunkt have en 80% / 20% fordeling.

Men hvis du stifter selskabet og indskyder der 50.000 , så kan du efterfølgende sælge anparter til en anden kurs. Og dermed kan du sælge for 10.000 anparter uden at skulle afgive 20%...

Det kan hurtig blive komplekst. Jeg vil anbefale dig at du sammen med din investor finder ud af hvor mange penge han/hun skal investere og hvor stor en ejerandel det så skal give.

Derfra klarer en revisor resten... :)

Mange hilsner

David

Tilmeldt 26. Jan 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Et anpartsselskab må ikke udbyde anparter til offentligheden. Dette følger af selskabslovens § 1, stk. 3. Da du imidlertid allerede nu kender din investor, bør han dog godt kunne tegne anparter ved stiftelsen.

I relation til foirdelingen af anparterne, så er udgangspunktet, at man som ejer af anparter har indflydelse i selskabet svarende til ejerandelen.

En måde, hvorpå din investor kan skyde flere penge ind i selskabet end dig samtidig som at du bevarer din indflydelse i selskabet, er ved at selskabets anparter i selskabets vedtægt er opdelt i klasser, f.eks. A-anparter og B-anparter.

For anparterne kan det f.eks. bestemmes, at hver A-anpart giver 10 stemmer på selskabets generalforsamling og hver B-anpart giver 1 stemme på selskabets generalforsamling. Samtidig kan det bestemmes, at f.eks. klasse B har fortrinsret til udbytte fra selskabet.

Om kapitalklasser er en mulighed afhænger naturligvis af, hvilke krav din investor for at foretage investeringen. Er det en bestemt indflydelse i selskabet, eller er det nok at få del af selskabets overskud på sigt?

Vh, Christian

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Din investor kan sagtens også være medstifter af selskabet.

2. I stedet for at opdele anparterne i A og B klasser kan I også indskyde til forskellig kurs. Det er ikke nødvendigt at gøre tingene mere komplicerede end nødvendigt. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

tag og find ud af hvad investor vil til en start. Han ha bolden. Han vil måske ikke få 10.000 andele til en værdi af 10.000 kr og lægge 200.000 kr i investering uden videre. Der er masser af mulige tilgange, men vent med at stifte til du ved hvad det er investor vil og lad så en revisor rådgiver konkret

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)