Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Interesseselskab 2 ejere ang. skat

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg søger meget gerne hjælp omkring mit spørgsmål, jeg er ikke så klog på SKAT osv. Så vær venligst meget grundig i jeres svar.

Min bror og jeg ønsker at starte en interesseselskab op. Hvor vi begge ejer 50% hver. Vi vil gerne lægge lidt penge af til firmaet hver måned, ment samt dele noget af overskuddet. Jeg er meget forvirret over hvilke skatte vi skal betale osv.

Og hvordan fungere det hvis vi senere ansætter folk? ikke fuldtids, bare fx en lille løn på små 300 fast om måneden.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Oddfarm:


Min bror og jeg ønsker at starte en interesseselskab op. Hvor vi begge ejer 50% hver. Vi vil gerne lægge lidt penge af til firmaet hver måned, ment samt dele noget af overskuddet. Jeg er meget forvirret over hvilke skatte vi skal betale osv.

Skatten som selvstændig kan beregnes opgøres efter 3 forskellige metoder, alm. personbeskatning, kapitalafkast eller virksomhedsordning. Hvad man skal vælge afhænger lidt af omfanget af jeres virksomhed, og der findes ikke nogen generel rettesnor for hvornår man skal vælge det hvilken metode.

I starten vil jeg anbefale alm. personbeskatning, da det er nemmest at forstå (og forklare), samt hvis omfanget ikke er så omfattende endnu er der ingen grund til at bruge for mange omkostninger til revisor på skatteberegninger.

Helt grundlæggende så skal jeres I/S i første omgang opgøre sit overskud samlet, (dvs. omsætning - omkostninger) og herefter deler din bror og dig efter jeres andel 50 % hver. Du skal herefter betale skat af din andel af overskuddet, hvor meget du hæver eller skyder ind i virksomheden betyder ikke noget kun overskuddet.

I procenter skal du af med først 8 % i AM-bidrag, derefter betaler du ca. 35-40 % (med mindre du er oppe i topskatten, så er det 15 % oveni). Med andre ord, er skatten den samme som ved en almindelig lønindkomst.

Hvordan du rent praktisk skal betale, afhænger af hvad du taster på din forskudsopgørelse. Jeg vil sige, du ikke skal gøre noget før virksomheden begynder at give et vist overskud (måske +50.000 i overskud).

Hvis ikke du ændrer din forskudsopgørelse skal du for overskuddet i 2015 indberette på din selvangivelse i foråret 2016, hvorefter du med et overskud vil få en restskat til betaling efter indberetningen.

OBS, restskat er lig med renter til skat, så hvis du ca. ved hvad overskuddet for 2015 i nov-dec 2015, så kan du ændre din forskudsopgørelse der og enten få et girokort på b-skatten eller hvis overskuddet kan dækkes i dine normale fradrag så får du bare det mindre løn i de sidste måneder.

Ved godt forklaringen er lidt lang, men håber den giver mening.

Fra Søborg
Tilmeldt 23. Jan 15
Indlæg ialt: 7
Fra  Hartmann Revision ApS Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Oddfarm,

dit spørgsmål er (helt sikkert fordi du ikke ved noget om skat) meget bredt formuleret, og derfor er det umuligt at være "meget grundig" i svaret (det ville betyde, at jeg skulle give dig et grundlæggende skattekursus her, hvilket selvfølgelig er umuligt). Men jeg vil forsøge at svare på det, jeg tror du spørger om.

Før vi kommer til skatten, må jeg lige præcisere: der er ikke noget der hedder "interesseselskab". Du mener formentlig "interessentskab" (I/S), hvor to parter ejer en virksomhed i fællesskab og i personligt regi (der er IKKE tale om et selskab - og derfor hedder det heller ikke interessentSELskab, som nogle fejlagtigt får sagt, men interessentskab). Det betyder, at I hæfter personligt, solidarisk og ubegrænset. Det var ikke noget du spurgte om, men særligt det med hæftelsen er vigtigt at vide, hvis virksomheden skulle gå konkurs. Du/I bør i øvrigt helt klart lave en interessentskabskontrakt/ejeraftale, inden I går i gang, så der ikke er tvivl om, hvordan I skal forholde jer, når der bliver uenighed om noget - for det gør der med tiden.

Mht. skatten, så er I begge selvstændige skattesubjekter. Dvs. at firmaet ikke selv betaler skat, men at I i forhold til jeres ejerandel beskattes af virksomhedens overskud. Ejer I således 50% hver, får I lagt 50% af I/S'ets overskud oven i jeres personlige indkomst, og det skal I så betale almindelig indkomstskat af.

Jeg er ikke sikker på, hvad det er du vil vide omkring ansatte, men jeg kan fortælle følgende: når man ansætter medarbejdere, skal man indberette deres løn til SKAT og indeholde A-skat og AM-bidrag af deres løn (hver måned, hvis der er tale om månedsløn). Lønnen har man fradrag for (ligesom man har for andre driftsudgifter i virksomheden). En løn på "små 300" kr. om måneden er meget lidt, og det virker som om, arbejdet med at administrere lønnen er meget stor i forhold til den hjælp man får for 300 kr. Men nu ved jeg jo ikke, hvad timelønnen er, og hvad det er for en virksomhed, I vil starte op.

Jeg håber, at du blev lidt klogere i forhold til det du spurgte om.

Held og lykke med virksomheden.

Mvh.

Allan Hartmann

Tilmeldt 25. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Så, de 50% af overskuddet jeg får, går de ind under mit frikort? Så det vil jeg sige, at jeg ikke skal betale skat af dem før de 50% bliver til frikortsgrænsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Oddfarm:
Min bror og jeg ønsker at starte en interesseselskab op. Hvor vi begge ejer 50% hver. Vi vil gerne lægge lidt penge af til firmaet hver måned, ment samt dele noget af overskuddet. Jeg er meget forvirret over hvilke skatte vi skal betale osv.

I skal - uanset i er brødre - lave en ejeraftale og der skal I f.eks også skrive hvis i deler 50/50 for en ordens skyld http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

I skal indberette det forventede overskud - i så fald 50% hver + i forskud - hvor I ber skat om udvidet forskud/selvangivelse  som vist her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/forskudsopgrelsen-2014.html og samme i udvidet selvangivelse http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/UdvidetSelvangivelse.html hvor der også er lidt mere der skal med - men det ser I i de viste billeder/videoer

Har i fradrag/frikort - så bruges det først så I kun betaler AM bidrag 8% af beløbet op til det

Ansatte betyder, at I skal sætte kryds i arbejdsgiver ved registrering og beløbet skal opgives til skat på den ansattes CPR. I kan bruge skat.dk og e.indkomst/letløn eller I kan tilmelde jer danløn f.eks.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Oddfarm:

Så, de 50% af overskuddet jeg får, går de ind under mit frikort? Så det vil jeg sige, at jeg ikke skal betale skat af dem før de 50% bliver til frikortsgrænsen?

Det er helt rigtig forstået. Virksomhedsindkomst er sidestillet med alm. lønindkomst.

Nu ved jeg ikke om du får SU eller lign., men i forhold til hvor meget du må tjene mens du er på SU, så tæller virksomhedsindkomst også!

Tilmeldt 25. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis jeg har forstået det korrekt, så laver vi en virksomhedsaftale.

Og hver måned deler vi indkomst i 50/50, og betaler vi ikke de 39_50% i skat pga. vi har et frikort. Men vi betaler 8% af vores andendel i AM. Derefter kan vi begge fx ligge 15% af de penge Ind i firmaet igen.

Hvis jeg har forstået de forkert må i meget gerne sige til

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

i skal bare udfylde forskud med det i forventer at få i overskud - så sker ting helt af sig selv. I kan starte med en mindre beløb og så rette forskud flere gange under året så det bliver korrekt - så trækker skat det de skal helt korrekt automatisk - enten via indtægt i har fra anden indkomst - eller ved opkrævningskort

Om I hæver hver måned eller ej er op til jer - der er ikke som sådan "løn" men blot skat af overskud

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)