Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg låne penge til familie?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et Aps med likviditet, jeg vil gerne låne min svigermor penge, hun skal betale rente og skrive på gældsbrev... men må jeg det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

uden at være sikker vil jeg tro svirgermor klart hører til nær familie og dermed vil det være ulovligt som aktionærlån desværre. Du må tage løn eller udbytte og så låne svigermor alt du vil - Men se om andre ved mere

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 01:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John. Svigermor må anses som nærstående part.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 06:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

uden at være sikker vil jeg tro svirgermor klart hører til nær familie og dermed vil det være ulovligt som aktionærlån desværre. Du må tage løn eller udbytte og så låne svigermor alt du vil - Men se om andre ved mere

Enig - det vil være for risky. 

Ved denne Google søgning, så kommer der lidt forskelligt op til at underbygge dette. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

@Arguins, hvad bygger du dit svar på?

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
@Arguins, hvad bygger du dit svar på?

Konkurslovens § 2 Så er trådstarter hovedaktionær/anpartshaver er lån til svigermor ikke lovligt. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Trusted Partner:
Konkurslovens § 2

Det vil næppe være Arguins svar....

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det må du ikke.

Ulovlige kapitalejerlån reguleres af selskabsloven.

Selskabslovens § 210 forbyder udlån til kapitalejeren og dennes familie og det er særligt sætningen "eller som på anden måde står den pågældende særlig nær", som du kommer i strid med. Svigermor hører uden tvivl under dette bestemmelse.

Udover Selskabsloven er der også nogle skattemæssige bestemmelser, man kan komme i konflikt med ved ulovlige kapitalejerlån, og disse bestemmelser har meget værre konsekvenser end de selskabsretlige. Nemlig en dobbelt-beskatning af det udlånte beløb hos kapitalejeren.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
Svigermor hører uden tvivl under dette bestemmelse.

Jeg er ikke ubetinget enig med dig at at selskabslovens § 210 om de særligt nærtstående personer per automatik omfatter svigerforældre. I forarbejderne til loven er det nævnt at den primært er rettet mod samlevere. Om andre nærtstående omfattes af bestemmelsen beror på en konkret vurdering, hvor man eksempelvis ser på om lånet alene ydes på grund af familieforholdet eller om selskabet ville have ydet et tilsvarende lån til en uafhængig part.

Generelt i skattelovgivningen er svigerforældre ikke omfattet om begrebet nærtstående.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu var min kommentar om skattelovgivningen tænkt generelt og ikke specifikt på "svigermor" situationen.

Og om svigermor er omfattet eller jer af selskabslovens § 210 - vil man være sikker, lader man være. Jeg har selv haft fat i Erhvervsstyrelsen på et tidspunkt vedr. lån til en svigersøns virksomhed. Jeg kunne ikke få et klar svar, så igen, er man usikker, lad være.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)