Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At sætte prisen på en personlig tegning til kunde

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg håber, at denne tråd er korrekt placeret - og hvis ikke, så først og fremmest beklager jeg naturligvis dette.

Hvis man tegner en tegning - og sælger den til en anden, hvad skal der så betales for denne? Lad os antage, at prisen for tegningen er 450 kr inkl fragt - og det er en bi-beskæftigelse ved siden af det "rigtige" arbejde.

Jeg har efterhånden hørt nogen sige der ikke skal betales skat før efter 50.000, andre der siger man skal - og så nogen der snakker moms og nogen der alene nævner skat.

Så sidder du derude og har bedre overblik end mig, hvor meget skal jeg så betale af skat og andet af de 450 kroner modtageren evt. overfører til mig? Og hvornår :-)

Fra Fredericia
Tilmeldt 23. Mar 14
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej CCD.

Reglerne er således, at du altid skal betale skat af det du tjener.

De 50.000,- kr du snakker om, er grænsen for hvornår du skal momsregistreres og altså så også kan opkræve moms.

Kriteriet er, at hvis du i 12 på hinanden følgende måneder genererer en omsætning (Ikke overskud, men omsætning!) på mere end 50.000,- kr skal du momsregistreres.

Derfor skal du - såfremt din omsætning kan komme op i nærheden - momsregistreres og altså opkræve og betale moms af dine salg. Ligeledes kan du også trække momsen af eventuelle indkøb.

Skat betaler du af dit overskud - uanset om du er momsregistreret eller ej.

Jeg håber mit svar er brugbart, ellers uddyber jeg gerne.

Mvh!

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er lige nogle andre ting, du skal tage højde for.

Da dine tegninger er kunstværker kommer du ind under bestemmelserne om førstegangssalg af kunstværker. Det vil sige:

1) Du har først pligt til at lade dig momsregistrere, når din omsætning i 12 på hinanden følgende måneder overstiger 300.000. (ML § 48, stk. 2, nr. 2)

2) Når/hvis du lader dig registrere, skal du kræve moms af et reduceret grundlag, hvilket medfølger, at du kun skal lægge 5 % moms oveni prisen. (ML § 30, stk. 3)

Mange kunstnere lader sig momsregistrere med det samme, da de kun skal opkræve 5 % i moms, mens de stadig har fuld fradragsret.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)