Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan undgår jeg big time tab på dollarkursen...? Tabte 24.000 i dag.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har skrevet nogle ret store fakturaer 2. januar i kroner men efter den daværende kurs på amerikanske dollar og med en betalingsfrist på 8 dage, som ikke er overholdt.

Siden er dollarkursen tordnet i vejret, alene i dag med 24 øre og 3,7 procent.

Når betalingen går ind skal jeg afregne med min leverandør i dollar men nu til en væsentligt dyrere kurs.

I alt er der tale om godt 100.000 dollar, så jeg får et anseligt tab ved at betalingsfristen ikke er overholdt. Alene i dag tabte  jeg 24.000.

Kunderne er offentlige danske institutioner. Kan jeg trække fakturaerne tilbage og lade dem erstatte af nye. Eller kan jeg simpelthen åbne en dollarkonto og fakturere direkte i dollar.

Gode idéer modtages.

mvh

Ib 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

bagudrettet kurssikring vil være dyr (umulig) og du kan nok ikke få det offentlige til at dække tabet på andet vis end et pytlille gebyr og rente i forhold til de 8 dage. Det er ikke ret let at få betalt på 8 dage i det offentlige system så det bedste er måske - hvis du vil gamble på kursen vil stige mere - at låne i banken med fakturaerne som sikkerhed til måske 8% dag til dag rente som jo er små penge hvis vi taler om 10 dage mere

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak for svar, John.

mvh

Ib K

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Du kan uden problem åbne en USD konto i din bank.  Om din kunde vil acceptere en faktura i USD må du undersøge med kunden. Med hensyn til moms skriver SKAT følgende.:

"Fakturering i anden fremmed mønt end euro

Hvis der faktureres i fremmed mønt - bortset fra euro - kræves det, at enten momsbeløbet i danske kroner eller omregningskursen til danske kroner fremgår af fakturaen. Så både sælger og køber skal anvende samme momsbeløb i danske kroner."

Alt afhængig af hvad du sælger vil jeg anbefale at du enten afgiveret tilbud i USD eller skriver at du forbeholder dig ret at justere af prisen såfremt der er en valutakursændring.

En anden mulighed er at du kurssikre dig. Læs mere her.:  https://www.vestjyskbank.dk/erhverv/risikostyring.aspx

Fra København
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det, Ravn.

Det er nok en god idé, at forbeholde sig ret til at justere, hvis kursen ændrer sig.

mh

Ib k

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej IB

Det alle letteste vil naturligvis være at fakturere i USD.  

 

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Sep 14
Indlæg ialt: 91
Fra  Bankboost Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du kan også få en kommerciel valutaramme og på den måde købe dine USD på en terminskontrakt den dag, du får ordren, - men til afregning, når din kunde skal betale dig. På den måde sparer du likviditeten i perioden.

Mvh
Bankmanden

Uvildig bankrådgivning til private!

www.facebook.com/bankboost

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Sep 14
Indlæg ialt: 91
Fra  Bankboost Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke er bekendt med begrebet, så er det beskrevet meget godt her:

https://www.sallingbank.dk/Default.aspx?ID=4490

Og nej, jeg arbejder ikke dér. :)

Du er også velkommen til at sende mig en PB med dit tlf nr, så uddyber jeg gerne.

Mvh
Bankmanden

Uvildig bankrådgivning til private!

www.facebook.com/bankboost

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)