Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing bil til medarbejder: Skat og Moms spørgsmål

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad så hvis leasingaftalen ikke indeholder et endegyldigt krav om overtagelse af aktiv efter leasingperiodens slutning.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jakup har helt retYes

Det er momslovens § 42 stk. 4 og stk. 5, og for de nysgerrige kan der læses mere her

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2085714

Normalt har leasingselskaberne fuldt styr på reglerne, så når det fremgår af leasingfakturaen, at der er en fradragsberettiget moms, så anser leasingselskabet bilen for at være omfattet af Momslovens § 42 stk. 4 og har endda ulejligetb sig med beregningen af momsfradraget jvf. Momslovens § 42 stk. 5.

I ovennævnte link er tillige SKAT's bemærkninger omkring den erhvervsmæssige kørsel på mindst 10%, som skal overholdes, herunder bl.a. ingen krav til kørebog, men alligevel skal virksomheden kunne godtgøre kørselen erhvervsmæssigt.

Tonny

Tilmeldt 17. Nov 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for jeres information... det vil jeg prøve at vise mine revisor dette :-) og håber på en undskyldning

Men igen.... 

Alle udgifterne til bilen?? og også brændstof??? Der kan vi vel få 25% moms tilbage ik??? Det er kun på leasingydelserne der gælder den anden momsregel eller???

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke momsfradrag for driftsudgifterne på en hvidpladebil. Heller ikke når den er leaset via operationel leasing.

Mht finansiel leasing. Tonny, jeg mener at der findes aftaler hvor leasingtager bærer hele risikoen af det leasede aktiv (dvs at de samlede leasingydelser er af en sådan størrelse at hele anskaffelsessummen med renter bliver dækket). Såfremt der ikke er krav om overtagelse af aktivet, skal det så klassificeres som operat leasing?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)