Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg skal fyre en medarbejder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der kan anbefale en god advokat som kan hjælpe mig med at fyre en medarbejder?


Jeg kan ikke få hjælp fra min fagforening med det og de skriver til mig at jeg risikerer at få en bod.

Problem er at jeg ikke har noget at lave i min egen virksomhed da der er en ansat "der tager" job fra mig (virksomhedens overdragelse). Og han har heller ikke noget at lave. Der er job kun til en og det skulle være mig :-) . Denne medarbejder har været ansat i 15 år i virksomheden, funktionær. Jeg har overtaget virksomheden den 1. januar. Hvor lang tid skal jeg vente med opsige ham? Jeg skal låne penge i bank til at betale løninger til januar måned (har ikke råd til at betale løn til mig selv).  Min fagforening siger til mig at jeg skalvente minst i 8 uger før jeg kan fyre ham. Alle siger til mig at januar er "tyn" og jeg kan ikke gøre noget endnu. Det er for tidligt.

Men det bliver ikke bedre i fremtiden. Jeg har set regnskabsbøger fra 2008 år- til 20014 og der var aldrig nok job. Overskud var meget lille. Hende som jeg overtog Aps fra havde arbejdet 21 timer om ugen. Og jeg har udvidet arbejdedstimer til 43 om ugen. Holder åbent 6 dagen om ugen, hende som solgte ApS 4 dage om ugen.
 Jeg har også en syg medarbejder hvor jeg skal betale løn til.

Der må være noget jeg kan gøre snart/her og nu. Jeg kan ikke blive ved med at låne pengene i banken.

Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Skriver fra en anden profil.

Tilmeldt 26. Aug 14
Indlæg ialt: 16
Fra  Tranquebar Copenhagen APS Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Opsigelse af funktionæren skal af arbejdsgiveren ske med 6 måneders varsel (efter 9 års ansættelse) jf. Funktionærlovens §2, stk. 3.

Hvis du kan begrunde opsigelsen i virksomedens forhold: Fratrædelsesgodtgørelse i medfør af Funktionærlovesn §2a kan opnås, såfremt funktionæren ved opsigelsen har været ansat i samme virksomhed i 12 år eller mere. Godtgørelsen udgør, jf. Funktionærlovens §2a, stk. 1 ved 15-17 års ansættelse 2 måneders løn. 

Hvis du ikke kan begrunde opsigelsen i virksomhedens forhold: Fratrædelesesgodtgørelse i medfør af Funktionærlovens §2b kan i henhold til Funktionærlovens §2b, stk. 1 opnås, når:

1. funktionæren har været uafbrudt beskæftiget i virksomheden 1 år før opsigelsen, og

2. opsigelsen ikke er rimeligt begrundet i funktionærens eller virksomhedens forhold.  

Opsigelsen kan være begrundet i funktionærens forhold  ved f.eks. manglende dygtighed, manglende samarbejdsvilje eller ved tjenesteforseelser.

Opsigelsen kan være begrundet i virksomhedens forhold ved f.eks. manglende beskæftigelse, økonomiske forhold eller rationalisering af virksomheden. 

Afskedigelse på grund af overdragelse af en virksomhed anses som udgangspunkt ikke for rimeligt begrundet i virksomhedensforhold, jf. Virksomhedesoverdragelseslovens §3. 


Det betyder at du kan opsige ham til 31. juli 2015, hvor du skal betale ham almindelig løn hver måned. Hvis du begrunder opsigelsen med "manglende beskæftigelse som virksomhedens forhold", skal du altså ikke betale en yderligere godtgørelse på 2 måneders løn. Har du flere spørgsmål er du velkommen til at skrive. Jeg er studerende på HA Almen CBS og har netop afsluttet faget Dansk Arbejdsret. 

De bedste hilsener
Magnus Skyt Høj
www.tranquebar-copenhagen.com 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sku da surt. Se at få hende fyret. Der er selvfølelig varsel osv. der skal overholdes.

Få evt. en advokat til at se på det hvis du ikke selv kan.

Held og lykke fremover.

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Magnus :-)

Problemet er hvornår jeg skal fyre ham/hende? 1 februar, 1 marts eller 1 april?

Jeg skal nok betale varsel 6 mdr løn + 1 ekstra.

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak

Om du kender en god advokat du kan anbefale? :-)

Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Forkert profil. Se næste besked.

Tilmeldt 26. Aug 14
Indlæg ialt: 16
Fra  Tranquebar Copenhagen APS Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal meddele opsigelsen før 1. februar, hvis du ønsker at opsige til d. 31. juli (6 måneder frem). Hvis du opsiger på selve dagen 1. februar, kan du opsige til 31. august. Det betyder at du sparer en helt månedsløn, hvis du opsiger før 1. februar. 

Du skal være opmærksom på, at det skal være grundet virksomhedens forhold. Hvis det ikke er grundet virksomhedens forhold, skal du betale mellem 3 og 6 måneders godtgørelse. Der laves et skøn ud fra funktionærens ansættelsestid og øvrige omstændigheder (f.eks. alder, løn, mulighed for at få job igen og om den ansatte har familie, børn osv.). 

Jeg har ikke selv afskediget en person, men anbefalingerne er at få det overstået og sige det som det er.  

De bedste hilsener
Magnus Skyt Høj
www.tranquebar-copenhagen.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)