Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nystartet APS og barsel

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Nov 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er baggrunden for mit spørgsmål:

Vi er fire partnere, der gennem nogle måneder har arbejdet på at få et forrestningskoncept op og stå. Vi har dog ikke stiftet virksomheden endnu og der er endnu ingen indtægter.
Nu skal den ene partner på barsel og i følge barselsreglerne ser det ud til, at man kan komme i problemer hvis man er med i en opstart lige inden man går på barsel, hvilket selvfølgelig giver god mening, da barsel er til for at lave børn og ikke lave firma.
Men gælder samme situation også hvis man starter sammen med flere andre, hvor der rent faktisk er nogen til at overtage ens rolle i teamet? Den partner, der skal på barsel vil således ikke have anden funktion end som investor det første år.

PÅ forhånd tak for svar.
 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville tale direkte med barsel - eller udbetaling Danmark. Der er jo flere ting i det. Det er ikke i sig selv et problem at være på barsel som ejer af ApS - om det at det sker sammen med opstart kan jeg slet ikke se skabe problem, når den person så ikke står som ansat - men barselsdagpenge vil jo skulle basere sig på en ret til barsel som stammer fra optjening andetsted  og det er den jeg først lige ville sikre mig - med at afdække

Skal den der føder bare være med ejer og jo dermed ikke ansat - vil det så skabe problem i forhold til barselspenge udbetalt fra tidl. optjening

Endeligt skal I være opmærksomme på, at man ikke ses som ansat generelt - når man er en af hovedaktionærene i forhold til barsel og heller ikke i forhold til dagpenge. Der er man faktisk selvstændig -

Ganske modsat den lovpligtige arbejdsskade forsikring hvor man er en helt tredie blanding . ikke selvstændig som i personlig virksomhed- og heller ikke ansat - for den er lovpligtig uanset man er lønnet - her er det rent om man er aktiv der tæller og det anses hovedejere som hovedregel for at være, med krav om en sådan forsikring tegnet for hver.

Uanset hvad - så er det på basis af indtægten fra tidl. optjent barsel der skal søges da hun intet har tjent hos jer

I skal næppe "ansætte" før I har talt med udbetaling DK-

Spørgsmålet i forhold til barsel er kun:

Om DE ser det som selvstændig blot ved det at hun ejer 1/4 f.eks - OG om hun så bare skal gå som arbejdsledig (i forhold til det gamle job som optjente hendes barsel) - og så er det vel dagpenge kontoret der skal "gi" barsel eller:

Om hun skal ansættes i det nye ApS og det så er det som skal køre barsels ansøgning til udbetaling Danmark. Hvis hun har været der nogle måneder som ansat inden barsel - så er det nok det som skal søge - men så er optjening jo blanding af gamle job og nye aps

Det kan udbetaling Danmark eller barsel givet sige  hvis ikke en barsels ekspert dukker op (jeg selv har størst held med udbetaling Danmark)

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)