Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indslusningsløn, interessetimer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg sidder og skal finde min løn til et muligt job. De vil gerne ansætte mig.
Jeg fandt løn for min uddannelse og tog minimum for den, da jeg ingen erfaring har, hvertfald ikke direkte relateret til uddannelsen.

Ca 27500 kr, altså løn på 176 timen for min alder, min uddannelse, laveste sats. Ifølge ASE er gennemsnitslønnen 34.000 men det lyder da også ret højt for en 2 årig kort videregående, men det er hvad der står.

De kan så tilbyde 20 timer og de forestiller sig en indslusningsløn og interessetimer. Så en mindre løn end de 176 og gratis timer. De begrunder det med manglende erhverserfaring og det har de delvist ret i. Det er jo svært at diskutere om hvad man kan, hvis man ikke har haft stillinger i det før. Men jeg kan meget bredt og det er præcist hvad de skal bruge. Normalt vil de have mekanikere til at arbejde, men jeg er skridtet op for at forbedre arbejdsprocessor, forstå elektronikken og hjælpe mekanikerne. Udover min egentlige udd som Elektronikteknolog har jeg læst 2,5 på maskinmester, som jeg dog sprang fra. Jeg ved godt det er svært at argumentere for mig selv sådan. Jeg har kun 12 taller på mine afsluttende eksamener.

Hvad syntes i, lyder det fair?
Måske de forsøger at bumpe den ned på 150 timen, interessetimer forestiller jeg mig ikke er aftalt, men at jeg selv tager initiativ til dem.

Hvad syntes i?

Dertil skal jeg køre næsten 1 time hver vej for at jobbe.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg forstår ikke helt hvad du vil have.

Er der en overenskomst indenfor dit fagområde, så skal arbejdsgiver selvfølgelig følge den. De er velkomne til at tilbyde dig mere i løn, men ikke mindre.

Om en løn på 150kr eller 176kr/t er en god handel for dig og rimeligt, det kan kun du vurdere. Kan du få en højere løn et andet sted? Med de samme arbejdsvilkår?

Interessetimer? Det er et fancy udtryk som arbejdsgivere også har prøvet at tørre af på mig. Det bruges i mange brancher, men faktum er at interessetimer kun er interessante for arbejdsgiveren. Personligt ville jeg aldrig arbejde gratis. Skal jeg udføre et arbejde for en arbejdsgiver, så må de også betale. Prøv at vende den om: Vil de give dig løn for de timer du IKKE arbejder? Det er jo interessetimer i dit favør....

At du har 1 times transport hver vej kan du eller din arbejdsgiver ikke bruge til noget. Det er trods alt dit "problem". HErudover er der jo også noget der hedder kørselsgodtgørelse!

Igen - du bliver nødt til at spørge dig selv. Synes DU det er rimelige vilkår? Er DU tilfreds med det tilbud du har fået? Mener DU at du kan få bedre vilkår et andet sted?

Hilsen Morten

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Overenskomsten gælder vel kun hvis arbejdsgiveren har tegnet en overenskomst. Da jeg var nyuddannet journalist tog jeg et job til 25.000 kr om måneden. Jeg knoklede lidt for tingene og seks måneder efter forlangte jeg en lønstigning på 6000 kr om måneden - og fik det. På det tidspunkt var den gennemsnitlige startløn i mit fag 29.000 - men i det område jeg boede i, var det ikke super let at få job.

Som nyuddannet hænger jobbene ikke altid på træerne, så det kan somme tider betale sig at gå på kompromis,men man skal selvfølgelig heller ikke lade sig udnytte. Interessetimer er noget jeg lægger, hvis jeg har lyst og når jeg har lyst - ikke noget nogen kan bede om - der af ordet "interesse".

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Egon

Interessetimer betyder de forventer at du arbejder gratis når der er behov - og nej i sådan et job mener jeg ikke det er rimeligt. Jeg ved at det kan være svært at få job, specielt som nyuddannet, det ved de også så det er nok derfor de gør som de gør.

Andre steder er det meget normalt at man bliver ansat på Job-Løn, dvs at man selv styrer sin tid og ikke bliver betalt for overarbejde, men der ser månedslønnen også noget anderledes ud.

Umiddelbart tyder arbejdsgiverens indgang til jobbet ikke på at det er et af de bedre steder at arbejde (når de helt rutinemæssigt beder dig om at arbejde gratis, hvad kan de så ikke finde på ?) - men hvis du har brug for at få noget på CV'et kan man selvfølgelig tage det, og så kan du blive ved med at søge andre steder. Det bliver lettere at få noget lige så snart du har noget på CV'et

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Hjorth Nielsen:

Hejsa Egon

Interessetimer betyder de forventer at du arbejder gratis når der er behov - og nej i sådan et job mener jeg ikke det er rimeligt. Jeg ved at det kan være svært at få job, specielt som nyuddannet, det ved de også så det er nok derfor de gør som de gør.

Andre steder er det meget normalt at man bliver ansat på Job-Løn, dvs at man selv styrer sin tid og ikke bliver betalt for overarbejde, men der ser månedslønnen også noget anderledes ud.

Umiddelbart tyder arbejdsgiverens indgang til jobbet ikke på at det er et af de bedre steder at arbejde (når de helt rutinemæssigt beder dig om at arbejde gratis, hvad kan de så ikke finde på ?) - men hvis du har brug for at få noget på CV'et kan man selvfølgelig tage det, og så kan du blive ved med at søge andre steder. Det bliver lettere at få noget lige så snart du har noget på CV'et

Det er en lille virksomhed og derfor kan jeg også godt forstå hvis de ikke bare kaster om sig med høje lønninger og stillinger.
Så det skal vel være en fin balance mellem at jeg går til en lavere løn, når jeg ikke megen erhverserfaring har, men at timerne så er fastlagte.

Den næste måned er alternativet enten det, eller aktivering, så det er jo også klart at foretrække at arbejde.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)