Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal have møde med banken om driftkredit, hvad skal jeg forvente?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Det er en del år siden at jeg sidst havde en driftskredit i min virksomhed. Dengang før finanskrisen kunne alle myndige personer jo troppe op i banken og få en mio på deres glatte ansigt.

I dag ser det noget anderledes ud. Jeg har aftalt med banken (som i øvrigt er rigtig flinke) at de kommer ned (min rådgiver + en erhvervsrådgiver) på virksomheden, og får en lille rundvisning og en kop kaffe. Herefter skal vi så have snakket om hvordan mulighederne er.

Men hvad skal jeg forvente? Det jeg gerne vil hvis jeg selv kunne bestemme er en driftskredit på 100.000.- . Den skal udelukkende bruges som buffer da vi nu har ansatte som skal have løn ligesom vi har nogle normale faste udgifter der skal betales uafhængigt af hvordan cashflow´et er i virksomheden.

Vi lavede knap 300.000.- i 4. kvartal 2 mand og har ansat mand nr 3 i mellemtiden. Det skal ses i lyset af at vi har haft en meget sløv december hvor vores kunder gearer ned, samt en lang juleferie. Så det er 300.000 på realistisk set 9 uger.

Banken har tidligere givet os et bevilliget overtræk til indkøb af IT udstyr på 25.000.- (som vi afviklede på 14 dage) og vi har p.t et overtræk på 30.000 ligeledes bevilliget som bliver afviklet på lige under en måned. Banken er iøvrigt meget tilfredse og har rost disse ting.

Så er 100.000.- urealistisk eller skal jeg skrue op / ned for forventningerne ? Ret beset har vi lønninger, husleje og faste udgifter for ca de 100.000.- pr måned.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:

Så det er 300.000 på realistisk set 9 uger.

Banken har tidligere givet os et bevilliget overtræk til indkøb af IT udstyr på 25.000.- (som vi afviklede på 14 dage) og vi har p.t et overtræk på 30.000 ligeledes bevilliget som bliver afviklet på lige under en måned. Banken er iøvrigt meget tilfredse og har rost disse ting.

Så er 100.000.- urealistisk eller skal jeg skrue op / ned for forventningerne ? Ret beset har vi lønninger, husleje og faste udgifter for ca de 100.000.- pr måned.

Det giver vel så en ca. skønnet årlig omsætning på ( 52:9x 300.000) = 1.733.333,33 kr.

Sat op imod det du kalder lønninger, husleje og faste udgifter (12x100.000) = 1.200.000

Altså tilbage 533.333,33 kr.

Du nævner bl.a. noget som faste udgifter, pas på ikke at blande dette sammen med variable omkostninger.

Variable omkostninger i dit tilfælde kan f.eks. være materiale køb, lønninger m.m.

Har du f.eks. i dine omkostninger/udgifter køb af materialer med ????

I en malers tilfælde og med din skønnede omsætning vil dette typisk ligge på omkring 345.000 - 350.000 kr.

Pas også på at beløb du anvende hele tiden enten er med moms eller ude moms.

Bedst uden moms, og dermed begrebet netto omsætning m.m.

I dit tænkte tilfælde skønnet omsætning ( 1.733.333,33 kr. : 1,25) = 1.386.666,66 kr. = nettoomsætning ( omsætning eks.  moms)

Kontrol (1.366.666,66x1,25) = 1.733.333,33 kr.

Så tallene kan hurtig blive små, men så er der hellere ikke så meget at betale skat af.

Held og lykke med forhandlingerne.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du en revisor som vil hjælpe med at gennemse materialet inden og så deltage i en times møde (kan koste noget med 2- 4.000 kr vil jeg gætte på - så vil du nok vinde meget overfor banken og tale samme sprog

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
en times møde (kan koste noget med 2- 4.000 kr

Og hvor du og jeg kommer fra vil vi sikkert kunne få et møde for omkring 1.000 kr.????

Og hvis du er en ny kundemulighed sikkert gratis det første møde.

Men som John skriver er det en vældig god ide, at kunne "tale samme sprog".

Og undskyld mig, og det er ikke ondt ment, men det gør du ikke helt i hvert fald ikke i dit indlæg.

Derfor jeg gik ind lidt med en besvarelse til dig. 

Og skal jeg vove det "en øje" tror jeg ikke at du skal regne med meget mere end 50.000 kr. i kassekredit.

Et pengeinstitut vil vel også spørge og undersøge om du ikke kan få noget af det finansieret via dine materiale leverandører, også disse er også blevet forsigtige, både hvad angår kreditmaksimum og betalingsbetingelser.

Pengeinstitutter har desværre også hørt for mange romancer fra forskellige "lykkeridder".

Endvidere ved de at der er andre muligheder for virkssomhedsejere, som f.eks. denne http://startvaekst.dk/pls/wopdprod/wt2_nb.nb_preview?nid=3055

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Og hvor du og jeg kommer fra vil vi sikkert kunne få et møde for omkring 1.000 kr.????

Og hvis du er en ny kundemulighed sikkert gratis det første møde.

ja det kunne sagtens være muligt - og er materialet korrekt fra start er det måske bare en halv time

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for de gode svar.

Det jeg laver er en service, derfor er mine variable omkostninger egentlig blot løn. Faste udgifter er eks husleje, telefoni og forsikringer

Alle priser er altid ex moms ;) Så det første regnestykke holder fint vand. Jeg har ikke store udgifter til indkøb af produkter som jeg enten behandler eller sælger videre. Daltek fungerer som rådgivere og det giver naturligvis noget luft i forhold til udgifterne. 

De tal der ligger fra sidste år var, og er stadig inde i en stigende kurve, så jeg forventer bestemt ikke at 4 kvartal 15 ser lige sådan ud, det skulle meget gerne være dobbelt eller triple.

Jeg har vist stadig nogle rådgivningstimer til gode ved iværksætterhuset, så mon ikke jeg skulle gøre brug af dem på en revisor til mødet. Det lyder som en god ide at tage en med der taler samme sprog.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)