Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nævne konkurrents navn i markedsføring

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 313
Fra  Rockz Jewelry Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude, 

Jeg har et spørgsmål om, hvorvidt det er lovligt for mig at nævne en af mine konkurrenter i min markedsføring.

Jeg har lavet dette eksempel i et billedebehandlingsprogram. Jeg, Engholm Underwear, nævner her en af mine konkurrenter, Victorias Secret, uden direkte at sammenligne mig med dem, nedgøre dem eller på anden måde svine dem til.. Er dette lovligt?

Jeg har fundet et tidligere eksempel med Nette og Fakta, hvor Netto helt klart "ydmyger" Fakta, som jeg ser som værende en del værre end mit eget eksempel: 

Er det tilladt at gøre brug af "beskidte tricks"? Er det en gråzone? Hvor mener I at grænsen går? 

Jeg håber at høre nogle holdninger og gerne nogle juridiske argumenter så jeg kan blive lidt klogere :) 

Mvh Gustav

Vil du hæve konverteringen på din webshop? Jeg opsætter Facebook remarketing kampagner til nogle af Danmarks skarpeste priser! Send mig en besked og få et godt tilbud.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvis ikke dit produkt er godt nok til at markedsføre alene skal du måske se dig om efter  noget andet.

Det er no-go/umoralsk at misbruge andres brand i for egen vindings skyld!

Mener jeg ....

Fra Viby J
Tilmeldt 6. Feb 09
Indlæg ialt: 549
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gustav

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvordan du tænker at sammenligne dit brand med din konkurrents?

Om der er specifikke regler på området tør jeg ikke sige. Men på samme måde som, at det i længden bliver lidt trættende at se/høre politikere som bruger meget af deres energi på, at fortælle om alle ulemperne ved deres modstandere, så vil jeg meget hellere hører om, hvad der unikt, særligt, ekstra godt ved dit produkt.

Så hellere fremhæv dine kvaliteter, og så lade kunden om at sammenligne med konkurrenterne - sådan tænker jeg i hvert fald :) 

Mvh Uffe

Fra Svendborg
Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 313
Fra  Rockz Jewelry Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar :) 

Jeg er helt enig med jer I, at det er umoralsk at nedgøre andre i sin markedsføring. Det mener jeg nu heller ikke mit eksempel gør. Men det er selvfølgelig op til den enkelte at vurdere. 

Jeg giver også Uffe ret i, at der helt sikkert er mere at vinde ved, at fokusere på ens eget produkt end alle konkurrenternes. 

Flere svar er selvfølgelig mere end velkommen,

mvh Gustav

Vil du hæve konverteringen på din webshop? Jeg opsætter Facebook remarketing kampagner til nogle af Danmarks skarpeste priser! Send mig en besked og få et godt tilbud.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 14
Indlæg ialt: 726
Fra  NaturHandel.dk Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Netto & Fakta er direkte sammenligneligt. Det er facts og de beviser jo at deres påstand holder. Derfor er det ok. - Så hvis du har noget håndgribeligt målbart/Kvantificerbart at sammenligne dig med ift. Victorias secret, kan du godt. - Det tror jeg bare ikke du har?? :P

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Källstrøm:

Netto & Fakta er direkte sammenligneligt. Det er facts og de beviser jo at deres påstand holder. Derfor er det ok. - Så hvis du har noget håndgribeligt målbart/Kvantificerbart at sammenligne dig med ift. Victorias secret, kan du godt. - Det tror jeg bare ikke du har?? :P

Ud over det skal du være opmærksom på, at du ikke direkte må gå efter at få konkurrenten til at se ringere ud. Derfor lad os sige at der er 20 logiske sammenligningspunkter, og du er bedste på de 18, så må du ikke kun nævne dem. Så bevæger du dig over i noget der kan betragtes som at tale nedsættende om konkurrenten, og det må du ikke.

Fra Svendborg
Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 313
Fra  Rockz Jewelry Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle jeres svar. Det er super behjælpeligt!

mvh Gustav 

Vil du hæve konverteringen på din webshop? Jeg opsætter Facebook remarketing kampagner til nogle af Danmarks skarpeste priser! Send mig en besked og få et godt tilbud.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Drop alle tanker om moral og umoral i denne sammenhæng.

Feltet er reguleret skarpt og temmelig utvetydigt af markedsføringslovens §5:

Sammenlignende reklame

§ 5. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent.

Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter denne lov, når sammenligningen

1) ikke er vildledende,

2) angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov eller tjener samme formål,

3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse varer eller tjenesteydelser, herunder prisen,

4) ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en konkurrent eller mellem annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer eller tjenesteydelser,

5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer, tjenesteydelser, aktiviteter eller øvrige forhold,

6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde vedrører produkter med samme betegnelse,

7) ikke drager utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til en konkurrents varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser og

8) ikke fremstiller en vare eller tjenesteydelse som en imitation eller en kopi af en vare eller tjenesteydelse, der er dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn.

Venlig hilsen

Hans

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)